تاریخ انتشار :يکشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۲۹
کد مطلب : 12880
مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت: موضوع آلودگی هوای قم و نفوذ گرد و خاک به آن از عرصه‌های بیابانی و راهکارهای مقابله با این پدیده با پیگیری مسئولان استان در سطح کارگروه‌های ملی دنبال می‌شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری ، محمد حسین بازگیر روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان داشت: در استان قم موضوع آلودگی هوا ناشی از برخاستن گرد و خاک، به یک مساله محیط زیستی تبدیل شده‌است و مسئولان استان با دنبال کردن روش‌های مختلف همچون پیگیری تخصیص حقابه از وزارت نیرو برای عرصه‌های طبیعی قم، در حال پیگیری موضوع هستند.
وی با اشاره به اینکه آلاینده شاخص در هوای قم، گرد و غبار با قطر ۱۰ میکرون است، افزود: ۷۰ درصد گرد و خاکی که به آسمان استان قم وارد می‌شود،‌ منشا داخلی استانی دارد و ۳۰ درصد آن از سمت شرق استان به قم وارد می‌شود؛ در همین رابطه از ابتدای سال‌جاری تا پایان تیرماه، ۳۹ روز در استان قم وضعیت هوا در شرایط ناسالم قرار داشته‌است.
وی ادامه داد: ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی استان قم مستعد برخاستن گرد و خاک و ۱۰۵ هزار هکتار آن کانون فعال تولید گرد و خاک است که در این میان نیز ۳۰ هزار هکتار آن شرایط ویژه‌تری دارد و با کوچکترین وزش باد شاهد برخاستن گرد و خاک از این مناطق به آسمان استان هستیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست قم همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آغاز طرح پایش فراگیر واحدهای صنعتی و خدماتی در استان، گفت: در این طرح، تمامی واحدهای صنعتی و خدماتی در سطح استان، با اولویت آلودگی هوا، آلودگی خاک و مدیریت پسماند، آلودگی آب و مدیریت فاضلاب و نیز ایجاد فضای سبز مورد کنترل و پایش قرار خواهند گرفت.
وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده برای اجرای این طرح فراگیر که ۴۵ روز به طول خواهد انجامید، تمامی نیروهای اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم به کار گرفته شده و در قالب ۱۲ گروه تخصصی تقسیم بندی شده‌اند.
وی با اشاره به اینکه همه ملزم به رعایت قوانین مرتبط با حفظ محیط زیست هستند، ادامه داد: در صورت مشاهده تخلف‌های زیست محیطی از سوی واحدهای صنعتی و خدماتی استان در زمان پایش، موضوع در مراحل بعدی برای رفع مشکل توسط گروه‌های پشتیبانی، حقوقی و دیگر بخش‌های اجرایی دنبال می‌شود.

انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdciuvaz.t1arv2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما