تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۲۴
کد مطلب : 10101
خادمان شهر مقدس قم در مجموعه مدیریت شهری توسعه، تبلیغ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین شاخص‌های عملکردی خود مدنظر دارند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری قم مبدأ حرکت عظیم و تمدن‌ساز انقلاب اسلامی، خاستگاه بزرگ‌مردان دفاع از این مرز و بوم در هشت سال دفاع مقدس و پیشاهنگ و مُبدِع یادواره‌ها و اجلاسیه‌های استانی گرامی‌داشت شهدا، در سال‌های اخیر شاهد برگزاری مجموعه برنامه‌های دومین کنگره شهدای استان قم بوده است. رویدادی مبارک و ارزشمند که پس از گذشت ۲۷ سال از برگزاری دوره نخست این کنگره در سال ۱۳۷۴ از سال ۱۳۹۸ آغاز شد و در طول بیش از سه سال گذشته تمرکز بسیاری برنامه‌های فرهنگی استان قم را متوجه شهدا و ترویج فرهنگ غنی ایثار و شهادت کرد. خادمان شهر مقدس قم در مجموعه مدیریت شهری نیز توسعه، تبلیغ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین شاخص‌های عملکردی خود مدنظر داشته‌ و با نگاهی به سند چشم‌انداز قم ۱۴۱۴ و برنامه‌های راهبردی و عملیاتی قم ۱۴۰۰ و قم ۱۴۰۴، سازمان‌دهی کالبد محتوایی شهر و بهبود سیما، منظر و فضای شهری در قالب جهان‌شهر شیعی را با نگاهی به ترویج فرهنگ والای ایثار و شهادت ترسیم کردند. در همین راستا شهرداری قم در سال‌های اخیر همراه و هم‌قدم با ستاد برگزاری کنگره شهدای استان قم و پیشاپیش دیگر دستگاه‌ها و نهادهای استان قم در خط مقدم این بزنگاه وظیفه خود را با تمام توان در برگزاری مجموعه برنامه‌های این رویداد بزرگ به کار گرفته است. یکی از اصلی‌ترین اقداماتی که در این زمینه توسط شهرداری قم و با تلاش معاونت خدمات شهری، اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل، سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی و سازمان زیباسازی به انجام رسید، فضاسازی و تبلیغات محیطی سطح شهر بود؛ اقدامی که به‌نوعی آراستن شهر با لباسی مملو از نقش و طرح در ایام مختلف و مناسبت‌های ملی و مذهبی بود. آثار حجمی نظیر سردیس‌ها و تندیس‌ها، اِلِمان‌های شهری در انواع مختلف، اکران تبلیغات محیطی و طرح‌های گرافیکی در سازه‌های گوناگون از جمله آویز، پرتابل، استرابورد، بیلبورد، عرشه‌های پل و تابلوهای پهن پیکر سطح شهر، سازه‌های نوری و نورپردازی‌ها، نصب پرچم‌های الوان و ریسه‌های نوری و پارچه‌ای از جمله اقداماتی بود که در طول این مدت توسط شهرداری قم به انجام رسید. به گفته مهدی کلانترزاده، مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری قم تنها در سال ۱۴۰۱ بیش از ۴۴۰۰ متر مربع تبلیغات شهری با موضوعات مرتبط در حوزه ایثار و شهادت و کنگره ملی شهدای استان قم صرفا توسط شهرداری قم طراحی، چاپ و به اکران رسیده است. وی طراحی و اجرای پویش‌های تبلیغات محیطی به‌صورت منسجم و هماهنگ در تمامی سطح شهر قم را از رویکردهای شهرداری قم در این زمینه دانست و تصریح کرد: با هدف اثرگذاری بیشتر تلاش شد تا با استفاده از ظرفیت قالب‌های متنوع هنری و توان هنرمندان بومی استان قم، بیان پیام‌ها و اطلاع‌رسانی‌های مرتبط در زمینه ایثار و شهادت و برنامه‌های مختلف کنگره شهدا و اجلاسیه‌ها و یادواره‌های مرتبط پیگیری شود. مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری قم اکران تمامی این تبلیغات در سازه‌های مختلف در اختیار بخش‌های مختلف شهرداری قم را بدون محاسبه و دریافت هرگونه هزینه اعلام کرد و گفت: با توجه به اهتمام مجموعه مدیریت شهری در همراهی، حمایت و مشارکت با دستگاه‌ها، نهادها، هیئات و گروه‌های مردمی و جهادی در برگزاری برنامه‌های گوناگون ذیل ستاد کنگره، تمام فرصت‌های اکران تبلیغات در این بازه به این برنامه‌ها اختصاص یافت. به گفته وی فضاسازی انجام‌شده برای اطلاع‌رسانی و تبلیغات کنگره ملی شهدای استان قم در شهر توسط شهرداری عددی بالغ‌بر ۴۸۸۰ مترمربع بوده و اقدامات انجام‌شده برای کنگره تنها بخشی از برنامه بلندمدت شهرداری در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت است. مهدی اصفهانیان مقدم، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری قم هم در این زمینه اظهار داشت: شهرداری قم با بسیج تمامی امکانات و تجهیزات در راستای فضاسازی و تبلیغات محیطی با رویکرد معرفی اصل کنگره، زمان و مکان و اجلاسیه نهایی اقدام کرده است. وی افزود: از جمله اقدامات انجام شده توسط شهرداری قم در این زمینه فضاسازی ورودی شهر قم از طریق نصب تصاویر فرماندهان شهید و المان سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس است. رئیس کمیته تبلیغات محیطی و فضاسازی ستاد برگزاری کنگره ملی شهدای استان قم ادامه داد: تولید مجموعه صوتی چله بهشتی و در راستای معرفی زندگینامه چهل شهید استان و همچنین تولید پرچم‌ها و بنرهای تبلیغی با مضامین ایثار و شهادت و تولیدات هنری برای پخش از تلویزیون‌های شهری از جمله اقداماتی است که توسط شهرداری قم برای آماده‌سازی شهر صورت گرفته است. وی از بروزرسانی سردیس‌های شهدا و فضاسازی مکان اجلاسه نهایی خبر داد و گفت: در همین راستا فضاسازی تبلیغات محیطی در بلوارهای منتهی به مسجد مقدس جمکران اعم از بلوار پیامبر اعظم(ص) ، بلوار خلیج فارس، بزرگراه امام علی(ع) و بافت پیرامونی مسجد مقدس جمکران و سطح مناطق هشتگانه از طریق نصب پرچم‌های جمهوری اسلامی ایران و ریسه‌های رنگی صورت گرفته است. اصفهانیان مقدم اضافه کرد: برای خدمت‌رسانی مطلوب به مدعوین و خانواده‌های محترم شهدا و جانبازان فعالیت بیش از ۲۰۰ نفر از پرسنل اجرائی و عوامل شهرداری از جمله پاکبانان و همچنین به کارگیری تجهیزات موتوری، ماشین آلات شهرداری و ظرفیت سازمان اتوبوسرانی تعبیه شده است. رئیس کمیته فضاسازی و تبلیغات محیطی کنگره ملی شهدای استان قم عنوان کرد: تاکنون بیش از ۲۰۰ سازه تبلیغی از قبیل بیلبورد و پرتابل و ۳۰۰ هزار بنر آویز از طریق سازمان زیباسازی، سازمان فرهنگی ورزشی و اداره کل روابط عمومی شهرداری و برخی دستگاه‌ها و ادارات در این راستا مورد استفاده قرار گرفته تا شاهد برگزاری هر چه باشکوه‌تر کنگره ملی شهدای استان باشیم. پیام جوادیان، سرپرست سازمان زیباسازی شهرداری قم نیز که مسئولیت کمیته فضاسازی ستاد اجرایی اجلاسیه نهایی کنگره شهدای استان قم را عهده‌دار است، با اعلام برخی اقدامات این کمیته گفت: فضاسازی و ساخت و اجرای دکور محل برگزاری مراسم و همچنین محوطه و پیرامون مسجد مقدس جمکران و برخی از غرفه‌های نمایشگاه جنبی اجلاسیه نهایی از اقداماتی است که با محوریت سازمان زیباسازی شهرداری قم به انجام خواهد رسید. وی همچنین ساخت و نصب ۴۸ سردیس شهدای شاخص کشور و استان قم، اجرای بیش از ۲۵۰۰ مترمربع نقش برجسته و اجرای ۲۵ هزار مترمربع نقاشی دیواری با موضوعات مرتبط با ایثار و شهادت را از دیگر اقدامات فضاسازی شهری دانست که در ارتباط با مجموعه برنامه‌های دومین کنگره شهدای استان قم در سال‌های گذشته توسط سازمان زیباسازی به انجام رسیده است. کنگره ملی شهدای استان قم به عنوان یک رویداد بزرگ در مسیر رسیدن به اهداف کلان اسناد بالادستی شهرداری قم، موضوعی پررنگ در جریان وظایف بزرگ و کوچک شهرداری قم محسوب می‌شود. این جریان عظیم فرهنگی بدون همراهی و هماهنگی با تمام دستگاه‌ها و ارگان‌هایی که ظرفیت اجرایی در اختیار دارند، امکان‌پذیر نیست و شهرداری قم به گفته رئیس ستاد کنگره ملی شهدای استان قم، همراه‌ترین ارگان‌ها در این زمینه بوده است. نکته اساسی در این مسئله ضرورت استمرار اینگونه حرکت‌ها و معطوف نبودن به بازه زمانی خاص است. موضوعی که سید مرتضی سقائیان نژاد، شهردار قم به آن تاکید کرده و اجرا و پیگیری برنامه‌های مرتبط با فرهنگ ایثار و شهادت را موضوعی مستمر و همیشگی در این ارگان می‌داند. انتهای پیام/ https://qomefori.ir/vdccssqs.2bqxx8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما