تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۵
کد مطلب : 10965
معاون صنایع، ماشین آلات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با پیگیری‌های انجام شده در دولت سیزدهم برای تامین نیازهای کشور در بخش تجهیزات و ماشین آلات صنعتی و راه‌سازی، توان تولید داخلی در این بخش سالانه به ۲ هزار و ۶۰۰ دستگاه رسید.
۲هزار و ۶۰۰ دستگاه ماشین آلات معدنی در کشور تولید شد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری سید محمد موسوی روز چهارشنبه در جشن احیای ۴۴ واحد راکد صنعتی در استان قم بیان داشت: بر اساس گزارش مرکز آمار، در بخش تجهیزات و ماشین آلات صنعتی در بهار امسال رشد ما پنج درصد بود که در تابستان به ۶.۶ درصد رسید، در بررسی وضعیت نقطه به نقطه نیز بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌ها در آذرماه امسال نسبت به مشابه سال گذشته ۳۵.۵ درصد رشد داشتیم.
وی با اشاره به اینکه در دهه گذشته شاهد عقب‌ماندگی‌هایی دراین حوزه بودیم و به این دلیل این رشد را حس نمی‌کنیم، افزود: برای نمونه در دهه گذشته نیاز کشور به ماشین‌آلات وتجهیزات معدنی و راه‌سازی، سالانه پنج هزار دستگاه ماشین آلات بوده که باید از طریق تولید داخلی و واردات تامین می‌شده‌است، از سال ۹۱ تعداد دستگاهی‌که در این بخش تامین شده حداکثر یکهزار و ۵۰۰ دستگاه بوده‌ و این وضعیت ۱۰ سال ادامه یافته‌است.
وی ادامه داد: دولت سیزدهم میراث‌دار این وضعیت است و تمام توان خود را برای جبران آن به کار گرفته‌است به نحوی که امروز نسبت به سال گذشته شاهد ۱۲۲ درصد رشد در تولید ماشین آلات معدنی و راه‌سازی هستیم،‌ شرکت هپکو با یکهزار نیروی کار تعطیل بود اما با دستور آیت الله رییسی دوباره این کارخانه مهم در عرصه تولید ماشین آلات صنعتی به چرخه تولید محصول بازگشت و امروز در کل به توان تولید ۲ هزار و ۶۰۰ دستگاه انواع ماشین آلات معدنی و راه‌سازی در کشور رسیدیم.
موسوی گفت: همچنین دراین بخش برای جبران نیاز کشور به ماشین آلات صنعتی و راه‌سازی با تمام ثبت سفارش‌های انجام شده برای واردات حدود ۲ هزار دستگاه است، موافقت کردیم و به این ترتیب با توان تولید داخلی سالانه چهار هزار و ۶۰۰ دستگاه انواع ماشین آلات معدنی و راه‌سازی برای کشور تامین می‌شود.
وی افزود: امروز در سایر بخش‌های تولیدی نیز با وجود تحریم‌های ظالمانه وضعیت کشور رو به رشد است، به عنوان مثال ما اکنون در حوزه تجهیزات پزشکی در بسیاری از بخش‌های آن، علاوه بر تامین نیاز داخلی، پیشرفته‌ترین تجهیزات و محصولات را به کشورهای مختلف دنیا صادر می‌کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که هزینه راه‌اندازی مجدد یک واحد صنعتی راکد در مقایسه با ایجاد یک واحد صنعتی جدید حدود یک سوم است، گفت: علاوه بر این مزیت اقتصادی، بر اساس آموزه‌های دینی راکد ماندن یک واحد صنعتی و استفاده نکردن از ظرفیت تولیدی آن اسراف است.
وی با بیان این که در میان مسئولان دستگاه‌های متولی حوزه اقتصاد و صنعت در استان قم نسبت به موضوع احیای واحدهای صنعتی راکد اهتمام و همکاری خوبی وجود دارد، افزود: سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی واحدهای صنعتی راکد و فراهم کردن فرصت بازگشت به کار برای کارگران، اقدامی بسیار ارزشمند و دارای برکت فراوان است و ما از تمامی فعالان بخش خصوصی که سرمایه خود را در این بخش به کار می‌گیرند،‌ قدردانی می‌کنیم.
گفتنی است در راستای سیاست‌های اقتصادی دولت سیزدهم مبنی برای تقویت بخش صنعت و حمایت حداکثری از تولیدکنندگان و بخش خصوصی فعال در این عرصه، ۴۴ واحد صنعتی راکد در استان قم با سرمایه گذاری ۹ هزار و ۲۱۰ میلیارد ریال و ایجاد اشتغال برای ۶۸۲ نفر در سال جاری احیا شد.
در بخش صنعت، قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، درودگران، فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است که هر کدام از آنها موقعیت ممتازی برای توسعه سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال دارد.

انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdcamon6.49nwi15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما