تاریخ انتشار :دوشنبه ۵ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۴۳
کد مطلب : 10457
نشست تخصصی بهره‌گیری از آموزه‌های زلزله شهر بم با حضور مجازی وزیر راه و شهرسازی، مسئولان استان و مدیران شهرداری قم، همزمان با سراسر کشور در سالن رضوان شهرداری قم برگزار شد.
پایگاه خبری تحلیلی قم فوری همزمان با ۵ دی ماه روز ملّی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی، نشست تخصصی بهره‌گیری از آموزه‌های زلزله شهر بم با حضور مجازی وزیر راه و شهرسازی، مسئولان استان و مدیران شهرداری قم، همزمان با سراسر کشور به میزبانی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری قم در سالن رضوان شهرداری قم برگزار شد.
در ابتدای این نشست مجید متین فرد، معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم به ارائه آماری از وضعیت بافت فرسوده شهر قم پرداخت و بر ضرورت مشارکت و همت همه دستگاه های اجرایی در بازسازی شهری و احیای بافت فرسوده تاکید کرد.
همچنین علیرضا خاکی، مدیرعامل سازمان نوسازی، بهسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) با ارائه گزارشی از وضعیت شهر قم در حیطه بهسازی بافت فرسوده و راهکارهای آن گفت: وجود مشوق های انگیزشی و مالی و همچنین بهسازی و مرمت بخش های تاریخی در اطراف حرم حضرت معصومه(س) باعث شده است تا خود ساکنین و مردم منطقه نسبت به بازسازی منازل خود انگیزه پیدا کنند و در این حوزه اقدامات لازم را انجام دهند.
وی ایجاد حس تعلق و هویت محلی در بین ساکنین این مناطق را یکی از راهکارهای ایجاد انگیزه برای مردم منطقه دانست و گفت: به عنوان مثال مرمت برخی خانه های تاریخی و مجتمع‌های تجاری از سوی سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی در هسته مرکزی شهر باعث شد تا با کمک خود اهالی پس از سال‌ها در این مناطق زندگی دوباره جریان پیدا کند.
فرهاد یامولا دبیر این نشست و رئیس گروه مطالعات و برنامه‌ریزی شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری قم نیز هدف از این نشست را استفاده از تجربیات چندین ساله مدیران و مسئولان در زمینه بازآفرینی و بازسازی شهر بم پس از وقوع زلزله دراین شهر عنوان کرد و گفت: از آنجایی شهر قم نیز شاخص های فرسودگی و احتمال وجود بحران را دارد، برگزاری نشست های اینچنینی می تواند به بازآفرینی و بازسازی شهری کمک کند.
وی با اشاره به پروژه های هشت‌گانه بازآفرینی شهری در قم افزود: ۵ پروژه آن در داخل محدوده بافت فرسوده است و ۳ محدوده با رویکرد بازآفرینی در قسمت بافت تاریخی شهر قرار دارد که که بازار قم و بازار کهنه از جمله شاخص‌ترین این پروژه ها است.
همچنین در این نشست آقای نیک فر مدیر عامل جمعیت بمی‌های مقیم تهران با قدردانی از همه مردم و سازمان ها که چه در هنگام وقوع زلزله بم در دی ماه سال ۸۲ و چه در زمان بازسازی این شهر در کنار مردم بم بودند گفت: استفاده از تجربیات این شهر در چند سال اخیر می‌تواند برای تمام کشور مفید باشد چرا که در همان زمان به دلیل وجود سازه ۲۵۰۰ ساله ارگ بم، مردم منطقه وقوع چنین حادثه ای را دور از ذهن می دانستند و بر این باور بودند که بر پا بودن چنین سازه عظیم خشت و گلی در شهر نشان دهنده آن است که این منطقه درگیر زلزله نخواهد شد.
گفتنی است در پایان این نشست سخنرانی زنده مهردادبذرپاش، وزیر راه و شهرسازی از دیگر بخش‌های این نشست تخصصی بود که همزمان در صد شهر ایران در قم نیز در جمع مدیران شهری پخش شد.
در تقویم کشور ۵ دی ماه که مصادف است با سالروز وقوع زلزله ویرانگر بم به عنوان روز ملّی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی نامگذاری شده است. در این زلزله بیش از ۳۵ هزار نفر از هموطنانمان جان خود را از دست دادند. https://qomefori.ir/vdcgut9q.ak9zn4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما