تاریخ انتشار :سه شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۰۰:۴۴
کد مطلب : 6882
مدیرکل دفتر محیط زیست و خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به الزام قانون هوای پاک بر توسعه فضای سبز شهری به 15 متر مربع در شهرهای بزرگ کشور گفت: عدم اختصاص پساب یکی از معضلات اجرای این قانون است و هم اکنون سرانه فضای سبز در بسیاری از شهرها کمتر از 3 مترمربع است.
سرانه فضای سبز در برخی شهرهای بزرگ کمتر از ۳ متر است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری حبیب راضی روز دوشنبه در بیست و ششمین نشست تخصصی مدیران عامل سازمان‌های سیما منظر، و فضای سبز شهری کلانشهرهای کشور در سالن رضوان شهرداری قم، بیان کرد: به استناد قانون هوای پاک مصوب سال ۹۶ تکالیفی در حوزه فضای سبز در مواد ۲۲ و ۲۷ قانون برای شهرداری‌ها تصویب شده است.

وی ادامه داد: در قانون هوای پاک، افزایش سرانه فضای سبز حداقل به ۱۵ متر مربع در کلانشهرهای کشور پیش‌بینی شده است، در این آیین‌نامه تأمین آب از طریق پساب، زمین از طریق راه و شهرسازی و نهال از طریق منابع طبیعی پیش‌بینی شده است.

راضی با اشاره به نحوه اجرای قانون هوای پاک، تصریح کرد: سرانه فضای سبز شهری در شهرهای شمالی کشور کمتر از ۳ متر مربع است در حالی که در شهری مانند قم با وجود محدودیت‌های اقلیمی این سرانه به بیش از ۲۰ متر مربع رسیده است.

مدیرکل دفتر محیط زیست و خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اظهار داشت: طبق قانون هوای پاک باید سرانه فضای سبز در تمام شهرهای پرجمعیت به حدود ۱۵ متر مربع برسد در حالی که هم اکنون برخی از شهرها فاصله بسیار زیادی با این عدد دارند.

به باور وی، قانون هوای پاک در حوزه فضای سبز دچار اشکال است و باید بر اساس اقتضائات هر شهری تغییر کند، سرانه فضای سبز در هر شهری باید متناسب با توسعه شهری هر منطقه باشد، رسیدن به سرانه ۱۵ متر مربع در تمام شهرها در بازه زمانی ۶ سال باقی مانده از ابلاغ قانون هوای پاک آرمانی است.

راضی ادامه داد: وزیر کشور آبان ماه سال جاری بر تخصیص پساب رایگان به حوزه فضای سبز شهری تاکید کرد، اجرای این قانون بدون اختصاص پساب رایگان و به حد نیاز بسیار دشوار است، استفاده از پساب یکی از الزامات اصلی اجرای قانون هوای پاک در حوزه فضای سبز است.

مدیرکل دفتر محیط زیست و خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور بیان داشت: فهرست بهای فضای سبز که از سال ۹۴ آغاز شده با کُندی در حال اجراست، حدود ۲۰ هزار ساعت برای تدوین این فهرست بها کار تخصصی صورت گرفته است.

وی یادآور شد: تقویم درختکاری و دستورالعمل کاشت و نگهداری فضای سبز در رویکرد مهم مرکز خدمات شهری و محیط زیست سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور است که لازم است برای اجرای دقیق آنها بررسی‌های بیشتری شود.

وی تاکید کرد: ۱۸۶ شهر بالای ۵۰ هزار نفر در کشور وجود دارد که در برخی از این شهرها زیرساخت، امکانات و تجهیزات لازم جهت توسعه سرانه‌های سبز بسیار محدود است.***/ش

 

 

 

انتهای پیام/

https://qomefori.ir/vdcf.cdviw6dc0giaw.html
نام شما
آدرس ايميل شما