تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۵۲
کد مطلب : 11226
دبیر ستاد تسهیلات و خدمات سفر شهرداری قم از تشکیل کمیته‌های یازده‌گانه و ستادهای اجرایی 8 گانه برای برگزاری جشن‌های نیمه‌شعبان در مسجد مقدس جمکران خبر داد و اظهار کرد: بر اساس برنامه‌های سال‌های قبل، 11 کمیته برای این ایام فعال‌شده‌اند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری سید محسن میرهادی در گفت و گو با شهرنیوز اظهار داشت: با توجه به نزدیک شدن به ایام جشن بزرگ نیمه‌شعبان که هر ساله شاهد حضور میلیون‌ها زائر و مسافر در شهر قم هستیم شهرداری قم بنا به وظیفه ذاتی خود و همچنین به‌عنوان رئیس کمیته خدمات شهری و رفاه عمومی به‌منظور خدمت‌رسانی مطلوب در این ایام و دیگر مراسم خاص در طول سال برنامه‌ریزی و هماهنگی ویژه‌ای را به‌منظور سازمان‌دهی خدمات بین ادارات عضو در کلیه زمینه‌های مرتبط و با هدف تأمین رفاه کامل زائران و مسافران به اجرا گذاشته‌است.
مدیر کل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری افزود: با توجه به اینکه در سال جاری هم‌زمان ایام نیمه‌شعبان و ایام نوروز را داریم و در آستانه ماه مبارک رمضان نیز هستیم، پیش‌بینی‌ها مبنی بر این است که زمان سفر مسافرین و زائرین زودتر انجام شود و آماده‌باش دستگاه‌های خدمات رسان به‌خصوص شهرداری اهمیت زیادی دارد.
 
**تشکیل 11 کمیته و ستادهای اجرایی هشتگانه
 
دبیر ستاد تسهیلات و خدمات سفر شهرداری قم با اشاره به تشکیل 11 کمیته و ستادهای اجرایی هشتگانه در سطح شهرداری قم، افزود: در نیمه‌شعبان امسال رویکردمان بر مردم مداری و محور بودن مردم و هیئت‌های مذهبی، مساجد و تکایاست.
وی از تشکیل کمیته‌های یازده‌گانه و ستادهای اجرایی هشتگانه برای برگزاری جشن‌های نیمه‌شعبان در مسجد مقدس جمکران خبر داد و اظهار کرد: بر اساس برنامه‌های سال‌های قبل، 11 کمیته شامل کمیته اجرایی، ایمنی و امداد، تأمین ارزاق و مایحتاج زائرین، اسکان و زیباسازی، اطلاع‌رسانی و راهنمایی، نظارت، آمار و ارزیابی، حمل‌ونقل و ترافیک، انتظامی، فرهنگی، مالی و پشتیبانی و مردمی فعال‌شده‌اند.
سید محسن میرهادی با اشاره به اینکه کمیته‌های اجرایی ذیل این کمیته‌ها در سطح مسجد مقدس جمکران، پارکینگ‌ها و پارک‌سوارها ایجادشده است، ابراز کرد: ستاد شماره یک در جمکران، بلوار انتظار جنب پارکینگ یاوران مهدی؛ ستاد شماره دو در خیابان امام حسن عسکری (ع) جنب پارکینگ طیبی؛ ستاد شماره چهار در بلوار پیامبر اعظم (ص) جنب پارکینگ انسجام؛ ستاد شماره پنج‌در جمکران، بلوار انتظار جنب پارکینگ دارالفقاهه؛ ستاد شماره ۶ در ابتدای خیابان ظهور؛ ستاد شماره هفت‌در پارکینگ حرم و درنهایت ستاد شماره هشت در بلوار پیامبر اعظم میدان آل یاسین در حال راه‌اندازی هست.
 
**ساماندهی ایستگاه‌های صلواتی در بلوار پیامبر اعظم (ص)
 
مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری قم ادامه‌داد: نقشه پارکینگ‌ها و پارک‌سوارهای اطراف مسجد مقدس جمکران باید به‌روزرسانی شود که این کار در حال انجام است.
وی با اشاره به ساماندهی ایستگاه‌های صلواتی برای خدمات‌دهی در بلوار پیامبر اعظم (ص) و اطراف مسجد مقدس جمکران، خاطرنشان کرد: به‌روزرسانی سرویس‌های بهداشتی و تهیه سرویس بهداشتی‌های جدید از موضوعات اساسی است که در حال انجام هست.
میرهادی با اشاره به برنامه‌های ستاد تسهیلات زائرین و خدمات سفر شهرداری قم در ایام نیمه‌شعبان بیان کرد: در سراسر شهر برنامه‌های متنوعی در ستادها و کمیته‌های خدمات‌رسانی اجرا می‌شود که می‌توان به مواردی از قبیل: رنگ‌آمیزی جداول، المان‌ها، مبلمان‌ شهری و وسایل بازی، کاشت گل‌وگیاه، هرس و فرم‌دهی درختان و درختچه‌ها، آماده‌سازی پارکینگ‌ها و مایحتاج ضروری زائرین، آماده‌سازی سرویس‌های بهداشتی، بوستان‌ها و لکه‌گیری و ترمیم آسفالت شوارع و معابر اشاره نمود.
وی افزود: ارائه خدمات مطلوب به زائران و شهروندان، آماده‌سازی، تسطیح، تجهیز و خط کشی پارکینگ‌ها و پارکسوارها، اطلاع‌رسانی و راهنمایی به‌هنگام و گسترده مسافران و زائران، ارتقاء سطح بهداشت عمومی شهر و پاک‌سازی محیط شهری، زیباسازی و بهبود سیما و منظر شهری متناسب با اعیاد مذهبی و ملی، ارتقاء نظم و انضباط شهری و هدایت مسافرین به استراحتگاه‌ها، تأمین ایمنی و امدادرسانی با رویکرد پیشگیری، آموزش و آمادگی، آماده‌سازی استراحتگاه‌ها جهت اسکان موقت زائران و مسافرین، تأمین ارزاق و مایحتاج ضروری زائرین، ارزیابی عملکرد و نظرسنجی مردمی از اقدامات طرح نیمه شعبان، کنترل و تسهیل حمل‌ونقل عمومی و امور ترافیکی از دیگر برنامه‌های کمیته خدمات شهری و رفاه عمومی شهرداری قم است.
مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری قم با اشاره به برنامه‌های کمیته ایمنی و امداد بیان کرد: رژه خودرویی، بازدید ایمنی از مسجد جمکران و صدور دستورالعمل ایمنی، آموزش مسئولین مواکب در نیمه شعبان، تقسیم جمکران به 4 منطقه عملیاتی، استقرار در ورودی‌ها و نقاط حساس سطح شهر، استقرار در 4 بوستان محل استراحتگاه زائرین در ایام نیمه‌شعبان انجام می‌گیرد.
 
**آماده‌باش نیروهای آتش‌نشانی و تجهیزات در نیمه شعبان
 
وی با بیان اینکه تمام نیروهای آتش‌نشانی و تجهیزات در نیمه‌شعبان آماده‌باش هستند افزود: استقرار و فعالیت ویژه سازمان آتش‌نشانی در پارکینگ‌ها و پارک‌سوارهای پیرامون مسجد مقدس جمکران و مبادی ورودی و نقاط حساس پرازدحام با محوریت حرم کریمه اهل بیت به‌صورت اکیپ‌های موتوری، خودرویی و پیاده در راستای افزایش ضریب ایمنی شهر، استفاده از دوربین‌های حرارتی جهت پیشگیری و ایمنی چادر خواب‌ها در استراحتگاه‌ها توسط سازمان آتش‌نشانی برنامه‌ریزی‌شده است.
دبیر ستاد تسهیلات و خدمات سفر شهرداری قم با اشاره به برنامه‌های مرکز پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شهرداری قم تشریح کرد: تدوین دستورالعمل‌های ایمنی ایام نیمه‌شعبان در محدوده مسجد مقدس جمکران، نظارت بر رعایت موارد ایمنی در محدوده مسجد مقدس جمکران از طریق رابطین بحران مناطق هشتگانه و همچنین نظارت کارشناسان این مرکز، پیگیری رفع موارد ناایمن شناسایی‌شده، تهیه و تدوین نقشه‌های ازدحام جمعیت و مسیرهای تخلیه اضطراری، آماده‌سازی تجهیزات در اختیار پیش از ایام نیمه‌شعبان به‌منظور بهره‌برداری در شرایط اضطراری، بررسی و نظارت بر وضعیت ایمنی کلیه پارکینگ‌ها و محل تجمعات انبوه در رینگ مسجد مقدس جمکران، تهیه گزارش مصور از نقاط ضعف و قوت شناسایی شده به‌منظور بهره‌برداری به‌عنوان تجربه در سال‌های آتی، رصد مستمر وضعیت آب‌وهوا و اطلاع‌رسانی آن به حوزه‌های مربوطه در صورت لزوم، برگزاری مانور دورمیزی ایمنی و مدیریت بحران از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه است.
 
**مسیرهای دسترسی به مسجد جمکران در نیمه شعبان
 
میرهادی با اشاره به مسیرهای دسترسی زائرین به مسجد مقدس جمکران بیان کرد: مسیر شماره یک، جاده قدیم اصفهان، بلوار غدیر، بلوار قاضی خرم‌آبادی، جمکران، مسیر شماره دو، جاده سلفچگان به قم، خیابان بیمارستان امام رضا (ع)، بلوار قاضی خرم‌آبادی، جمکران، مسیر شماره سه، بزرگراه جعفریه - قم، کمربندی امام علی (ع)، میدان ولیعصر (عج)، میدان بقیه ا... (عج)، جمکران، مسیر شماره چهار، آزادراه تهران-قم، آزادراه امیرکبیر، کیلومتر 14، جاده ایستگاه محمدیه (شهرک لبن)، بزرگراه خلیج‌فارس، جمکران و مسیر شماره پنج، آزادراه کاشان-قم، آزادراه امیرکبیر، جاده ایستگاه محمدیه (شهرک لبن)، بزرگراه خلیج‌فارس، جمکران است.
وی آماده‌سازی پارکینگ خودرو شامل پارکینگ زائر، پارکینگ ضلع شرقی حرم مطهر، پارکینگ حاشیه بلوار زائر و مسجد مقدس جمکران، برنامه‌ریزی پیمانکاران حمل‌ونقل و ترافیک نسبت به تأمین نیروی انسانی جهت نظارت به نظافت پارکینگ‌ها، نظم و انضباط، بررسی مسائل ایمنی و ممانعت از نصب چادر، افزایش تعداد دوربین‌های نظارتی سطح شهر و آماده‌سازی تابلوهای هدایت مسیر در سطح شهر را از اهم برنامه‌های کمیته حمل‌ونقل و ترافیک دانست و افزود: 900 دستگاه تاکسی بی‌سیم در قالب 4 شبکه، به‌کارگیری 20 گشت خودرویی و 4 گشت موتورسوار در این ایام و استقرار در پایانه‌های تاکسی به‌منظور نظارت بر سرویس‌دهی تاکسی‌ها، حضور بازرسین سازمان و شرکت‌ها در هسته مرکزی و میدان‌ها پر تردد شهر آمادگی جهت سرویس‌دهی و جابه‌جایی مسافرین در کمپینگ‌های سطح شهر از برنامه‌های سازمان تاکسی‌رانی هست.
 
**خدمت‌رسانی رایگان 180 دستگاه اتوبوس در نیمه شعبان
 
میرهادی با اشاره به پیش‌بینی فعالیت 180 دستگاه اتوبوس در خطوط منتهی به جمکران و خطوط شهری بیان کرد: کلیه خطوط اتوبوس‌رانی از ساعت 14 صبح روز سه شنبه تا ظهر روز نیمه‌شعبان به‌صورت رایگان سرویس‌دهی می‌کنند؛ پیش‌بینی شده است ناوگان در مسیر پارک‌سوار شمالی به حرم نیز فعال باشند تا نسبت به جابجایی مسافرین و زائرین به حرم حضرت معصومه(س) نیز اقدام کنند.
وی با اشاره به اهمیت اطلاع‌رسانی و راهنمایی زائرین در این ایام افزود: برنامه‌ریزی‌های لازم برای چاپ نقشه تک برگ و تهیه کارت رنگی ویژه راهنمایی زائرین در پارکینگ‌ها و پارک‌سوارها با تعیین یک رنگ برای هر پارک‌سوار و پارکینگ صورت پذیرفته ‌است.
 
*اجرای ویژه‌برنامه‌های فرهنگی
 
مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری با بیان اینکه تورهای قم گردی به‌صورت رایگان در ایام صورت می‌پذیرد بیان کرد: برگزاری استیج ثابت و غرفه‌های فرهنگی در بوستان‌های فدک و غدیر به‌مدت 15 شب، برگزاری استیج سیاروبرپایی غرفه‌های ستادهای تفریحی در بوستان‌های امام رضا (ع) علوی، مهدی (عج) هاشمی و کوه خضر نبی برای اجرای 20 برنامه، برپایی نماز جماعت در 11 بوستان و کوه خضر نبی، توزیع محصولات و بسته فرهنگی، حضور نماینده بخش خصوصی در ستادهای اطلاع‌رسانی برای هدایت مسیر و راهنمای زائر به مراکز اسکان، سوغات و.. و ثبت‌نام تورهای قم گردی از ویژه‌برنامه‌های فرهنگی شهرداری قم هست.
 
