تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۰ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۵۱
کد مطلب : 10668
سرپرست سازمان توسعه و عمران شهرداری قم در آستانه افتتاح پروژه تونل شهدای امنیت، آن را یک محور مهم برای اتصال دو رینگ ترافیکی شهر و تحولی در اتکا به ظرفیت و توان مهندسی بومی در قم دانست.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری رضا خانه‌زاد یزدی سرپرست سازمان توسعه و عمران شهرداری قم با اشاره به بهره‌برداری از تونل شهدای امنیت در روز میلاد حضرت زهرا (س) در خصوص زمان و توافق‌های اولیه برای آن اظهار داشت: تاریخ شروع به کار این پروژه تیرماه ۹۸ و مبلغ اولیه پیمان حدود ۸۷ میلیارد تومان بود.
وی در خصوص جزئیات فنی این پروژه گفت: طول مسیر پروژه از ابتدای رمپ‌ها تا انتها حدود ۱۱۰۰ متر است که حدفاصل میدان امام حسین(ع) تا بلوار یادگار امام(ره) را شامل می‌شود. که در این مسیر تونلی به طول ۴۲۰ متر در این مسیر احداث‌شده است و عرض این تونل ۲۱ متر است.
سرپرست سازمان توسعه و عمران شهرداری قم با اشاره به تملکات صورت گرفته پروژه جمهوری گفت: این تملکات از ابتدای بلوار نور تا یادگار امام صورت گرفت چراکه لازم بود خیابان ۲۰ متری که در بافت قدیم بود به عرض بلوار جمهوری اسلامی که ۴۵ متر است، برسد.
خانه‌زاد یزدی از پروژه جمهوری به‌عنوان یک قطر در بافت شهری یاد کرد و در خصوص چگونگی احداث این پروژه دوسطحه افزود: یکی از شیوه‌هایی که در پل‌سازی مرسوم است و هزینه‌های نسبتاً پایینی هم دارد به این صورت است که شمع‌ها احداث شده و عرشه روی آن قرار می‌گیرد. این روش به نسبت ایجاد تونل در عمق زمین هزینه کمتر و مزایای زیادی دارد.
وی در خصوص تغییراتی که این پروژه در زندگی اهالی منطقه ایجاد می‌کند گفت: خیابان سواران قبل از تملک۲۰ متری بود که شامل ۲ پیاده راه در حدود ۴ متر و یک سواره راه ۱۲ متری رفت‌وبرگشت داشت، اما اکنون علاوه بر پیاده راه طرفین، دو کنارگذر هشت متری دارد که نسبت به ۶ متر گذشته شرایط بهتری است. با اینهمه تغییر عادات ترافیکی و ایجاد تحول در محدوده در ابتدا ممکن است کمی سخت باشد چراکه سطح دسترسی‌ها در یک معبر ۴۵ متری با یک معبر ۲۰ متری و محلی متفاوت است.
خانه‌زاد یزدی افزود: وقتی از مزایای بلوار ۴۵ متری استفاده می‌کنید مسلماً دسترسی‌ها شبیه یک خیابان ۲۰ متری نخواهد بود اما من می‌توانم این نوید را بدهم که اهالی محترم منطقه ۲ و حتی کل شهر عبور و مرو سهل‌تری را خواهند داشت؛ ما توانستیم دو رینگ مهم ترافیکی شهر را به هم متصل کنیم که این دستاورد بسیار خوبی است.
سرپرست سازمان توسعه و عمران شهرداری قم به مشکلات پیش روی احداث این پروژه اشاره کرد و گفت: به دلیل عرض کمی که در اختیار بود باید برای تأسیسات شهری اعم از فاضلاب، برق ۲۰ کیلوولتی، لوله آب و جوی‌های انتقال آب‌های سطحی تمهیداتی می‌اندیشیدیم که با همفکری مشاوران و طراحان تصمیم گرفتیم عرشه را ۸۰ سانتیمتر پایین‌تر از آسفالت اجرا کنیم که انهار و یا تأسیساتی که بخواهد در این پروژه رد و بدل شود در این ۸۰ سانتی‌متر قرار بگیرند.
وی ایجاد فاصله ۸۰ سانتیمتری عرشه تا آسفالت را یکی از مزایای این پروژه دانست که برای اولین بار در استان عملیاتی می‌شود و در ادامه افزود: در این پروژه ۹۶۰۰ مترمربع عرشه و ۵۰۳ عدد شمع احداث شد و حدود هشت هزار مترمربع مساحت دیواره سازی داشته و حجم خاک‌برداری زیرگذر حدود ۱۲۵ هزار مترمکعب بوده است.
خانه‌زاد یزدی به مسائل مرتبط با الزامات پدافند غیرعامل در این تونل اشاره کرد و گفت: این تونل مجهز به برق اضطراری است و مشکلات تونل غدیر در این تونل تکرار نخواهد شد.
وی ادامه داد: با این هدف که دیگر مشکلات تونل غدیر را نداشته باشیم از یک مشاور تخصصی مباحث روشنایی، تأسیسات و حریق استفاده کردیم که این مشاور با استفاده از آخرین متدهای روز تک‌تک چراغ‌ها را در محل مدل‌سازی کرد؛ امیدواریم با آبشار نوری که در ورودی تونل ایجاد می‌شود دیگر کوری لحظه‌ای را راننده‌ها نداشته باشیم و ایمنی داخل تونل ایجاد شود.
وی در ادامه با اشاره به سیستم تهویه گفت: در قسمت میدان امام حسین(ع) این تونل به‌صورت ترانشه باز است و تهویه به‌خوبی برای مواقع اضطرار از جمله حریق صورت می‌گیرد.
خانه‌زاد یزدی در پایان با تشکر از اهالی منطقه برای همراهی در احداث این طرح گفت: تلاش کردیم تا اجرای پروژه را مرحله‌به‌مرحله پیش ببریم تا مزاحمت‌ها و مشکلات برای اهالی را به حداقل برسانیم. به‌طوری‌که کارگاه ۵۰ متر به ۵۰ متر پیش رفت و خاک‌برداری و آرماتوربندی انجام شد. کاری که پیش بردن پروژه را سخت‌تر می‌کرد اما برای رفاه مردم منطقه اجرایی شد.

انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdcaain6.49nwi15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما