تاریخ انتشار :شنبه ۲۴ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۴۹
کد مطلب : 10708
مدیرکل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی قم:

۶۰ درصد تعهد ایجاد شغل در قم اجرایی شد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قم تعداد مشاغل ایجاد شده در این استان از ابتدای سال‌جاری تاکنون را ۱۱ هزار شغل ذکر کرد و گفت: حدود ۶۰ درصد تعهدی که در استان برای ایجاد شغل وجود داشته، اجرایی شده‌است.
۶۰ درصد تعهد ایجاد شغل در قم اجرایی شد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری وحید وزیری‌راد روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: این تعداد اشتغال ایجاد شده، بر اساس سامانه رصد استان است که با کد ملی افراد به ثبت رسیده‌است.
وی با بیان اینکه این آمار قابل نظارت و راستی آزمایی است خاطرنشان کرد: به دلیل مشکل‌های سامانه‌ای حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر نیز در صف ثبت رصد استان قرار دارند.
وی همچنین در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر آخرین نرخ بیکاری و اشتغال استان و تفاوت آن با سال‌های قبل نیز گفت: مطابق جدیدترین اطلاعات ارائه شده، نرخ بیکاری قم در سه‌ ماهه دوم سال‌جاری ۴.۸ درصد بوده، که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۵.۸ درصد بوده، یک دهم درصد کاهش داشته‌است.
وزیری راد اضافه کرد: نرخ مشارکت استان در مدت یاد شده سال قبل ۳۶ درصد، همچنین امسال نیز ۳۶.۵ درصد بوده، که نشان از افزایش نرخ مشارکت دارد.
وی همچنین در پاسخ به سئوالی در خصوص وضعیت پرداخت تسهیلات مشاغل روستایی نیز بیان داشت: از ابتدای سالجاری تاکنون ، ۷۸۰ طرح در چهار بخش کشاورزی، صنعت، خدمات و سرمایه در گردش موفق به دریافت تسهیلات خود شده‌اند که بیشترین حجم پرداختی تسهیلات مذکور در حوزه کشاورزی با ۴۰ درصد سهم بوده، و علت آن نیز بالا بودن سهم مصوب کشاورزی می‌باشد که توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور سهم بندی شده‌است.
وی ادامه داد: استان ظرفیت افزایش ۲ برابری این سهم را نیز دارد اما متاسفانه ما ملزم به رعایت سهم بخشی دستگاه‌های مصوب کشوری هستیم.
وزیری راد با یادآوری اینکه بانک‌های کشاورزی، توسعه تعاون، کشاورزی، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید استان از جمله موسسه‌های عامل تسهیلات روستایی عشایری به شمار می‌آیند گفت: تعداد شغل ایجادی در تسهیلات پرداخت شده بر اساس آمار دریافتی از سامانه کارا ۲ هزار و ۶۲۴ نفر است که بر همین اساس ۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده، که نرخ سود این تسهیلات ۶ درصد برای طرح‌هایی با عنوان تسهیلات ثابت و ۱۰ درصد هم برای طرح‌های سرمایه در گردش است.
وی افزود: سقف دوران باز پرداخت آن ۶ ساله است که با توجه به دوران مشارکت و دوران تنفس تا ۹ سال قابل افزایش است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قم در خصوص عملکرد این استان در جذب تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه نیز خاطرنشان کرد: اعتبارات تبصره ۱۸ اداره‌کل تعاون استان در مجموع مبلغ سه هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال بوده که سه هزار و ۱۰۰ میلیارد آن پرداخت شده، و باقی‌مانده اعتبارها نیز با عاملیت ۲ بانک توسعه تعاون و صندوق کارآفرینی امید استان در حال بررسی و پرداخت است.
مدیرکل تعاون قم در ادامه سخنان خود آمار پرداخت تسهیلات طرح مشاغل خانگی در سالجاری را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: سهم تسهیلات مشاغل خانگی استان در سال گذشته مبلغ ۳۳۰ میلیارد ریال بود که در شهریورماه ابلاغ شد و با درخواست‌های مکرر استان و پیگیری‌های صورت گرفته یک مبلغ جدید دیگری با عدد ۱۴۷ میلیارد ریال هم در بهمن‌ماه ابلاغ شد که جمعا مبلغ ۴۷۰ میلیارد ریال ابلاغ اعتبار داشتیم.
وی افزود: متاسفانه به‌ علت تاخیر ابلاغ نتوانستیم به طور کامل اعتبارات را جذب کنیم که در نهایت از ارسال یکهزار و ۷۰ طرح به مبلغ ۴۱۰ میلیارد ریال، بانک‌های عامل موفق به پرداخت ۷۳۰ طرح به مبلغ ۲۳۰ میلیارد ریال شدند.
وی گفت: در همین سال یکهزار و ۲۹۴ مجوز مشاغل خانگی مستقل و ۳۸ مجوز پشتیبان صادر، و تعداد ۸۳۹ شغل نیز توسط بانک‌های رفاه و توسعه تعاون ایجاد شد.
وی در ادامه افزود: در سالجاری تاکنون سهم تسهیلات مشاغل خانگی استان به ۶۶۰ میلیارد ریال افزایش یافته، تعداد یکهزار و ۲۸۳ طرح با مبلغ ۶۵۵ میلیارد ریال به چهار بانک توسعه تعاون، رفاه کارگران، پست بانک و کشاورزی ارسال شده، و بر اساس آمار استخراج یافته از سامانه مشاغل خانگی، تعداد ۸۳۷ نفر موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند که این مبلغ حدود ۸۳۷ میلیارد ریال می‌باشد.
وی اضافه کرد: تاکنون هم ۲ هزار و ۵۲۱ مجوز مشاغل خانگی مستقل و ۲۵ مجوز پیشتیبان صادر شده و کلیه طرح‌ها چه قبل از پرداخت و چه بعد از پرداخت توسط دستگاه‌های اجرایی مرتبط نظارت می‌شوند که شغل‌های تعهد شده اجرایی گردد.

انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdcfcedy.w6dxxagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما