تاریخ انتشار :دوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۰۷
کد مطلب : 10825
قم درسالروز میلاد خجسته پنجمین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت امام محمد باقر (ع) غرق در نور و سرور است و مردم این استان شب گذشته و امروز با برپایی جشن میلاد آن حضرت عشق و علاقه خود را به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) نشان دادند.
دولت دستاوردهای خوبی در قم داشته است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) به همین مناسبت و آغاز ماه رجب شاهد حضور گسترده زائران است و دوستداران ائمه اطهار(ع) در مرقد بانوی آب و آینه به راز و نیاز به درگاه الهی مشغول هستند و این روز مبارک را به یکدیگر تبریک می‌گویند.
آیین های جشن و سرور میلاد حضرت باقر العلوم (ع)‌در مسجد مقدس جمکران، مساجد و تکایا، دفتر رهبر معظم انقلاب در قم، بیوت مراجع تقلید و دیگر اماکن متبرکه با مولودی خوانی مداحان اهل بیت(ع) درحال برگزاری است.
شیفتگان خاندان عصمت و طهارت( ع) همچنین با برپایی ایستگاه‌های صلواتی از مجاوران و زائران پذیرایی می‌کنند.کسبه و بازاریان این شهر نیز با نصب بیرق‌های سبز در صدر در مغازه‌های خود و پخش نقل و شیرینی این روز مبارک را گرامی داشتند.
طلاب و مسلمانان خارجی مقیم قم نیز همسو با مردم این شهر با انجام مراسم جشن و سرور و اجرای برنامه های مذهبی و سنتی خاص ، عشق و علاقه خالصانه خود را نسبت حضرت امام محمد باقر(ع) نشان دادند.
امام محمد باقر(ع) به عنوان پنجمین امام شیعیان در نخستین روز رجب ۵۷ هجری قمری در مدینه متولد شد و خانه امام سجاد(ع) و فاطمه دختر امام حسن مجتبی(ع) را غرق در سرور و شادی کرد. ایشان را محمد نام نهادند. از لقب‌های بی شمار ایشان می‌توان به باقرالعلوم، شاکر، صابر و هادی اشاره کرد.
کنیه این بزرگوار نیز ابوجعفر است. دوره امامت پنجمین امام شیعیان پس از ۹۵ هجری قمری همزمان با شهادت امام زین العابدین(ع) به امر پروردگار آغاز شد و تا سال ۱۱۴ هجری قمری به مدت ۱۹سال و چند ماه ادامه داشت. پیشوایی و امامت امام محمد باقر(ع) امری بدیهی بود چرا که از اوایل تاریخ اسلام روایت‌های بسیاری برای پیشوایی این بزرگوار وجود داشت به عنوان نمونه حضرت علی(ع) نیز در وصیت خویش از امام محمد باقر(ع) برای رهبری مسلمانان یاد کرده است و همچنین رسول خدا(ص) به جابر فرمودند: «امید آن ‏است که عمر طولانی کنی تا فرزندی از من را که از نسل حسین(ع) است و محمد نام دارد، ببینی که علم دین را می‏شکافد و تشریح‏ می‏‌کند. وقتی او را ملاقات کردی، سلامم را به وی برسان.»
هنگامی که ابوجعفر(ع) رسالت سنگین امامت را برعهده گرفت، نزدیک به یک سده از وفات پیامبر اسلام(ص) گذشته بود و مردم به دلیل سپری شدن زمان از احکام و عقاید اسلامی آگاهی درستی نداشتند. بنابراین تلاش هایی که امویان بیش از نیم قرن برای ایجاد شبهه اعتقادی در مسلمانان انجام داده بودند نتیجه داده بود اما دیری نپایید امام پنجم شیعیان با دریای علم و دانش خود جامعه را از گام نهادن در مسیر ظلمت و تاریکی رهاند و به طرف نور و روشنایی رهنمود کرد. دانش امام باقر(ع) سرچشمه الهی داشت و به امر خالق یکتا با مخالفان دین به مبارزه برخاست.
امام پنجم جایگاه علمی والایی داشت و در بحث‌های علمی که با دانشمندان انجام می داد همیشه یکه تاز میدان بود.
این امام همام از نظر علم، دانش، پارسایی و فضیلت های انسانی بر همگان برتری داشت به گونه ای که دشواری های علم و دانش را برای مردم جامعه آسان ساخت و گشاینده پیچیدگی های معارف زمان خویش شد.
امام محمدباقر(ع) سرانجام پس از سالها تلاش در راه مبارزه با طاغوت زمان و تبیین و گسترش آموزه‌های اسلامی در هفتم ذیحجه ۱۱۴هجری قمری در ۵۷ سالگی در زادگاه خود به دستور هشام بن عبدالملک مسموم شد و به شهادت رسید.
پیکر مطهر این امام بزرگوار در آرامگاه بقیع به خاک سپرده شد.

انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdcftcdy.w6dx0agiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما