تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۵۷
کد مطلب : 10772
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: روزانه بین ۲۵ تا ۳۰ تُن مرغ از سویه ملی آرین در این استان کشتار و ذخیره سازی می‌شود.
روزانه ۳۰ تُن مرغ آرین در قم ذخیره‌سازی می‌شود
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری منصور دیان اردستانی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، پیرامون این موضوع بیان کرد: در راستای توسعه و حمایت از سوی ملی آرین در قم،‌ برنامه‌ریزی شد تا با همکاری اداره کل دامپزشکی و اتحادیه مرغداران استان، خرید و کشتار مرغ آرین جز اولویت‌های کشتارگاه صنعتی طیور قرار گیرد.
وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در استان قم برای ذخیره سازی گوشت مرغ، افزود: درهمین راستا کشتار و ذخیره‌سازی مرغ آرین در حال حاضر توسط شرکت پشتیبانی امور و به منظور تداوم خودکفایی تولید گوشت مرغ در حال اجراست و هیچ گونه محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.
وی تاکید کرد: تامین امنیت غذایی مردم مهمترین اولویت کاری سازمان جهاد کشاورزی قم است و ما در این راستا برای حمایت از تولیدکنندگان و همچنین تسهیل دسترسی مصرف کنندگان به محصولات غذایی از همه ظرفیت‌های موجود استفاده می‌کنیم.
قم از جمله استان‌های پیشگام کشور در زمینه تولید گوشت مرغ و تخم مرغ است و این استان رشد قابل‌توجهی در صنعت طیور دارد؛ همچنین استفاده از جوجه مرغ آرین به‌منظور اصلاح نژاد در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قم است که ضریب تبدیل پایین‌تری دارد و تولید گوشت آن مقرون به صرفه است و مرغدارانی که از این نوع جوجه استفاده کنند سهمیه نهاده آن‌ها به صورت کامل داده می‌شود؛ میزان جوجه‌ریزی مرغ گوشتی در قم طی ماه‌های اخیر متناسب با نیازهای استان و ظرفیت‌های صادراتی آن توسط بهره‌برداران در حال انجام است و در این رابطه افزایش استفاده از نژاد آرین که می‌تواند موجب مقاوم سازی صنعت مرغداری در برابر تحریم‌های ظالمانه شود، مورد توجه قرار گرفته‌است.
برنامه احیای مرغ لاین آرین با هدف ارتقای امنیت و سلامت گوشت مرغ کشور یکی از اولویت‌هایی است که در کشور دنبال می‌شود، لاین آرین مخصوص ایران است که طی سال‌های اخیر احیای این نژاد به دلیل ویژگی‌های خاص آن مورد توجه قرار گرفته‌است به طوری که «آرین» عضوی از خانواده طیور در وزارت جهادکشاورزی شناخته شده و این وزارت‌خانه به دنبال اجرای برنامه‌هایی برای افزایش ظرفیت پرورش این نژاد است.
با تولید مرغ لاین با نژاد ایرانی تحت عنوان آرین، تمام نیاز مرغداری‌های کشور به مرغ لاین و اجداد از داخل تامین می‌شود؛ پیش از این قسمتی از مرغ اجداد مورد نیاز کشور از خارج تامین می‌شد که در سال‌های اخیر به علت تحریم های ظالمانه واردات آن متوقف شده بود.
به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی تا دو سال آینده تمام مرغ گوشتی تولید شده در کشور از مرغ لاین با نژاد ایرانی خواهد بود، گفتنی‌ است حلقه های تولید مرغ گوشتی ابتدا خط لاین، اجداد، مادر و مرغ گوشتی تجاری است.
«مرغ اجداد تخم گذار» در نسل آخر، مرغ‌هایی را تولید می‌کنند که محصولشان تخم مرغ است. به این معنی که برای تخمگذاری مناسب هستند. «مرغ اجداد گوشتی» نیز در نسل آخر، مرغ‌هایی را تولید می‌کند که محصول آنها گوشت‌شان است.
بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در استان قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی قم در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینه محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است؛ بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.

انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdcgxu9q.ak9zu4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما