تاریخ انتشار :يکشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۴۶
کد مطلب : 12118
مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: بر اساس پایش صورت گرفته در سال ۱۴۰۱، هفت میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه ماهیان زینتی در استان تولید شد و قم رتبه دهم کشور در تولید ماهیان زینتی را بدست آورد.
هفت میلیون قطعه ماهی زینتی در قم تولید شد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری سید محمدرضا طاهری روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: همچنین در سال ۱۴۰۱ تعداد یک فقره پروانه بهره‌برداری ماهیان زینتی با ظرفیت تولید یک میلیون قطعه در سال و ۱۷ فقره پروانه تاسیس ماهیان زینتی با ظرفیت تولید ۲۳ میلیون و ۹۰۰ هزار قطعه و ۲ فقره موافقت اصولی پرورش ماهیان زینتی به ظرفیت تولید ۲ میلیون قطعه در سال و سه فقره پروانه مشاغل خانگی پرورش ماهیان زینتی صادر شد.
وی با اشاره به انجام فعالیت‌های تحقیقاتی برای پرورش انواع ماهیان زینتی در قم افزود: در همین رابطه تکثیر مصنوعی دو گونه ماهی زینتی وارداتی در سال ۱۴۰۱ شامل گربه ماهی راه رونده و ماهی گورامی غول پیکر توسط مرکز مهارت آموزی تکثیر و پرورش ماهیان زینتی شهید مومنی نژاد استان با موفقیت انجام شد.
مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی قم با اشاره به این که از جمله مهمترین اولویت‌های ما در انجام فعالیت‌های تحقیقاتی، توسعه، آموزش و ترویج تکثیر و پرورش ماهیان زینتی سازگار با آب شور است، گفت:‌ از جدیدترین یافته‌های علمی برای گسترش تولید ماهیان زینتی در قم استفاده می‌کنیم و در همین راستا نخستین مرکز مهارت آموزی و پژوهشی تکثیر و پرورش ماهیان زینتی استان از سال ۱۳۹۷ مشغول فعالیت است.
وی همچنین با بیان این که برای گسترش تولید ماهیان زینتی در قم به دنبال بهره‌برداری هرچه سریعتر از شهرک ماهیان زینتی استان هستیم، بیان داشت: به همین منظور در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال از اعتبارات سفر رئیس جمهور برای ایجاد زیر ساخت شهرک ماهیان زینتی اختصاص یافت.
طاهری با اشاره به این که پرورش ماهیان زینتی بستر مناسبی برای افزایش فرصت‌های شغلی و درآمدزایی است، گفت: قم از ظرفیت بالایی برای تولید ماهیان زینتی برخوردار است و تلاش می‌کنیم شرایط برای حضور سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به فعالیت در این بخش، بیش‌ازپیش فراهم شود.
بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در استان قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی قم در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است؛ بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم مرتبط با فعالیت‌های کشاورزی است.
 

انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdcc4sqs.2bqis8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما