تاریخ انتشار :سه شنبه ۵ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۵۸
کد مطلب : 14785
حسینیان کارشناس اقتصادی با اشاره به اهمیت انرژی پاک در کشور، گفت: دانش شرکت‌های دانش‌بنیان و سرمایه بخش خصوصی؛ شاه‌کلید توسعه انرژی پاک در کشور است.
دانش شرکت‌های دانش‌بنیان و سرمایه بخش خصوصی؛ شاه‌کلید توسعه انرژی پاک
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری سید جواد حسینیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» با اشاره به نیاز مبرم کشور به انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر گفت: کشور چند سالی است با ناترازی انرژی روبه‌رو است و این مشکل بیشتر گریبان بخش صنعتی کشور را گرفته است به صورتی که در تابستان‌ها شاهد بودیم با خاموشی بخش‌های مهم صنعتی کشور تلاش می‌شد قطع برق به بخش خانگی نرسد؛ اما این موضوع هم محقق نشد و شاهد بی‌برقی از پیش تعیین شده در بخش خانگی بودیم.
وی ادامه داد: در دولت سیزدهم تلاش‌های زیادی برای جبران این ناترازی شد؛ اما هنوز در تولید نیرو برق از مصرف عقب هستیم و کشور نیازمند نیروگاه‌های جدید است؛ اما این رویکرد باید راهبردی و بلندمدت همراه با بررسی نسبت هزینه به فایده باشد.
حسینیان افزود: جهان به سمت تولید انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و بادی پیش می‌رود که هم مقرون‌به‌صرفه، هم از نظر آلودگی محیط زیستی تقریباً صفر هستند. تولید این دست از انرژی‌ها در کشور مغفول مانده بود؛ اما چند سالی است از نظر راهبردی موردتوجه وزارت نیرو قرار گرفته است.
وی با اشاره به هزینه‌های بالای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور خاطر نشان کرد: برای تأمین مالی این حوزه در جهان معمولاً بورس نقدینگی لازم را تأمین می‌کند؛ اما با وضعیت که در دولت گذشته بر سر بورس آمد فعلاً این بازار توان تأمین این نقدینگی را ندارد.
حسینیان یادآور شد: بخش خصوص بهترین گزینه برای احداث نیروگاه‌های برق تجدیدپذیر است و نیاز است دولت با برقراری شرایطی مناسب و تسهیل صدور
 مجوزات و حمایت‌های های مالی در قالب تسهیلات بانکی، بستر ورود بخش خصوص به این حوزه را فراهم کند.
وی با اشاره به این نکته که در توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر بومی‌سازی این صنعت در کشور مهم است، تأکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان زیادی در این زمینه وجود دارد که باید در کنار حمایت از بخش خصوصی در زمینه احداث و تولید نیروگاه، دانش این شرکت‌ها را هم با صنعت همراه کرد تا از نظر فناوری هم پیشرفت‌های لازم را داشته باشیم چرا که تعمیر، نگهداری و بازسازی این نیروگاه‌ها هزینه بر است و با توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و خودکفایی در این زمینه بسیاری از هزینه‌ها کم خواهد شد.
حسینیان در پایان تصریح کرد: دولت و ارگان‌های دولتی نباید در این بخش ورود مستقیم داشته باشند و باید نقش تسهیلگر را ایفا کنند چرا که بنگاه‌داری دولت در هر زمینه مانعی برای پیشرفت بوده است

انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdcenf8z.jh8evi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما