تاریخ انتشار :شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۱۷
کد مطلب : 3313
وبینار تخصصی فرهنگ‌سازی افزایش مشارکت شهروندان در خدمات شهری و حفظ محیط زیست شهری به همت دفتر کار آفرینی مرکز آموزش علمی کاربردی شهرداری قم برگزار شد.
وبینار تخصصی فرهنگ‌سازی افزایش مشارکت شهروندان در خدمات شهری و حفظ محیط زیست شهری
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری،  به نقل از واحد خبر مرکز آموزش علمی کاربردی شهرداری قم، وبینار تخصصی وبینار تخصصی وبینار تخصصی فرهنگ‌سازی افزایش مشارکت شهروندان در خدمات شهری و حفظ محیط زیست شهری از سلسله برنامه‌های رویداد شتاب (استارت آپ) محیط زیست و خدمات شهری برگزار شد.

در این نشست مجازی عوامل موثردر مشارکت شهروندان در موضوعات شهری و محیط زیستی، نگاهی بر تجارب و اقدامات موفق شهرهای جهان در بهره‌گیری از مشارکت شهروندان و بررسی طرح واره حکمرانی محله ای  نقد و بررسی شد.

حجت الاسلام محسن فرو دستان دبیر کمیته فرهنگی شهروندی شهرداری قم طی سخنانی با  اشاره به نقش محوری فرهنگ در گسترش مشارکت‌های مدنی و شهری، افزود: با افزایش فرهنگ مردم نقش خود را در مشارکت‌های امور شهری بهتر درک خواهند کرد و در نتیجه تاثیر مثبت در روند مشارکت آنان خواهد داشت.

وی با بیان اینکه باید بصورت ریشه یابی به اصل عدم مشارکت یا مشارکت  کم شهروندان در امور شهری پرداخته شود، اظهار داشت:

یکی از اشکالات اساسی عدم تبیین درست موضوعات شهروندی به شهروندان هست بطوری که در موضوعاتی که برای شهروندان به درستی تببین صورت گرفته شاهد مشارکت و همکاری در اجرای برنامه‌ها شهری است.

فرودستان در ادامه افزود: در بحث مدیریت شهری تبلیغات مناسب صورت گرفته است ولی چون به شهروندان نقش محوریشان تبیین نشده است شاهد ضعف در اجرای برخی طرح‌های مشارکتی هستیم.

دبیر کمیته فرهنگی شهروندی شهرداری قم با بیان اینکه در بحث جامعه شناسی برای فرهنگ ۶ لایه تعریف شده است، تصریح کرد:

باورها، ارزشها و هنجارها لایه‌های اصلی فرهنگ و نمادها، اسطوره‌ها، آداب و رسوم به عنوان پوسته‌های فرهنگ محسوب می‌شود که باید در تمام این لایه‌ها در زمینه سطح افزایش مشارکت و فرهنگ‌سازی تلاش کرد.

فرودستان فرهنگ پذیری و فرهنگ گرایی را دو مسئله اصلی مقوله فرهنگ برشمرد و افزود: وقتی می‌توانیم مشارکت عمومی شهری را بالا ببریم که به پوسته‌ها و نمادهای اصلی فرهنگ نفوذ کرده و مشارت عمومی در شهر را بالا برد.

در ادامه این نشست محمد جواد مختاری مسئول امور فرهنگی و ارتباطات سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم طی سخنانی به بررسی طرح واره حکمرانی محله‌ای پرداخت و اظهار داشت: باید با محله محوری  بتوانیم با شهرندان ارتباط مستمر برقرار و آنان را  بیشتر در امور شهری مشارکت دهیم.

وی با بیان اینکه باید هر شهروند به محله و شهر خود علاقه مند باشد و این علاقمندی نقش محوری در تصمیم سازی و مشارکت آنان دارد، بیان داشت: افراد وقتی احساس مسئولیت کنند و بدانند حضور و مشارکت آنان می‌تواند به رشد شهر و محله منجر شود.

مختاری در ادامه به نقش بانوان در مشارکت‌های شهروندی اشاره و تصریح کرد: آگاه سازی و تفکیک پسماند از مبداء و نقش آن در کاهش هزینه‌های شهری و کاهش آسیب‌های اجتماعی باید با مشارکت و الگو سازی بانوان در سطح خانواده‌ها صورت گیرد.

مسئول امور فرهنگی و ارتباطات سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه فضای سبز شهری، اظهار داشت: برای چرخه مشارکت در توسعه و نگهداری فضای سبز دوره‌های آموزشی نگهداری گل و گیاه و توزیع نهال و اوزش نگهداری و جریا سازی در این بخش برنامه‌هایی صورت گرفته و همچنین در دست اقدام داریم که میاوریم با مشارکت شهروندان گام‌های موثری در آینده برداریم.

مهمان دیگر این گفت و گوی تخصصی در ادامه این نشست مجازی زهرا فتحی مسئول امور فرهنگی و ارتباطات سازمان پسماند شهرداری قم به تشریح تجارت و اقدامات موفق شهرهای جهان در بهره‌مندی از مشارکت شهروندان پرداخت و اظهار داشت: شهرهایی که در حوزه فرهنگ شهروندی مشارکت مردمی را همراه خود داشته‌اند، در حوزه مدیریت شهری موفق بوده‌اند.

فتحی بهره‌گری از خدمات دیجیتالی در گسترش فرهنگ شهروندی را حائیز اهمیت برشمرد و تصریح کرد: مشارکت شهروندان در اداره امور شهری باعث بهبود کارآیی، تخصیص هزینه‌ها به سوی اولویت‌های اجتماعی و پروژه‌های زیربنایی می‌گردد، که باعث افزایش امکانات شهری می‌گردد.

خاطرنشان می‌شود افراد علاقمند جهت شرکت در وبینارهای تخصصی رویداد شتاب محیط زیست شهری می‌تواند از ۵ بهمن ماه تا ۲۱ بهمن ماه از طریق لینک qommu.ir/startup در سلسه وبینارهای تخصصی رویداد ملی استارتاپ محیط زیست شهری شرکت نمایند.



 

 

 

انتهای پیام/

https://qomefori.ir/vdcb.8bfurhbffiupr.html
نام شما
آدرس ايميل شما