تاریخ انتشار :شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۳۹
کد مطلب : 1136
مرتضی نجفی قدسی با اشاره به مبارزات شهید مدرس با توطئه های استعمار انگلیس، گفت: مخالفت های شدید آیت الله مدرس با قرارداد ننگین واگذاری خاک ایران به کشورهای روس و انگلیس و بیانات افشاگرانه و روشنگرانه این شهید بزرگوار در مجلس شورای ملی موجب شد تا نمایندگان به مخالفت با این قرارداد برخیزند.
 صلابت شهید مدرس منجر به لغو قرارداد ننگین تقسیم ایران شد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری،همزمان با سالروز شهادت آیت الله مدرس و روز مجلس، مراسم بزرگداشت شهید مدرس با حضور مسئولان حوزه علمیه تهران و سخنرانی آیت الله استادی، مدیر حوزه علمیه تهران و معاون پژوهشی موسسه مطالعات تاریخ ایران در خانه موزه شهید مدرس برگزار شد.

مرتضی نجفی قدسی، عصر شنبه دهم آذرماه در مراسم گرامی داشت هشتاد و یکمین سالگرد شهادت آیت الله مدرس، در دارالقرآن امام علی(ع) تهران، با اشاره به جمله معروف شهید مدرس «سیاست ما عین دیانت ما و دیانت ما عین سیاست ماست»، گفت: این خانه «دارالقرآن امام علی(ع)» در عین حال که محل زندگی شهید مدرس بود، برکات علمی و معنوی ایشان را نیز به همراه داشت. از این رو سعی کردیم در این خانه هر دو بعد سیاسی و دینی شهید مدرس را به نمایش بگذاریم.

مدیر دارالقرآن امام علی(ع) تهران ادامه داد: بخشی از خانه شهید مدرس به عنوان موزه که نمایانگر مجاهدت ها و مبارزات سیاسی ایشان با استعمار و استبداد است به نمایش گذاشته می شود و بخش دیگری از خانه که محل درس و بحث علمی، حوزوی و تفسیری ایشان بوده به عنوان دارالقرآن مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با اشاره به مبارزات شهید مدرس با توطئه های استعمار انگلیس، تصریح کرد: شرح مبارزات ایشان با نفوذ بیگانگان به ویژه روس و انگلیس در جریان قرارداد ننگین وثوق الدوله که در سال 1298 قصد داشتند بخش اعظمی از شمال ایران را به روس ها و بخش های جنوبی را به انگلیس واگذار کنند، بسیار مهم و حائز اهمیت است.

مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) قم افزود: طبق اسناد تاریخی، دولت انگلیس قصد داشت با پرداخت مبلغ چهارصد هزار تومان به وثوق الدوله و دو وزیر همدست او، و پرداخت 15 هزار تومان در ماه به احمدشاه، قرارداد ننگینی را بر دولت تحمیل کند و ایران را به سه قسمت تقسیم کرده و موجودیت کشور ایران را از بین ببرد که با مخالفت های شدید آیت الله مدرس روبرو شد و بیانات افشاگرانه و روشنگرانه این شهید بزرگوار در مجلس شورای ملی موجب شد تا نمایندگان به مخالفت با این قرارداد برخیزند.

https://qomefori.ir/vdcc.1qsa2bqsela82.html
نام شما
آدرس ايميل شما