تاریخ انتشار :شنبه ۹ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۱۸
کد مطلب : 6936
استاد دانشگاه تهران با بیان این که جمهوری اسلامی ایران در 43 سال گذشته از اصول خود عقب‌نشینی نکرده، گفت: استقلال و عزت دو راهبرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.
استقلال و عزت دو راهبرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است / غربی‌ها نقش غیر سازنده در افغانستان دارند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری  شاهین صادقی نسب در گفتگو با خبرنگار قم فردا، با اشاره به 43 سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران موجب شد که مردم ایران بعد از سال‌ها مالک کشور خودشان بشوند و به‌عبارت‌دیگر سرنوشت خودشان را در دست بگیرند.

وی ادامه داد: استقلال اولین دغدغه‌ای بود که ملت ایران داشت وابستگی به بیگانگان و حضور عناصر خودفروخته و دخالت‌های غربی‌ها به‌خصوص آمریکا مردم را به ستوه آورده بود.

صادقی نسب ابراز داشت: این ملت به ستوه آمده فریاد استقلال و عزتمندی سر دادند و در این میان سیاست خارجی کشورمان نیز حول همین محور بوده است به طوری که ایران اسلامی یک کشور مستقلی است که وابسته به هیچ کشوری نیست و تابلوی نه شرقی نه غربی به معنای دعواکردن با دنیا نبوده بلکه به معنای استقلال کامل بوده است.

وی بیان داشت: عزت، مصلحت و حکمت سه اصل جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی بوده و کشورمان تعامل و گفتگو را همواره در سیاست‌های خارجی خود داشته است.

استاد دانشگاه تهران ابراز داشت: از آغاز انقلاب و در همان سال‌های اول که غرب و شرق خصوصاً غرب در برابر ایدئولوژی انقلاب ایستاده و هر جا که توانسته به ما صدمه زده است اما تاکنون ملت ایران در برابر این توطئه‌ها ایستاده است.

وی به شرایط کنونی کشورمان اشاره کرد و گفت: در غرب و شرق کشورمان ما دو کشور عراق و افغانستان را داریم که هر دو با بحران‌های داخلی روبرو هستند و دخالت‌های کشورهای بیگانه هم در آن‌ها مشاهده می‌شود.

صادقی نسب تصریح کرد: در خصوص افغانستان باید بیان کنیم که این کشور به لحاظ تاریخی بیشترین قرابت فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را با کشورمان دارد به‌طوری‌که برخی از شعرا و نام‌آورانی که از آن‌ها در طول تاریخ یاد می‌کنیم از این سرزمین هستند.

وی ادامه داد: با یک زبان صحبت می‌کنیم، در برخی جاها فرهنگ یکسانی داریم و به لحاظ مودتی و محبتی به‌مانند پاره‌ای از کشور ما است.

وی تصریح کرد: ثبات و سعادتمندی ملت افغانستان همواره دغدغه‌ای جمهوری اسلامی ایران بوده اما این سرزمین همواره موردتوجه کشورهای مختلف بوده است.

صادقی نسب ابراز داشت: ثبات، برقراری امنیت و برپایی یک دولت فراگیر در این کشور خواسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است که مورد وفاق همه گروها و جریان‌ها در این کشور باشد.

وی افزود: اولین کشوری که از بی‌ثباتی افغانستان صدمه می‌بیند جمهوری اسلامی ایران است، خیل عظیمی از مهاجران که به کشورمان روانه می‌شوند و نابسامانی که در مرزها ایجاد می‌شود موجب می‌شود که اساسی‌ترین دغدغه کشورمان ثبات در این کشور است.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به روی کار آمدن طالبان در این کشور همسایه ابراز داشت: در مقطع کنونی جمهوری اسلامی ایران در حال رصد کردن امور است، قطعاً طالبان گروهی است که پیشینه خوبی ندارد و صدمات زیادی هم به کشورمان در دهه‌های گذشته زده است اما امروز شرایط دیگری در افغانستان حاکم است و جمهوری اسلامی ایران در حال رصد کردن این وضعیت است.

وی ادامه داد: اراده مردم ملت افغانستان اگر بر حضور یک نوع جدید طالبان باشد که دولت فراگیر ایجاد کند قطعاً جمهوری اسلامی ایران در کنار مردم این کشور قرار خواهد داشت.

کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: غربی‌ها تاکنون نقش مخربی را در افغانستان داشته‌اند و حرکتی مثبت در جهت منافع ملی مردم افغانستان ندیدیم.

وی افزود: اگر قرار است زخم کهنه افغانستان ترمیم شده و مردم افغانستان بتوانند کنترل کشور خودشان را در دست بگیرند جمهوری اسلامی ایران از هیچ کمکی در این زمینه دریغ نمی‌کند.

صادقی نسب ادامه داد: در عراق هم موضوع به همین شکل است در این کشور تنوع نیروهای سیاسی بسیار زیاد است اما آن چه که در عراق برای ما مهم است ثبات و آرامش در سایه تحقق حاکمیت ملی است.

وی به وضعیت منطقه خاورمیانه اشاره کرد و گفت: در هرجایی که بی‌ثباتی و هرج‌ومرج وجود دارد حضور بیگانگان به‌خصوص کشورهای غربی که هزاران مایل آن‌طرف‌تر قرار دارند اما وارد این کشورها شده‌اند کاملاً نمایان است.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: در سوی مقابل جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار مظلومان و ستمدیدگان ایستاده است و کمک کرده است که مردم خودشان برای سرنوشت کشورشان تصمیم بگیرند.

وی ابراز داشت: امروز نفوذ جمهوری اسلامی ایران از جنس ظلم‌ستیزی، مقاومت و ایستادن در کنار مظلومان است.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: کشورهای غربی به دنبال آرامش در منطقه نیست اما اگر به این نتیجه رسیده باشند که دیگر ملت‌ها سلطه‌پذیر نیستند و استعمار را نمی‌پذیرند آن زمان است که جمهوری اسلامی ایران با آن‌ها تعامل و همکاری کند.

وی ادامه داد: اما اگر نگاه غرب همچنان سلطه گرایانه و از بالابه‌پایین باشد قطعاً نیروهای مقاومت در برابر آن‌ها ایستادگی خواهند کرد و تجربه مقاومت نشان داده است که به این کشورها اجازه داده نخواهد شد

سلطه خود را ادامه دهند اتفاقی که در این سال‌ها در یمن افتاده و ملت یمن پای آرمان‌ها و خواسته‌های استقلال‌طلبانه خودشان ایستاده‌اند.

 

 

انتهای پیام/

https://qomefori.ir/vdcf.mdviw6d1vgiaw.html
نام شما
آدرس ايميل شما