تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۳۷
کد مطلب : 12224
همزمان با شصتمین سالروز قیام تاریخی مردم قم در یوم الله ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲، اقشار مختلف مردم متدین و ولایی این شهر روز دوشنبه با برگزاری راهپیمایی باشکوه با آرمان‌های امام راحل و شهدای انقلاب اسلامی تجدید میثاق کردند.
راهپیمایی باشکوه مردم قم در سالروز قیام خونین ۱۵ خرداد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری اجتماع کنندگان درحالیکه در پیشاپیش آنان طلاب ، روحانیون ، شخصیت‌های دینی و مذهبی و مسئولان این استان حضور داشتند با تجمع در میدان روح‌الله و مقابل بیت تاریخی حضرت امام‌(ره) ندای لبیک یا حسین، لبیک یا خمینی و لبیک یا خامنه‌ای سردادند.
اجتماع کنندگان در حالیکه تمثال‌های مبارک حضرت امام راحل و رهبر معظم انقلاب، همچنین پرچم‌های جمهوری اسلامی ، بیرق‌ها منقش به اسامی متبرک اهل بیت‌(ع) و پلاکاردهایی در خصوص قیام خونین ۱۵ خرداد را در دست داشتند، با فریادهای کوبنده مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل، مرگ بر انگلیس و مرگ بر منافق به سمت بارگاه ملکوتی حضرت معصومه‌(س) به راه افتادند.
راهپیمایان با سردادن "شعارهای فیضیه، عاشورا، طلیعه قیام است"،"قم، پیشوا، ورامین فدایی این ملت است" یاد و خاطره شهیدان قیام ۱۵ خرداد را گرامی داشتند.

مردان، زنان و جوانان شرکت کننده در این راهپیمایی باشکوه با فریاد "یا مرگ یا خمینی شعار ماندگار است حمایت از ولایت ضامن انقلاب است" و" از نیمه خردادماه این ملت میثاق خونین بسته با ولایت" بر تبعیت محض از ولایت فقیه تاکید نمودند.
راهپیمایان همچنین دراین اجتماع باشکوه خشم و انزجار دیرینه خود را از سیاست‌ها و توطئه‌های شوم دشمنان نظام اسلامی ابراز کردند.

 استاد حوزه و دانشگاه نیز دراین اجتماع گفت: قیام ۱۵ خرداد برای نفت و آب و نان نبود، به همین دلیل حضرت امام فرمود، ۱۵ خرداد را تا ابد عزای عمومی اعلام می‌کنم.
حجت‌الاسلام علیرضا ‌ پناهیان ادامه داد:  قیام ۱۵ خرداد در میان همه رنج‌هایی که این ملت کشیده‌اند، یک حادثه فراموش نشدنی است.
وی در بخشی از سخنان با اشاره به اهمیت ولایت فقیه خاطرنشان کرد: ولایت فقیه دارای ۲ بعد مادی و معنوی است، بعد مادی آن، در یک جمله به معنای استقلال، آزادی، جمهوریت و تضمین مردم سالاری دینی می‌باشد. 
 وی ولایت فقیه را تضمین آزادی یک ملت توصیف کرد و یادآور شد: حضرت امام فرمودند، ولایت فقیه مخالف دیکتاتوری است، طرفداری از ولایت فقیه بکنید تا جامعه به دیکتاتوری دچار نشود.
پناهیان اظهار کرد: در جهان امروز شعار آزادی و حقوق بشر زیاد داده شده، اما در یک نفطه از دنیا در ایران اسلامی، این شعار محقق شد.
وی با یادآوری اینکه در این ۴۰ سال گذشته، ولایت فقیه خوب برای جوانان توضیح داده نشده است تصریح کرد: حوزه علمیه باید توضیح دادن ولایت فقیه را جز وظایف و ماموریت‌های اصلی خود بداند، حوزه نباید آموزش‌وپرورش را به خودش واگذار کند.
وی کارکرد مهم ولایت فقیه را تامین استقلال و آزادی یک ملت خواند و تاکید کرد: الان جوان این ممکلت باید این موضوع را به خوبی فهمیده باشد، که غیر از ولایت فقیه هیچ عامل دیگری نمی‌تواند استقلال کشور را تضمین کند.

امام خمینی در ۱۳خرداد سال ۱۳۴۲ در مدرسه فیضیه قم، طی سخنان کوبنده‌ای پرده از جنایات شاه و اربابان آمریکایی و اسرائیلی او برداشتند ، از این رو در ۱۵ خرداد عوامل رژیم شاه به خانه امام در قم یورش بردند و ایشان را ‌دستگیر و به زندانی در تهران منتقل کردند.

زمانی که خبر دستگیری امام خمینی(ره) به گوش مردم ولایت مدار و متدین قم رسید، مردان و زنان مسلمان و انقلابی به قصد اعتراض از خانه‌هایشان بیرون آمده و به حمایت از رهبرشان فریاد برآوردند همزمان با مردم قم ملت ایران نیز وارد صحنه شدند و تظاهرات مردم، رژیم را سخت به وحشت افکند و برای سرکوب این قیام تاریخی به اسلحه روی آورد.
قیام سراسری روحانیت و ملت ایران در ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ با دو ویژگی برجسته یعنی رهبری واحد امام خمینی و اسلامی بودن انگیزه‏‌ها، شعارها و هدف‌های قیام، سرآغازی شد بر فصل نوین مبارزات ملت ایران که بعدها تحت نام "انقلاب اسلامی" در جهان شناخته و معرفی شد.

خبرنگار: سیده زهرا موسوی

انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdcayun6.49nuu15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما