تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۵۳
کد مطلب : 4036
حمایت از تولید ملی تنها به عرصه صنعت یا اقتصاد محدود نمی‌شود بلکه در مدیریت شهرها هم می‌توان با روش‌های مختلف از تولید ملی حمایت و موانع شکوفایی تولیدکنندگان داخلی را از میان برداشت.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری، حمایت از تولید ملی تنها به عرصه صنعت یا اقتصاد محدود نمی‌شود بلکه در مدیریت شهرها هم می‌توان با روش‌های مختلف از تولید ملی حمایت و موانع شکوفایی تولیدکنندگان داخلی را از میان برداشت. این حیطه‌های مختلف حمایتی از مسائلی مانند پروژه‌های بزرگ عمرانی تا موضوعات روزمره مانند مدیریت ترافیک را می‌تواند دربربگیرد.

توجه مقام معظم رهبری در مسئله حمایت از تولید داخل و کار و فکر ایرانی در عرصه‌های مختلف، تمام دستگاه‌ها را به نحوی مسئول توجه به این امر کرده است. مدیریت شهری هم به عنوان عرصه‌ای که با امور مختلف مردم سر و کار داشته و ۳۷۲ ماموریت را در شهرها دنبال می‌کند، در عرصه‌های مختلف می‌تواند حامی تولید ملی باشد.

به جز مسئله بسیار مهم پروژه‌های عمرانی که حجم بسیار زیادی از تجهیزات و مصالح در آن استفاده شده و توجه به استفاده از تولید ملی می‌تواند در آن اثرگذار باشد، بخش‌هایی از مدیریت شهری که به صورت روزمره از تجهیزات مصرفی استفاده می‌کنند نیز به ترویج این تفکر نیاز دارند.

به عنوان مثال سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم با حجم قابل توجهی از رنگ، تابلو، علائم و … که برای ساماندهی ترافیکی در سطح شهر استفاده می‌کند، از سازمان‌های اثرگذار در حمایت از تولید داخلی است.

از دیگر سازمان‌های اثرگذار در این عرصه سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم است. علی نیک، مدیرعامل این سازمان با اشاره به وجود دغدغه حمایت از تولید ملی و توسعه اشتغال اظهار داشت: یکی از کارهایی که دراین زمینه صورت گرفت، واگذاری بهره‌برداری از ناوگان اتوبوسرانی برای خدمت‌رسانی به شهروندان بود که موجب اشتغال ۲۰۰ راننده شد.

راه اندازی سیستم الکترونیک کارت شهروندی با توان شرکت‌های داخلی برای افزایش سهم مسافر و رضایتمندی بیشتر را اقدام دیگر سازمان اتوبوسرانی در این زمینه است.

همچنین توسعه دوربین‌های نظارتی و سامانه هوشمند با بهره‌گیری از تکنولوژی متخصصین داخلی و شرکت‌های تولیدی ایرانی از دیگر اقداماتی بود که این سازمان در مسیر جهش تولید انجام داد.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم با اشاره به رسیدن قیمت یک اتوبوس به ۶ میلیارد تومان گفت: در این مسیر تلاش کردیم با برنامه‌ریزی در اورهال کردن اتوبوس‌های موجود نسبت به محصولات بیگانه خودکفا شده و با همت شرکت‌های ایرانی اوضاع حمل و نقل عمومی در شهر قم را سامان‌بخشی کنیم.

به گفته نیک در سال جاری تعداد قابل توجهی دستگاه اتوبوس با این هدف برای شهر قم توسط شرکت‌های داخلی اورهال می‌شود.

وی همچنین به اقدامات انجام شده در این مسیر در سازمان تاکسیرانی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تعداد ۲۰ هزار نفر از شهروندان تحت عنوان راننده تاکسی و وانت بار در ناوگان حمل و نقل بار و مسافر درون شهری مجوز فعالیت دارند.

سرپرست سازمان تاکسیرانی شهرداری قم افزود: در این سازمان تلاش کردیم با واگذاری و برون سپاری امور، به اشتغال‌زایی اقدام کنیم.

نیک افزود: همچنین پیگیری خرید تعداد ۴ دستگاه خودروی برقی از طریق حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری برای فعالیت و ارائه سرویس به شهروندان در هسته مرکزی شهر زمینه ایجاد اشتغال حداقل ۱۲ نفر را فراهم می کند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین با عقد قرارداد با شرکت‌های فعال در حوزه حمل و نقل بار و مسافر اینترنتی که زمینه اشتغال حداقل هشت هزار نفر فراهم شده است.

سرپرست سازمان تاکسیرانی شهرداری قم گفت: از طرفی عقد قرارداد با شرکت فعال در حوزه توزیع سوخت به صورت اینترنتی زمینه اشتغال حداقل ۵۰ نفر را فراهم می‌آورد.

وی ادامه داد: در صورت بازگشایی مدارس حداقل تعداد سه هزار دستگاه خودرو در سامانه حمل و نقل دانش آموزان مدارس ثبت نام می‌کنند که زمینه اشتغال سه هزار نفر ایجاد می‌شود.

سازمان پایانه‌های شهرداری قم هم با وجود آسیب دیدن از شیوع بیماری کرونا تلاش کرده در سال جاری اقداماتی برای حمایت از تولید داخلی و توسعه اشتغال انجام دهد.

رضا پوریافر، مدیرعامل این سازمان در این زمینه به توسعه دوربین‌های نظارتی و سامانه هوشمند در پایانه‌های سازمان با استفاده از تکنولوژی داخلی اشاره کرد و گفت: همچنین تلاش کردیم با ساماندهی پایانه ۷۲ در بهبود وضعیت درآمد و اشتغال‌زایی برای مالکان اتوبوس‌های بین شهری اقدام کنیم.

وی توسعه پایانه شرقی شهر قم را یکی دیگر از سیاست‌های این سازمان برای حمایت از تولید داخلی دانست و گفت: تحویل زمین و جانمایی این پایانه توسط منطقه پنج شهرداری قم صورت گرفته است.

قاسم طالبی، سرپرست سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم هم با اشاره به ماموریت‌های این سازمان اظهار داشت: تلاش کردیم این ماموریت‌ها را با دغدغه مقام معظم رهبری در زمینه جهش تولید همراه کنیم.

وی با اشاره به اینکه سازمان ترافیک یک سازمان خدماتی است گفت: اقدامی که در این زمینه در دستور کار قرار گرفته استفاده از محصولات مصرفی با برند ایرانی در این سازمان است.

وی افزود: استفاده از رنگ‌های ترافیکی و تابلوهای ترافیکی ایرانی و حمایت از بخش خصوصی در اجرا و پیاده‌سازی پروژه‌ها به نوعی حمایت از اشتغال در بخش خصوصی محسوب می‌شود.

سرپرست سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به اشتغال بیش از صد نفر در پارکینگ‌های عمومی شهر قم، گفت: این عدد در شرایط شیوع ویروس کرونا محقق شده است که وضعیت پارکینگ‌های عمومی رضایت بخش نیست.*

 

 

انتهای پیام/

https://qomefori.ir/vdce.x8ebjh87p9bij.html
نام شما
آدرس ايميل شما