تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۲:۰۹
کد مطلب : 11582
اعضای شورای اسلامی شهر قم در دیدار با آیت‌الله اعرافی، گزارشی در محورها چالش‌ها و اولویت‌های فرهنگی، توسعه مناطق کمتر توسعه‌یافته و عدالت اجتماعی، مشکلات و چالش‌های معماری و شهرسازی و ... ارائه کردند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر همزمان با ایام نوروز و آغاز سال جدید، با آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور و امام‌جمعه قم دیدار و گفت‌وگو کردند.
رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر قم در این دیدار اظهار داشت: بودجه پیشنهادی شهرداری قم ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود، که نظر اولیه اعضای شورای اسلامی شهر قم برای تقدیم بودجه به شورای شهر، حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان به شهرداری اعلام گردید.
حسین صابری با بیان اینکه در نهایت براساس برنامه چشم‌انداز مبلغ بودجه پیشنهادی ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی به شورای شهر قم تقدیم شد، افزود: نهایتاً براساس شاخص‌های مختلف بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری قم با ۵۴ درصد افزایش با رقم ۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بسته شد.
وی عنوان کرد: حدود ۱۲۸ ردیف جدید در خصوص پروژه در حوزه عمران افزایش داشتیم که رقم خوبی را نشان می‌دهد، در این راستا بودجه خوبی برای شهرداری پیش‌بینی‌شده و امیدواریم اتفاقات خوبی در انتظار شهر قم به لحاظ عمرانی شاهد باشد، البته اهتمام داریم در اصلاحیه، افزایش بودجه داشته باشیم.
*سهم 75 درصدی پروژه‌های عمرانی در بودجه شهرداری قم
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم نیز با تأکید بر اینکه در کلان‌شهرها به‌ویژه قم متأسفانه کمترین سرانه را به لحاظ پروژه‌های عمرانی و حمل‌ونقل داریم، گفت: حسن بودجه قم این است که ۷۵ درصد برای مسائل عمرانی و ۲۵ درصد برای هزینه‌های جاری و نگهداری شهر در نظر گرفته‌شده است.
سید محمدحسین دهناد با اشاره به اینکه در بودجه ۱۴۰۲ شهرداری قم، ۹۹۰ ردیف پروژه عمرانی تعریف‌شده است، اذعان کرد: در زمینه ناوگان حمل‌ونقل و زیرساخت‌های لازم هنوز دچار عقب‌ماندگی‌هایی هستیم و همچنان به لحاظ عمرانی نیز با کمبودهایی مواجه‌ایم.
وی خاطرنشان کرد: از وقتی ساخت قطار شهری در قم شروع‌شده است، در دنیا ۸۶۰۰ کیلومتر در شهرهای فاقد قطار شهری، شاهد اجرای خط در این زمینه بوده‌ایم و این نشان‌دهنده کمبود زیرساخت‌های لازم در قم است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم عنوان کرد: در حال حاضر درآمدهای شهرداری از محل عوارض و جریمه‌هاست، درحالی‌که می‌توان بر روی منابع درآمدی جدیدی در مدیریت شهری برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کرد.
*نوروز بدون وقوع حادثه در قم
رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی شهر قم نیز در بخش دیگری از این دیدار نوروزی، در خصوص ارائه خدمات نوروزی اظهار داشت: از ۲۵ اسفندماه سال قبل حضور گسترده زائرین و مسافرین نوروزی در شهر قم را شاهد بودیم، آمار استقرار مسافرین در روز ۲۵ اسفندماه ۲۹۰ تخته چادر در بوستان‌های سطح شهر بود که این آمار در روز بیست و نهم اسفندماه به 3 هزار و 850 تخته چادر رسید.
سید مجتبی سبحانی ثابت با بیان اینکه بر طبق آمار در روز چهارم فروردین‌ماه استقرار مسافرین در چادرهای واقع در بوستان‌ها به ۹۴۰ تخته رسید که این کاهش، به دلیل تقارن تعطیلات با شروع ماه مبارک رمضان بوده است، یادآور شد: البته کماکان شاهد حضور مسافرین و زوار عزیز در قم تا پایان تعطیلات بودیم.
وی اضافه کرد: در سال جاری با تلاش مدیریت شهری، ایمنی و خدمات شهری و سایر دستگاه‌ها، هیچ حادثه‌ای در ارتباط با استقرار زائران و مسافران در کمپین‌ها و بوستان‌های قم گزارش نشده است.
رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی شهر قم عنوان کرد: در این مدت در جهت تأمین نیازهای زائرین و مسافرین در کمپینگ‌ها به‌خصوص سرویس بهداشتی و نمازخانه و محل استقرار چادر، تمامی کمیته‌های زائران در آماده‌باش بودند.
به گفته وی، در زمینه اسکان نیز شرایط خوبی حاکم بوده و در برودت هوا و بارندگی نیز استقرار در مکان‌های فضای بسته و سالن‌ها صورت گرفته است.
*شهر قم باید در همه افق‌ها توسعه یابد
همچنین رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم اظهار داشت: افق طرح جامع شهر قم در سال ۱۴۰۰ به اتمام رسیده است و در صورت نهایی شدن طرح جدید در دستگاه‌های متولی، حداقل تا ۱۵ سال تغییر نمی‌کند.
روح اله امرالهی با تأکید بر اینکه از هم‌اکنون باید افق‌هایی را برای این طرح بیان کرد، افزود: از سال ۶۹ که نخستین طرح جامع قم بعد از انقلاب مصوب تا سال ۸۶ که طرح جامع بعدی کار شد، فقط محدوده پردیسان اضافه‌شده و هیچ محدوده‌ای تغییر نکرده است.وی تصریح کرد: کل محدوده شهر قم با ۵۶۰ هکتار جدید قم ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار می‌شود درحالی‌که جمعیت یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار نفر برآورد شده است، درحالی‌که شهری مانند یزد با ۵۰۰ هزار نفر جمعیت ۱۳ هکتار وسعت دارد، یعنی تراکم شهر قم ۲٫۶ دهم برابر است.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم اضافه کرد: ما انتظار داریم معماری‌مان اسلامی ایرانی باشد و حیاط اتفاق بیفتد و سرانه‌های خوبی به لحاظ آموزشی و فضای سبز در بافت‌های مسکونی داشته باشیم، درحالی‌که زمین در قم گران است و مردم قدرت خرید ندارند و مجبور به تفکیک ۱۵۰ متری هستند که اصلاً مناسب شهر و کشور نیست.
وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم شهری درشان قم داشته باشیم، باید وسعت شهر به‌گونه‌ای باشد که بتوان سرانه را تغییر داد، عنوان کرد: در دهه ۸۰ برخی نگاه‌ها قم را مجبور به آپارتمان‌سازی کرد، یعنی همان طرح جامع شهر را با همان محدوده مصوب کردند و مردم مجبور شدند از زندگی ویلایی به آپارتمان بروند.
به گفته امرالهی، بهترین حالت در آپارتمان با توجه به گرانی زمین۱۵۰ متر و فضای مفید فقط ۹۰ متر است و مردم مجبور می‌شوند تخلف ساختمانی کنند و عملاً با یک قانون غلط، مردم رو به تخلف می‌آورند.
وی خاطرنشان کرد: در یک سده اخیر نگاهی که در شهر قم رخ‌داده با مرکزیت حرم مطهر است که یک نگاه شهر تک کانونی است و خیابان‌ها نزدیک به شعاعی با محوریت حرم و خیابان‌های حلقوی در کنار آن است.
امرالهی افزود: اتفاقی که پیشنهاد داده‌ایم این است که دیگر زمین در افق پردیسان اضافه نشود، چراکه خدمات‌رسانی را با مشکل مواجه می‌سازد، بلکه شهر قم باید در همه افق‌ها توسعه یابد و حرکت به‌صورت حلقوی و لایه به لایه اضافه شود.
وی تصریح کرد: وصله کردن زمین به شهر در قالب طرح‌های آماده‌سازی، نوع خدمات‌رسانی و نوع هویت بخشی شهر را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باید نگاهی مبتنی بر واقعیت بر توسعه شهر داشت و تعادل را در توسعه شهر در همه ابعاد در نظر گرفت.
*اجرای طرح‌های مسکن در شهرستان‌های قم، باعث تقسیم سرانه جمعیتی می‌شود
عضو شورای اسلامی شهر قم نیز در این دیدار اظهار داشت: استان قم، تک شهرستانی بوده و به‌تازگی شهرستان‌هایی به قم اضافه‌شده و ممکن است در آینده نزدیک نیز شهرستان دیگری به قم افزوده شود و آنچه جای آن خالی است توجه به شهرستان‌های جدید است، یعنی عملاً همان روال بخشی و یا روستایی که در گذشته وجود داشته همچنان وجود دارد و توجه زیادی صورت نمی‌گیرد.
مجید اخوان تصریح کرد: در ساخت‌وسازها پیرو این شهرها که وجود دارد سرانه جمعیتی را باید تقسیم کنیم، طرحی به‌عنوان ویلاسازی در دستور کار است که بهترین فضا برای اجرای این طرح در بخش‌هاست، چراکه جمعیتی که حضور دارند از این طرح بهره‌مند می‌شوند و هم توجه به توسعه و عمران شهرستان‌ها صورت می‌گیرد.
وی با بیان اینکه باید از ظرفیت داخل استان برای توسعه شهرستان‌ها استفاده کرد، چراکه نمی‌توانیم از استان‌های دیگری، شهرستانی را به قم الحاق کنیم، ازاین‌رو باید کمک کنیم جمعیت به حد استاندارد برسد، گفت: برخی از شهرستان‌ها واقعاً دارای مشکلات زیادی هستند و گویا بافت آن‌ها همچنان روستایی و بخشی بدون امکانات لازم باقی‌مانده است.
عضو شورای اسلامی شهر قم عنوان کرد: باید این توجه را مسئولان در تقسیم جمعیت و یا طرح‌های مسکن داشته باشد، در بخش‌های قم، همه زیرساخت‌های لازم برای ساخت‌وساز وجود دارد و تنها توجه به این ظرفیت‌ها کافی است.

انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdcgxn9q.ak9q74prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما