تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۵۴
کد مطلب : 6270
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قم بر اهتمام ویژه شهرداری قم در ترویج فرهنگ نماز در شهر تأکید کرد.
اهتمام شهرداری قم در ترویج فرهنگ نماز
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری  مصطفی ملایی صبح دوشنبه در هجدهمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم که در ساختمان شهید باکری برگزار شد، اظهار داشت: اهتمام شهرداری قم در ترویج فرهنگ نماز جای تقدیر دارد.

وی با اشاره به اینکه شهرداری قم در عرصه نماز فعالیت بسیار زیادی داشته اظهار داشت: در شهرداری قم کمیته حمایت از مساجد فعال بوده و اقدامات متفاوتی ازجمله اجرای دیوارنگاری‌ها، فضاسازی‌ها، المان‌های نماز و … اتفاق افتاده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قم معتقد است باید در ستاد اقامه نماز تمرکز بیشتر وجود داشته باشد تا کارها قوی‌تر پیش برود.

وی با اشاره به اهمیت توجه به مدیریت مساجد ازلحاظ کیفی گفت: اگر هزاران مسجد هم وجود داشته باشد اما محتوای خوبی تولید نشده باشد، به‌طور کامل اثربخش نخواهد بود.

مجوز تجاری و حذف پارکینگ رایگان برای مساجد

حسین اسلامی، رئیس شورای اسلامی شهر قم هم در این جلسه با اشاره به در نظر گرفتن مجوز تجاری برای مساجد سطح شهر اظهار داشت: همچنین الزام تأمین پارکینگ برای مساجد حذف‌شده است.

وی با اشاره به معضل کمبود مساجد در محلاتی از شهر که مجتمع‌های مسکونی فراوان دارند افزود: گاهی افراد ساکن درخواست دارند که در ساختمان یک مکانی به‌عنوان نمازخانه احداث شود. درخواست ما این است که امضای همه ساکنان گرفته شود چراکه این کار در مشاعات صورت می‌پذیرد.

ضرورت توجه به استفاده بهینه فضا در مساجد

محسن محرری، عضو شورای اسلامی شهر قم هم با اشاره به مسئله کمبود فضا در بافت جدید شهری اضافه کرد: نکته مهم استفاده بهینه از فضای موجود مساجد است.

وی با اشاره به اینکه بحث‌های مدیریتی و هیئت‌امنایی گاهی موجب شده از ظرفیت مساجد استفاده بهینه نشود افزود: وضعیت مدیریتی مساجد باید به طور دائم رصد شود.

وی گفت: ساعت کار مساجد هم موضوع بسیار مهمی است. مخصوصاً در مکان‌هایی که محل عبور مسافر است این موضوع اهمیت بسیاری پیدا می‌کند.

عضو شورای اسلامی شهر قم اضافه کرد: گاهی دیده می‌شود مسجد در هنگام نماز نیم ساعت بیشتر بازنیست درحالی‌که این روش مدیریت موجب شده از فضای موجود هم استفاده نشود.

وی با اشاره به حمایت شهرداری قم از احداث مساجد با واگذاری مجوز رایگان تجاری و حذف پارکینگ گفت: در تفکیک اراضی هم اگر مسجد در سهم مالک محاسبه شود، سهم شهرداری از ماده ۱۰۱ بخشیده خواهد شد. همچنین در صورت پیش‌بینی مسجد در سهم شهرداری، این مکان به صورت رایگان برای احداث مسجد در اختیار خیران قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: دیدگاه غالب در شهر و کشور این است که مسجد باید حتماً وسیع و مجلل باشد اما مسجد اگر کوچک و کم‌هزینه باشد، امکان اجرایی شدن آن بسیار بیشتر است.

هزینه یک میلیارد تومانی شهرداری برای کمک به مساجد

حسن مالکی نژاد، دیگر عضو شورای اسلامی شهر قم در این جلسه به برخی از اقدامات مدیریت شهری قم در حمایت از مساجد اشاره کرد و گفت: در مجتمع‌های مسکونی پردیسان فضاهایی با عنوان حسینیه و دارالقرآن در حال ساخت است و این روند در پردیسان ادامه دارد.

وی تأکید کرد: تمام مجتمع‌ها می‌توانند با رضایت کل ساکنان این حسینیه یا نمازخانه را داشته باشند.

این عضو شورای اسلامی شهر قم اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ حدود یک میلیارد تومان کمک به مساجد از سوی شهرداری قم صورت گرفته است تا بخشی از مشکلات آن‌ها حل شود.

وی افزود: طبق مصوبه شورای اسلامی شهر، در هر بوستانی که فضا وجود داشته و نیاز به مسجد هم باشد، شهرداری مجاز است ۲۰۰ متر از فضای بوستان را به این کار اختصاص دهد.

مالکی نژاد عنوان کرد: پنج مسجد هم در بلوار پیامبر اعظم(ص) به‌عنوان قرارگاه فرهنگی پایه‌گذاری شده است که در مناسبت‌های مختلف هم این مساجد مورداستفاده خواهند بود.

ضرورت آسیب‌شناسی کارکرد مساجد

مجتبی سبحانی، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم هم در این جلسه اظهار داشت: آسیب‌شناسی کارکرد مساجد در قم باید انجام‌شده و مطابق با این آسیب‌شناسی باید برنامه تدوین شود.

وی با اشاره به اینکه ترویج نماز یک کارسازمانی نیست بلکه یک کار فرهنگی عمیق است افزود: اگر بخواهیم نسل آینده ما نمازخوان شوند از الان باید فرهنگ‌سازی و آسیب‌شناسی را شروع کنیم.***/ن

 

 

 

انتهای پیام/

https://qomefori.ir/vdcg.u93rak9xzpr4a.html
نام شما
آدرس ايميل شما