تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۲:۱۱
کد مطلب : 11527
دولت سیزدهم برای توسعه شبکه فاضلاب در شهر قم برنامه عملیاتی دارد و برای این طرح که طی سه سال تکمیل خواهد شد یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته‌است.
جدیت دولت برای توسعه شبکه فاضلاب در قم با تخصیص هزار میلیارد تومان اعتبار
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری وجود شبکه فاضلاب و گسترش آن از جمله عوامل موثر بر مدیریت شهری است و مسئولان محلی همواره تلاش می‌کنند با حمایت دولت‌ها، این موضوع را در اولویت برنامه‌های اجرایی خود قرار دهند. در همین رابطه طرح توسعه و تکمیل شبکه فاضلاب شهر قم به عنوان یکی از مهمترین کلانشرهای کشور در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت و در جریان سفر رییس جمهور به استان قم در دی‌ماه سال ۱۴۰۰، یک‌هزار میلیارد تومان در قالب متمم سفر برای توسه شبکه فاضلاب شهر قم تخصیص یافت.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم در این خصوص به ایرنا گفت: وضعیت شبکه فاضلاب شهر قم با ۴۲ درصد پوشش راضی کننده نیست و نیاز بود که هرچه سریعتر برای توسعه آن اقدامی صورت پذیرد که دولت سیزدهم در این خصوص ورود جدی کرد.
ابراهیم معتمدی با اشاره به این که در زمینه طرح توسعه فاضلاب شهر قم اعتبارات خیلی خوبی تخصیص پیدا کرد، افزود: در متمم سفر یک هزار میلیارد تومان به این موضوع اختصاص یافت که در همین رابطه ۵۰۰ میلیارد تومان سازمان برنامه و بودجه و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز وزارت نیرو برای تصفیه خانه فاضلاب پردیسان و شبکه فاضلاب قم متقبل شدند.
وی با بیان این که برای بهبود وضعیت پوشش شبکه فاضلاب قم، شرکت آبفا قم پای کار است تصریح کرد: در دوره چهار ساله دولت سیزدهم باید مشکل آب و فاضلاب قم رفع شود و در این زمینه منابع را گرفته‌ایم و تحقق اهداف بستگی به پیگیری‌ها دارد که در نتیجه کیفیت آب شرب و پوشش شبکه فاضلاب وضعیت قم بهتر خواهد شد.
معاون استاندار قم ادامه داد: تفاهم نامه اولیه احداث تصفیه خانه فاضلاب پردیسان قم با قرارگاه خاتم الانبیاء منعقد شده است و امیدواریم به زودی عملیاتی شود؛ چراکه طرح‌های تصفیه خانه و توسعه شبکه فاضلاب قم به شدت در مسائل اقتصادی و بهداشتی شهر موثر است و باید وضعیت بهداشتی فاضلاب را بهبود بخشید.
جدیت دولت برای توسعه شبکه فاضلاب در قم با تخصیص هزار میلیارد تومان اعتبار
در همین رابطه معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب شرکت آبفای قم گفت: متوسط جمعیت تحت پوشش شبکه فاضلاب کشور در بخش شهری ۵۳ درصد است که این میزان برای قم ۴۲ درصد است که این مساله نشان دهنده لزوم توجه بیشتر به موضوع توسعه فاضلاب در شهر قم و تامین اعتبارات لازم برای اجرای طرح‌های مرتبط با آن است.
مهدی نظرزاده بیان داشت: در همین رابطه دولت سیزدهم اهتمام ویژه‌ای نسبت به توسعه شبکه فاضلاب در شهر قم دارد و در متمم سفر رییس جمهور به قم نیز یک‌هزار میلیارد تومان برای این موضوع ابلاغ شد که با تخصیص یافتن آن طی برنامه سه‌ساله می‌توان به اهداف مورد نظر در خصوص توسعه شبکه فاضلاب شهر دست یافت و ظرفیت پیوستن ۴۰۰ هزار نفر جدید به شبکه فاضلاب قم را فراهم کرد.
وی ادامه داد: در جریان جذب اعتبار تخصیص یافته به طرح توسعه شبکه فاضلاب در شهر قم راه‌های مختلفی همچون بحث استفاده از تهاتر نفت، ماده ۵۶ قانون الحاق و نیز طرح‌های سرمایه گذاری در حوزه پساب را پیگیری کردیم و امیدواریم مراحل اجرایی این طرح مطابق برنامه‌ریزی انجام شده، دنبال و در زمان مورد نظر کار تکمیل شود.
وی افزود: در موضوع توسعه شبکه فاضلاب در شهر قم به دلیل این که در چند سال گذشته اعتبار کمی به آن اختصاص داده شد، شاهد عقب افتادگی هستیم که امیدواریم با اهتمام دولت سیزدهم به این موضوع شاهد جبران آن باشیم؛ امروز در مناطقی از شهر قم مانند خیابان انسجام، بلوار ۱۵ خرداد و بلوار غدیر شاهد تراکم بالای جمعیت هستیم و راهی جز استفاده از شبکه فاضلاب در این مناطق و سایر نقاط پرجمعیت شهر نیست.
نظرزاده با اشاره به لزوم استفاده از مشارکت‌های مردمی برای توسعه شبکه فاضلاب شهر قم گفت:‌ در مناطق ۲، ۳ و ۶ شهر قم نیز بحث‌های بهداشتی و رهاسازی آب خاکستری داخل انهار را داریم که به دنبال مشارکت مردم برای اجرای شبکه فاضلاب و رفع این مشکل هستیم.
وی همچنین با اشاره به اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری توسط شرکت آبفای استان قم برای تامین بخشی از اعتبار مورد نیاز اجرای طرح توسعه فاضلاب شهر قم،‌ افزود: در این رابطه پساب تصفیه شده به بخش‌هایی که قابلیت استفاده از آن را دارد همچون صنعت و فضای سبز شهری فروخته شده و درآمد حاصل از آن برای اجرای طرح توسعه فاضلاب شهر استفاده می‌شود تا جمعیت زیادی بتوانند از خدمات بهره‌مند شوند.
جدیت دولت برای توسعه شبکه فاضلاب در قم با تخصیص هزار میلیارد تومان اعتبار
معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب شرکت آبفای قم گفت: از طرف دیگر شبکه فاضلاب شهر قم در برخی نقاط پس از گذشت سال‌ها از ایجاد آن، فرسوده شده و نیاز به اصلاح دارد که در این خصوص نیز به دنبال استفاده از منابع موجود و رفع مشکل هستیم تا شاهد بروز حوادث احتمالی ناشی از فرسودگی لوله‌های فاضلاب در سطح شهر نباشیم.
وی با اشاره به این که در مناطق جدید شهری و ساخت‌وسازهایی که از این به بعد انجام می‌شود، اجرای شبکه فاضلاب همزمان با اجرای طرح‌های مسکونی مورد نظر است، افزود: به عنوان مثال در منطقه ۵۶۰ هکتاری پردیسان و شهرک قدس همزمان با ساخت و سازها، ایجاد شبکه فاضلاب نیز انجام می‌شود تا مردم نگرانی و دغدغه دفع بهداشتی فاضلاب را نداشته باشند.
وی ادامه داد:‌ لازمه اجرای طرح‌های نهضت ملی مسکن در قم، ایجاد شبکه فاضلاب در آن مناطق است و به همین دلیل مسئولان ارشد استان نسبت به طرح توسعه فاضلاب شهر قم اهتمام ویژه‌ای دارند و در آینده نزدیک با تخصیص اعتبارات لازم، قم در زمینه پوشش فاضلاب شهری به جایگاه مطلوبی در سطح کشور خواهد رسید.
نظرزاده گفت: در حال حاضر ۲۴۰ هزار خانوار در شهر قم تحت پوشش شبکه فاضلاب هستند که حدود ۴۲ درصد خانوارهای استان را شامل می‌شود و ما امیدواریم با جدیتی که دولت سیزدهم در اجرای طرح توسعه فاضلاب شهر قم دارد، به زودی این میزان افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کند و اکثر خانوارهای ساکن در قم به شبکه فاضلاب متصل شوند.
جدیت دولت برای توسعه شبکه فاضلاب در قم با تخصیص هزار میلیارد تومان اعتبار
معاون آبفای قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که در بحث مدیریت پساب هم برنامه‌های خوبی در دستور کار داریم، افزود: در همین رابطه به دنبال آن هستیم تا مراکز و مجموعه‌هایی که فضای سبز گسترده دارند بتوانند از آب خاکستری و پساب استفاده کنند، به عنوان نمونه در حال حاضر این کار در دانشگاه قم انجام می‌شود.
وی افزود: بخشی از پادگان‌های نظامی مستقر در قم نیز به دنبال استفاده از این روش هستند و ما در این خصوص از همه ظرفیت‌های دراختیار استفاده خواهیم کرد، چراکه با این کار علاوه بر کسب درآمد و استفاده از آن در اجرای طرح‌های توسعه فاضلاب، در مصرف آب شهری برای انجام کارهایی همچون آبیاری فضای سبز تا حد بسیار زیادی، صرفه جویی می‌شود.
وی ادامه داد: در زمینه صنعت نیز طی ۲ سال گذشته توافق‌نامه‌های خوبی با شرکت شهرک‌های صنعتی قم امضا کردیم تا بخش قابل توجهی از آب مورد نیاز صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی استان از طریق پساب تصفیه شده تامین شود که اجرای این طرح در خصوص برخی شهرک‌های صنعتی همچون شکوهیه و محمود آباد در مراحل نهایی قرار دارد.
نظرزاده گفت: ما در هرکجا که تقاضا برای استفاده از پساب وجود داشته باشد آمادگی داریم تا با همکاری و مشارکت آن مجموعه، کار انتقال پساب را انجام دهیم و از این طریق حجم قابل توجهی از آب شهری را که قبل از پساب در آنجا استفاده می‌شده است را برای استفاده در بخش‌های مورد نیاز، آزاد کنیم.

انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdcfetdy.w6dy0agiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما