تاریخ انتشار :دوشنبه ۲ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۳۳
کد مطلب : 9824
مدارس شهر قم با بهبود شرایط کرونایی و حضوری شدن کلاس‌ها، با گذشت چند هفته از بازگشایی مدارس همچنان با برخی کمبود سرویس مدارس روبرو است.
مسیر ناهموار تأمین سرویس مدارس در قم/ سرویس‌های آزاد امنیت دانش‌آموز را تضمین نمی‌کند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری استان قم نخستین استانی بود که در بحران کرونایی تجربه کلاس‌های غیرحضوری و یا به عبارتی آموزش مجازی را پشت سر گذاشت که برای خود مشکلات و چالش‌هایی به همراه داشت، اما با توجه به برنامه‌های وزارت بهداشت و برنامه جامع واکسیناسیون در کشور شرایط بحران کرونا بهبود یافت و مهرماه ۱۴۰۱ مدارس استان آغوش خود را به‌سوی دانش‌آموزان برای آموزش‌های حضوری باز کرد. بعد از پشت سر گذاشتن بحران کرونا، در سال تحصیلی ۱۴۰۱ بیش از یک هزار و ۴۴۹ مدرسه در استان قم که از این تعداد ۵۲۳ مدرسه پسرانه و ۴۸۵ مدرسه دخترانه، هم‌چنین ۱۳۴ مدرسه در مقطع ابتدایی و روستاها مختلط و بقیه مدارس خاص فعالیت خود را آغاز کرده است. اما طبق آمارهای اداره کل آمورش و پرورش استان، امسال ۳۲ مدرسه به مدارس استان افزوده‌شده و ۲۹۵ هزار و۶۳۰ دانش‌آموز قمی در مدارس استان آموزش می‌بینند. حال با شروع سال تحصیلی، والدین با یک سری مشکلات و چالش‌هایی روبرو می‌شوند؛ اگر از مشکلات فرم و کتب درسی و شهریه بگذریم مشکل کمبود سرویس مدارس مسیر ناهمواری است که گریبان گیر مدارس و والدین دانش‌آموزان است. در قم کمبود سرویس مدارس با گذشت چند هفته از شروع سال تحصیلی هنوز حل‌نشده است، حال که دانش‌آموزان و والدین آن‌ها بعد از ۲ سال دست‌وپنجه نرم کردن با تبلت و فضای مجازی و مشکلات آموزش غیرحضوری، حالا با امید و نشاط آموزش حضوری را با پشت سرگذاشتن کرونا ویروس دوباره تجربه می‌کنند کمبود سرویس برای والدین بر مشکلات آن‌ها افزوده است. هرچند برای ساماندهی بحث حمل‌ونقل و سرویس‌های مدارس، کارگروهی به نام «کارگروه ماده ۱۸ » تشکیل یافته ولی هنوز این چالش هرساله با شروع سال تحصیلی دیده می‌شود این کارگروه متشکل از فرمانداری، شورای شهر، شهرداری، آمورش و پرورش و پلیس راهور تشکیل یافته است اما نقش نهادهایی مانند شهرداری و آموزش و پرورش و انجمن اولیا و مربیان بازیگران اصلی در تأمین و ساماندهی سرویس مدارس هستند. مسیر ناهموار تأمین سرویس مدارس در قم رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان قم در گفت‌وگویی در ارتباط با مشکل سرویس مدارس می‌گوید: کار حمل‌ونقل و سرویس مدارس بر عهده شهرداری است که شامل سازمان‌های تحت پوشش شهرداری مانند سازمان تاکسیرانی است . رضا شهسواری می‌افزاید: درواقع برای ساماندهی این امر کارگروهی به نام کارگروه ماده ۱۸ تشکیل‌شده که اعضای این کارگروه متشکل از شورای اسلامی شهر، شهرداری، فرمانداری، آموزش و پرورش و پلیس راهور است اما نقش اصلی این کارگروه را اعضای اصلی که شهرداری و آموزش و پرورش و انجمن اولیا و مربیان بازی می‌کند. به گفته وی، چندین جلسه تشکیل و اعضای کارگروه ماده ۱۸ و هم‌چنین اعضای بازرسین استان مشخص شد؛ تأمین سرویس مدارس بر عهده سازمان تاکسیرانی است که باید پاسخگو باشد، کار آموزش و پرورش تعلیم و تربیت است مدیران مدارس موظف هستند طبق آمار دانش‌آموزان خود سرویس برای دانش‌آموزان خود درخواست کنند. رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان قم عنوان می‌کند: مشکل اساسی اینجا است که با توجه به تعیین نرخ پایین برای سرویس‌های مدارس، شرکت‌ها حاضر نیستند برای مدارس سرویس دهند و همراهی نمی‌کنند، باوجوداینکه جلساتی را برای رفع مشکل تشکیل دادیم. نحوه نرخ‌گذاری سرویس‌های مدارس رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان قم در ادامه در پاسخ به این سؤال که تعرفه‌های سرویس مدارس چگونه تعیین می‌شود می‌گوید: نرخ‌گذاری‌ها در کارگروه ماده ۱۸ پیشنهاد و بعد به شورای شهر ارسال می‌شود که بعد از بررسی و تصویب به فرمانداری ارسال تا در کمیته تطبیق مطرح که یا تأیید و یار رد خواهد شد. اگر تأیید شد به کلیه دستگاه‌های موظف به تأمین سرویس مدارس ارجاع که با همکاری مدیران مدارس ساماندهی شود. شهسواری می‌افزاید: به ازای هر دانش‌آموز برای خودروهای پراید و تیبا که باید ۴ دانش‌آموز را جابجا کنند برای مدارسی که پنج‌شنبه‌ها تعطیل هستند۳۱۳ هزار تعیین‌شده است، اما برای آن دسته از مدارسی که پنج‌شنبه‌ها دایر هستند نرخ ۳۶۶ هزار تومان نرخ‌گذاری شده است . وی اظهار می‌کند: برای خودروی سمند و غیره با ۴ سرنشین برای مدارسی که پنج‌شنبه تعطیل هستند ۳۳۹ هزار و پنج‌شنبه تعطیل ۳۹۷ هزار تومان نرخ‌گذاری شده است. برای ون‌ها به تعداد ظرفیت در کارت خودرو پنج‌شنبه‌ها اگر تعطیل باشند ۲۴۲ هزار تومان نرخ سرویس و برای مدارسی که پنج‌شنبه‌ها دایر بوده ۲۸۵ هزار تومان تعیین‌شده است. طبق تبصره نرخ داده‌شده برمبنای ۳ کیلومتر از مدرسه تا منزل و برعکس که از ۳ تا ۱۰ کیلومتر مسافت طی شود ۱۰ درصد به نرخ پایه اضافه می‌شود ولی بیش از ۱۰ کیلومتر هر کیلومتر ۵ درصد اضافه خواهد شد. تفاهم‌نامه سازمان تاکسیرانی با ۶ شرکت حمل‌ونقل مسافر درون‌شهری معاون سازمان تاکسیرانی شهرداری قم نیز در گفت‌وگو با پردیسان آنلاین با اشاره به مشکلات سرویس مدارس می‌گوید: طبق آیین‌نامه و دستورالعمل‌های اجرایی کلیه وظایف سرویس مدارس استان با شرکت‌های حمل‌ونقل مسافر درون‌شهری است که بعد از تفاهم‌نامه شهرداری با رانندگان آن‌ها هماهنگ و قرارداد بسته می‌شود که به همین منظور با ۶ شرکت حمل‌ونقل درون‌شهری مسافر درون‌شهری تفاهم‌نامه منعقد و به اداره آموزش و پرورش برای تأمین سرویس مدارس معرفی شدند. محسن ستوده می‌افزاید: در استان ۱۳ شرکت حمل‌ونقل درون‌شهری مسافر داریم که ۶ شرکت برای تأمین سرویس مدارس به اداره آموزش و پرورش معرفی شدند تا با هماهنگی مدیران بعد از درخواست ظرف یک تا دو هفته ما مهلت تأمین سرویس داریم. به گفته وی، رانندگان سرویس مدارس که طی دو سال بحران کرونا و غیرحضوری شدن مدارس از کار بیکار شدند و به مشاغل دیگری روی آورده‌اند کار جذب این رانندگان مشکل است. ستوده در ادامه با بیان اینکه رانندگان سرویس‌ها به حضور خودروهای شخصی و آزاد بر دانش‌آموزان معترض هستند افزود:این سرویس‌های آزاد بر که برخی والدین دانش‌آموزان برای فرزندان خود تأمین می‌کنند اقدام به افزایش نرخ سرویس می‌کنند که غیرقانونی است و ما تعرفه و نرخ سرویس مدارس را مبنی بر تعرفه مصوب کارگروه ماده ۱۸ تعیین می‌کنیم و هرگونه دریافت مبلغ اضافه خلاف قانون است. اما معاون سازمان تاکسیرانی استان قم از معضل دیگری برای رانندگان شرکت‌های حمل‌ونقل درون‌شهری مسافر خبر می‌دهد. سرویس آزاد بری که امنیت دانش‌آموز را تضمین نمی‌کند معاون سازمان تاکسیرانی شهرداری قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره معضلات سرویس‌های آزاد که والدین با آن‌ها قرارداد می‌بندند، می‌گوید: متأسفانه برخی والدین خودروهای شخصی و آزاد را به‌عنوان سرویس مدارس برای فرزندان خود انتخاب و تأمین می‌کنند که با هزینه‌های بالاتری از نرخ مصوب تعیین‌شده فعالیت می‌کنند. ستوده در پاسخ به این سؤال که آیا امنیت دانش‌آموزان با چنین سرویس‌های آزادی تأمین می‌شود می‌افزاید: تاکسیرانی و حتی آموزش و پرورش نمی‌توانند بر فعالیت این سرویس‌ها هیچ‌گونه نظارتی داشته باشند و خود والدین در صورت وقوع هر حادثه رخدادی مسئول هستند چراکه این خودروها شخصی وزیر نظر شرکت‌های حمل‌ونقل تابع تاکسیرانی نیستند. وی تصریح کرد :ما برای ساماندهی سرویس مدارس تاکنون ۲ مصوبه و۸۰۰ بنر برای آموزش و پرورش که تعرفه و نرخ گذاری مصوبی داشت ارسال کردیم که هر مدرسه‌ای سرویس بخواهد باید با این شرکت‌ها تفاهم‌نامه بسته تا ما ظرف مدت یک تا دو هفته نسبت به تأمین سرویس مناسب اقدام نماییم و هیچ راننده سرویسی از این شرکت‌ها حق افزایش تعرفه را ندارند. وی در پایان از اولیا دانش‌آموزان خواست هرگونه شکایتی داشته باشند با شماره ۳۶۶۲۸۸۰۰ مطرح تا رسیدگی شود. انتهای پیام/ https://qomefori.ir/vdce.w8objh8ve9bij.html
نام شما
آدرس ايميل شما