معاون پژوهش حوزههای علمیه بابیان اینکه اسلام سازی باید در اولویت نظام آموزشی کشور باشد، گفت: نظام علمی کشور باید به سمت اسلامی سازی پیش برود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری، حجتالاسلاموالمسلمین سید حسین میرمعزی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به هفته پژوهش اظهار داشت: این هفته فرصتی برای تقدیر از پژوهشگران و بازخوانی پژوهشهای انجامشده در سال گذشته است. وی ادامه داد: شعار محوری این هفته پژوهش و علوم انسانی اسلامی است که یکی از مطالبات مقام معظم رهبری در خصوص علوم انسانی، علوم انسانی اسلامی است. میرمعزی افزود: این مسئله مهم، نرم افزار ساخت تمدن اسلامی است به همین منظور بهعنوان شعار محوری انتخابشده است. وی به نامگذاری این هفته نیز اشاره کرد و ابراز داشت: پژوهش و طلاب جوان، پژوهش، دستاوردها و ظرفیتها، پژوهش و الگوهای تعاملی، |پژوهش، حوزه و دانشگاه، پژوهش و سند پایه پیشرفت، پژوهش و انقلاب اسلامی شعارهای این هفته است. میرمعزی خاطرنشان کرد: دیدار با مراجع و برگزاری نمایشگاه کتاب و دستاوردهای پژوهشی است ازجمله برنامههایی است که در این هفته در دستور کار قرار دارد. وی ادامه داد: امسال برای اولین بار برای مدارس استانی ساعت پژوهش خواهند داشت و در خصوص ارتقای پژوهش در مدرسه مطالبی طرح خواهد شد. وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به بررسی و تحقیق در خصوص سند ایرانی اسلامی الگوی پیشرفت ابراز داشت: مأموریت ستاد الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت بررسی عمیق و ارائه پیشنهادهایی برای ارتقای سند ایرانی اسلامی الگوی پیشرفت است و در این جهت گروههایی از اساتید تشکیلشده و آنهایی که میتوانند پیشنهاد دهند اساتید و مراکز پژوهشی هستند. معاون پژوهش حوزههای علمیه با اشاره به تأثیرگذاری پژوهشها در کشور تصریح کرد: تعداد زیادی از پژوهش ما ناظر بر مسائل امروز ما هستند و بسیاری از این پژوهشها به طرح و قانون تبدیلشده و هماکنون در کشور اجرایی میشود. وی ادامه داد: در خصوص زن و خانواده بسیاری از پژوهشها ناظر بر نیازهای امروز جامعه است و بسیاری از آنها کاربردی است اما بااینوجود نیاز هست که ستاد پژوهش سیاستگذاری کند و برنامههای پژوهشی حوزه جهتگیری مناسبتری داشته باشد. میرمعزی بیان داشت: نباید این مهم را فراموش کرد که تحقیقات بنیادین پایه و اساس کشور است و نیاز به این پژوهشها کاملاً احساس میشود در کنار این موضوع در ساختار پژوهش کشور برخی از مشکلات و اشکالات وجود دارد و به دنبال رفع آن هستیم. وی ادامه داد: در حال حاضر 3 هزار تحصیلکرده در حوزه علوم انسانی داریم که نخبه هستند و تولید فکر میکنند. فعالیت سه نوع مرکز پژوهشی در کشور معاون پژوهش حوزههای علمیه در ادامه خاطرنشان کرد: مراکز پژوهشی در قم 3 قسم هستند یک سری از مراکز دارای مجوز از سوی حوزههای علمیه هستند که تعداد آنها کم هستند. وی افزود: دسته دوم که شورای اعطای مجوزها مجوز داده اما به لحاظ مالی حمایت نمیشوند و برکنار این دودسته، مراکز بسیار زیادی هستند که مجوز ندارند و حمایت مالی هم نمیشوند اما با برنامهریزی صورت گرفته تعاملاتی به همه این مراکز شده است. میرمعزی بیان داشت: نیازسنجی پژوهشی یکی از اقداماتی است که در معاونت پژوهش صورت گرفته است و درواقع این موضوع مبدأ پایاننامهها و پژوهشها میشود. وی ادامه داد: نظام علمی کشور باید به سمت اسلامی سازی پیش برود و این مهم باید در دانشگاهها و مراکز دولتی دیگر در دستور کار قرار گیرد. در هر جامعه علمی اختلافات علمی وجود دارد معاون پژوهش حوزههای علمیه در بخش دیگری از صحبتهای خود بیان داشت: وحدت بین حوزه و دانشگاه محورش وحدت دانشی است و نمیشود دانشگاه در خصوص علوم دانشی که در غرب تولید کردهکار کند و به فکر اسلامی سازی دانش نباشد و حوزه هم در اینسو شعار علوم انسانی اسلامی بدهد و بعد بگوییم وحدت و حوزه و دانشگاه شکل بگیرد. وی افزود: باید دانشهایی که در این دو مرکز ارائه میشود برپایه یک اصل واحد باشد و در ادامه هماهنگیهایی در زمینههای مختلف صورت بگیرد هرچند که در هر جامعه علمی اختلافات علمی وجود دارد و برخی اختلافات در پیشینه حوزه بوده است و اتفاق تازهای نیست.