**ممنوعیت نصب چادر در اطراف مسجد جمکران
 
وی هرگونه نصب چادر مسافرتی در نقاط غیر مجاز و غیر ایمن شهری به‌منظور حفظ و صیانت از جان و مال زائرین و مسافرین محترم را ممنوع اعلام کرد و افزود: زائرین به‌منظور نصب چادر به محل‌های اسکان مجاز موقت زائرین در سطح شهر هدایت و راهنمایی می‌شوند.
دبیر ستاد تسهیلات و خدمات سفر شهرداری قم تأمین مایحتاج زائر در ایام نیمه‌شعبان را ضروری دانست و بیان کرد: مقابل درب 1 مسجد جمکران، جنب درب دو مسجد جمکران، جنب دارالشفاء، میدان آل یاسین، مقابل درب سه، پارکینگ ناظم زاده و بلوار پیامبر اعظم (ص) محل‌های پیش‌بینی‌شده به‌منظور عرضه مایحتاج ضروری شهروندان است.
وی تجهیز و آماده‌سازی تمام بوستان‌های سطح شهر و تجهیز 6 بوستان و یک پارکینگ به‌صورت ویژه به‌عنوان استراحتگاه اصلی را از برنامه‌های کمیته اسکان دانست و عنوان کرد: بوستان مهدی (عج) در بلوار امام‌علی (ع)، تقاطع خیابان 19 دی، بوستان امام رضا (ع) در بلوار امام رضا نرسیده به رمپ شکروی، بوستان فدک در میدان 72 تن، بوستان نیایش در جمکران روبه‌روی درب 5 مسجد مقدس جمکران، بوستان غدیر در بلوار غدیر و پارکینگ 4 جمکران در جمکران میدان انتظار را به‌عنوان استراحتگاه اصلی و بوستان هاشمی در بلوار 15 خرداد انتهای بلوار محتشم کاشانی به‌عنوان استراحتگاه رزرو و سوله بحران جوانمرد، بلوار یادگار امام جنب زیرگذر امام خمینی(ره)، سوله بحران شیرازی در میدان 72 تن بلوار شهید شیرازی را به‌عنوان استراحتگاه اضطراری در نظر گرفته‌شده است.
میرهادی با اشاره به تهیه دستورالعمل و شیوه‌نامه طرح جامع استقبال از نیمه‌شعبان 1444 و پیش‌بینی پایگاه‌های راهنمای زائر در اطراف مسجد مقدس جمکران بیان کرد: آماده‌سازی، تسطیح، تجهیز و خط‌کشی پارک‌سوارهای اطراف مسجد مقدس جمکران به میزان بیش از 160 هکتار برای پارک خودروهای زائرین اعم از سواری و اتوبوس انجام شده است.
 
**آماده‌باش کامل بیش از 3000 نفر در ایان نیمه شعبان
 
وی با اشاره به آماده‌باش و فعالیت بیش از 3000 نفر از کارکنان خدماتی، ترافیکی، فضای سبز، تخلفات شهری آتش‌نشانی و ستادی شهرداری در دو نوبت‌کاری 12 ساعته در این ایام عنوان کرد: تمهیدات لازم برای پاک‌سازی و انتقال زباله، با توجه به افزایش زباله در ایام شعبانیه و ابلاغ به پیمانکاران و مناطق در خصوص پیش‌بینی و به‌کارگیری 300 دستگاه ماشین‌آلات جمع‌آوری پسماند و عمرانی صورت پذیرفته است.
وی افزود: همچنین شستشو و نظافت و در صورت نیاز رنگ‌آمیزی آب‌نماها، حفاظ‌ها، نرده‌ها، پل‌های عابر پیاده، تابلوهای برق، پایه‌های روشنایی، المان‌های مبلمان شهری صورت گرفته است.
دبیر ستاد تسهیلات و خدمات سفر شهرداری قم خاطرنشان کرد: سامانه 137 برای اطلاع‌رسانی به‌صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به مسافرین و زائرین هست تا در صورت هرگونه مشکل در سریع‌ترین زمان نسبت به رفع آن اقدام شود.
میرهادی در پایان با اشاره به آماده‌سازی بستر لازم جهت درخواست و ثبت برپایی موکب و ایستگاه صلواتی در نرم‌افزار “قمیار”، گفت: هیئاتی که تمایل دارند در ایام نیمه شعبان نسبت به برپایی موکب اقدام کنند می‌توانند به سامانه قمیارمراجعه و درخواست خود را ثبت نمایند تا نسبت به صدور مجوز برای آن ها اقدام شود.
 

انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdcb05b8.rhb85piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما