تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۵۵
کد مطلب : 10267
رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر قم تأکید کرد: با توجه به مراجعات 80 درصدی مردم به حوزه شهرسازی در شهرداری، کاهش بروکراسی اداری در این حوزه و سایر حوزه‌ها و تسریع در انجام فرآیندهای موجود بیش‌ازپیش احساس شده و باید در جهت پویاتر شدن اداره نوسازی و تحول سازمانی شهرداری قم گام برداریم.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری، حسین صابری در شصت و پنجمین جلسه علنی و رسمی شورای اسلامی شهر قم در نطق پیش از دستور با اشاره به‌روز دانشجو اظهار داشت: روز ۱۶ آذر ۱۳۳۲، یادآور حرکت تاریخی، عزت‌آفرین و نماد حریت جوانان ایران سربلند است و این روز را فقط، یک روز نشسته در تقویم، نباید قلمداد کرد.
وی دانشجو را یک روشنفکر تمام‌عیار دانست و افزود: دانشجو کسی است که همیشه برمدار حق‌گویی و حق‌جویی بوده و تبیین و روشنگری‌های مترقیانه در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی، دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی را نزد عموم جامعه تبدیل به گروه مرجع کرده است.
رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر قم، تعابیر مقام معظم رهبری در مورد دانشجو را یادآور شد و گفت: به فرموده رهبر معظم انقلاب از دانشگاه همیشه و در همه‌جا این انتظار می‌رود که محل جوشش و اوج دو جریان حیاتی در کشور باشد، نخست به‌عنوان جریان علم و تحقیق، دوم جریان آرمان‌گرایی‌ها و آرمان‌خواهی‌ها و هدف‌گذاری‌های سیاسی و اجتماعی است.
وی دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در ذیل پیشرفت علمی کشور را نیز مطرح کرد و گفت: همیشه با محوریت جوانان و دانشجویان و با تکیه و اعتماد بر آنان توسعه و اثربخشی پژوهش شکل‌گرفته است و باید بدانیم نقش‌آفرینان این عرصه دانشجویان هستند.
صابری ادامه داد: امروزه، تولید دانش و فن‌آوری مهم‌ترین شاخص توسعه‌یافتگی هر جامعه شمرده می‌شود و نقش پژوهش در توسعه همه‌جانبه پایدار چنان برجسته و انکارناپذیر است که می‌توان آن را بدون تردید نیروی محرک توسعه در همه حوزه‌ها اعم از فرهنگ، اقتصاد، سیاست و جامعه دانست.
وی پژوهش و فن‌آوری را مبتنی بر نیاز دانست و مفهوم نیاز را موردتوجه قرارداد و تصریح کرد: نیاز شاخص ارزشمندی است که منجر به دانایی و توانایی جامعه، اشتغال‌زایی، تولید و ثروت، دستیابی به پیشرفت، رفاه و امنیت اجتماعی و درنهایت استقلال، خودکفایی و اقتدار جامعه می‌شود.
رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر قم تأکید کرد: بی‌تردید تولید مبتنی بر دانش‌های جدید و پیشرفت‌های علمی و اشتغال آفرین، کلید، شاهراه و راه اصلی ورود به این پیشرفت ملی است و هفته پژوهش، فرصت مغتنمی است تا با تأمّل و تعمّق بیشتری به کارنامه عملکردی خود نگاه کنیم.
وی خاطرنشان کرد: کارنامه پژوهشی هر مرکز، گویای فعالیت‌های خُرد یا عمده پژوهشی آن مرکز است، مدیریت شهری قم نیز در این مسیر فرازوفرودهای را داشته است، مواردی هرچند اندک اما به‌اندازه توان شکل‌گرفته است البته باید توجه به پژوهش در همه دستگاه اتفاق بیفتند.
صابری به نقش و سهم اندیشه و پژوهش درروند تحولات جامعه اشاره کرد و افزود: پژوهش در توسعه همه‌جانبه در موضوعات فرهنگی، اقتصادی و سیاست سهم بسزایی داشته و با ریل‌گذاری دقیق و اصلاح فرآیندها و رویه‌ها، مردم به‌عنوان مخاطبان اصلی این مسیر در همه صحنه‌ها به کمک و یاری خواهند شتافت و نیل به اهداف کلان، تسریع خواهد شد.
وی سپس اصلاح و تغییر فرآیندها را مطرح کرد و گفت: مدیریت فرآیندها، یک رویکرد مدون و یکپارچه برای شناسایی، طراحی، اجرا، مستندسازی، پایش، کنترل و اندازه‌گیری فرآیندها به‌منظور هم‎راستاسازی فرایندها و فعالیت‎ها با راهبردها و سیاست‎های ابلاغی و دستیابی به اهداف تعیین‌شده است.
رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر قم تأکید کرد: با توجه به مراجعات ۸۰ درصدی مردم به حوزه شهرسازی در شهرداری، کاهش بروکراسی اداری در این حوزه و سایر حوزه‌ها و تسریع در انجام فرآیندهای موجود بیش‌ازپیش احساس شده و باید در جهت پویاتر شدن اداره نوسازی و تحول سازمانی شهرداری قم گام برداریم.
وی توجه به ظرفیت سرمایه انسانی و استفاده بهینه‌تر و افزایش بهره‌وری را لازم دانست و ابراز کرد: باید از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در ذیل برنامه‌ها، خاصه در حوزه‌های خدمات شهری، عمرانی و حمل‌ونقل در «سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین» استفاده کنیم.
صابری در ادامه به‌ضرورت تعامل و هم‌افزایی با نهادهای علمی و دانشگاهی نیز تأکید کرد و گفت: برای تحقق این مهم باید به دغدغه‌های دانشجویان در حوزه‌های تخصصی توجه کرده و جلسات هم‌اندیشی با این قشر از جامعه برگزار کنیم تا بتوانیم در جهت توسعه با پارامترهای درست حرکت کنیم.
وی بهره‌گیری از سامانه‌های رصد و تحلیل در جهت احصاء دقیق مشکلات را لازم دانست و خاطرنشان کرد: شهرداری‌ها با ارائه نزدیک به ۴۰۰ خدمت متنوع، با کمترین قیمت بیشترین نارضایتی‌ها را در انواع مدل‌های جمع‌آوری داده‌ها دارند که باید این مسئله با پژوهش بررسی دقیق شود.
رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر قم در پایان یادآور شد: با امید به تحقق نگاه اندیشمندانه مقام معظم رهبری که “ گفتمان علمی، باید گفتمان مسلط و غالب جامعه باشد و اقتدار حقیقی یک ملت درگرو علم است” تلاش کنیم با تجارب، تخصص و توانمندی‌های موجود، مسیر توسعه و تعالی را طی کرده تا به‌سوی اهداف ترسیم‌شده حرکتی درخور شایسته در شهر عش آل محمد (ص) داشته باشیم. ن/***
https://qomefori.ir/vdcfe0dy.w6dxvagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما