تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۰۰:۰۱
کد مطلب : 6014
حرم مطهر بانوی کرامت حضرت معصومه (س) نگین درخشان قم است و همواره بر تارک این شهر که دومین حرم اهل‌بیت (ع) در ایران اسلامی است، می‌درخشد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری نام قم که بر زبان‌ها جاری می‌شود، دل‌ها را به حرم باصفای بانوی کرامت حضرت معصومه (س) می‌برد، بانویی که کرامت‌های زیادی از خود برای زائرانش به یادگار گذاشته است. بانوی سخاوتمندی که دل هر زائر دردمندی را آرامش و جلا می‌بخشد.

وجود باصفای مضجع و بارگاه باعظمت حضرت معصومه (س) در شهر قم، این شهر را به مرکز دلدادگی و عاشقی تبدیل کرده و به‌عنوان دومین حرم اهل‌بیت (ع) در ایران اسلامی عزیز مطرح‌شده است.

وجود مسجد مقدس جمکران، بقاع متبرکه امامزاده‌های واجب‌التعظیم، حوزه‌های علمیه و اماکن تاریخی و فرهنگی و همچنین حضور ارزشمند مراجع معظم تقلید و شخصیت‌های برجسته و اثرگذار دینی و دانشمندان و اندیشمندان علوم مختلف بر غنای این شهر تاریخی افزوده است. شهری که نیازمند نگاه ویژه در سطح کلان است و باید با توجه به ظرفیت‌های گوناگون که ازجمله آن گردشگری مذهبی است، بیش‌ازپیش موردتوجه قرار گیرد.

“روز قم” و ایام سالروز ورود پر خیروبرکت و تمدن ساز حضرت فاطمه معصومه (س) به شهر قم در ۲۳ ربیع‌الاول سال ۲۰۱ هجری قمری که از سال ۱۳۹۷ و با پیشنهاد مجموعه شورای اسلامی شهر و شهرداری قم و تصویب در شورای فرهنگ عمومی استان به این عنوان نام‌گذاری شد و لزوم ثبت آن در تقویم ملی ازنظر فعالان عرصه فرهنگی و اجتماعی یک اولویت و ضرورت به شمار می‌رود فرصتی برای معرفی بیش‌ازپیش این شهر در عرصه‌های مختلف ازجمله فرهنگی، عمرانی و مذهبی است.

روز قم فرصتی برای افزایش حس تعلق‌خاطر

هدفی که درنهایت می‌تواند علاوه برافزایش حس تعلق به شهر و تبیین بیشتر هویت شهر قم برای شهروندان، یا معرفی شهر و ظرفیت‌های گوناگون آن برای عموم مردم ایران اسلامی و مسلمانان و شیعیان جهان و یا حتی دیگر گردشگران و دعوت و تهییج برای حضور در این شهر، منجر به رشد و توسعه شهر نیز شود.

محوریت شهر قم در برنامه‌های ریزی‌های انجام‌شده به‌منظور توسعه و رشد شهر، مجموعه حرم مطهر و بارگاه منور و نورانی حضرت فاطمه معصومه (س) بوده و تمامی طرح‌های توسعه بر این محوریت تدوین‌شده است و در ۲ دهه گذشته نیز اقداماتی اثرگذار در این زمینه در هسته مرکزی شهر قم آغازشده، اقداماتی که بسیاری از آن‌ها به انجام رسیده و بخشی از آن نیز در حال انجام است.

خوشبختانه در سال‌های گذشته مجموعه مدیریت شهری با محوریت شهرداری قم در اجرای طرح‌های مختلف شهری مبنا و اصل را برای ساخت‌وسازها بر محور حرم مطهر و باصفای کریمه اهل‌بیت (س) قرار داده و در حال حاضر نیز به‌خوبی شاهد ساماندهی اطراف حرم مطهر و تعیین تکلیف پروژه‌های مختلف این محدوده و همچنین اجرای پروژه‌هایی ماندگار ازجمله آرام‌سازی‌های فضای اطراف حرم مطهر هستیم.

انجام پروژه‌هایی برای آرام‌سازی اطراف حرم مطهر

این آرام‌سازی‌ها که رضایت شهروندان و مجاوران را نیز به همراه داشته، آرامش خاطری خاص به زائران حرم ملکوتی حضرت معصومه (س) در تشرف به این بارگاه مقدس را بخشیده و این موضوع را در گام‌هایی می‌توان یافت که برای رسیدن به مضجع شریفه بانوی کرامت طی می‌کنند.

مجموعه مدیریت شهری پس از اجرای طرح موفق اجرای پیاده‌راه‌سازی و آرام‌سازی در بلوار بهار و سپس در ۲ فاز خیابان آیت‌الله مرعشی نجفی (ارم) و بعدازآن نیز فاز نخست خیابان انقلاب که رضایت شهروندان، اصناف اطراف حرم مطهر و زائران و مجاوران به دنبال داشت، اکنون نیز با عزمی راسخ اجرای فاز دیگری از پیاده‌راه‌سازی خیابان آیت‌الله مرعشی نجفی (ارم) را دنبال می‌کند تا پازل طرح آرام‌سازی‌های اطراف حرم مطهر یکی پس از دیگری تکمیل و زائرین و مجاورین این بارگاه منور تقدیم گردد.

با اجرای این طرح در اطراف حرم مطهر علاوه بر رفع ترافیک ناشی از حضور وسایط نقلیه، فضایی فراهم‌شده است تا زائران در کمال آرامش دل در دل حریم قدسی و معنوی آستان مقدس حضرت معصومه (س) به زیارت بشتابند.

مسئولان شهرداری و شورای اسلامی شهر قم در اجرای پیاده‌راه‌سازی اطراف حرم مطهر علاوه بر زیباسازی محیط شهری و رفع آلودگی‌های بصری و نازیبایی‌ها و ایجاد محیطی دل‌نواز و فضای سبزی روح‌بخش، رونق کسب‌وکار فعالان اقتصادی این محدوده را نیز دنبال کرده‌اند و امروز به اذعان همین کسبه شاهد رونق تجاری صنوف فعال در پیاده‌راه‌ها هستیم.

پیش از اجرای طرح‌های پیاده‌راه‌سازی، در این محورها عابران پیاده نیز نگران تردد خودروها بودند و رفت‌وآمد و توقف اتوبوس‌ها و خودروها آلودگی صوتی آلودگی هوا را به دنبال داشت، اما امروز تمام این فضای شهری برای تردد ایمن و آرام افراد پیاده مهیا شده و در نتیجه آن مراجعه به کسبه محدوده حرم مهر و هسته مرکزی شهر بیشتر شده است.

افزایش قابل‌توجه فضای سبز شهری در هسته مرکزی یکی از مزایای مهم اجرای طرح‌های پیاده‌راه‌سازی در اطراف حرم مطهر است به‌طوری‌که در طرح قدیم خیابان آیت‌الله مرعشی نجفی (ارم) نهایتاً ۵۰ تا ۶۰ متر فضای سبز وجود داشت، اما امروز با اجرای طرح پیاده‌راه‌سازی، بیش از ۶۰۰ متر به فضای سبز استاندارد به این خیابان اضافه‌شده است.

از دیگر اهداف طرح آرام‌سازی و پیاده‌راه‌سازی هسته مرکزی شهر، ایجاد فضای معنوی در اطراف حرم، بهبود عبور و مرور عابرین و زوار، پیش‌بینی حرکت وسایل نقلیه برقی و بدون آلودگی برای افراد توان‌یاب، ایجاد امنیت محیطی، رفع آلودگی‌های بصری و ایجاد حس آرامش است و در کنار آن فضا در این پیاده‌راه به‌گونه‌ای طراحی‌شده تا خودرو‌های امدادرسان به سهولت تردد کنند و همچنین جابجایی خودرو‌های حمل بار کسبه نیز بدون مشکل در ساعاتی مشخص صورت پذیرد.

هدف‌گذاری افزایش امنیت زائران

از دیگر ویژگی‌های بارز این پروژه، ایجاد امنیت محیطی برای شهروندان در اطراف حرم مطهر کریمه اهل‌بیت (س)، حذف تمام نازیبایی‌های شهری، اجرای تمام تأسیسات به‌صورت زیرزمینی، ایجاد مبلمان شهری جهت رفاه حال زوار و شهروندان و همچنین ساماندهی محیط شهری در اطراف حرم مطهر است.

از اهداف کلان این پروژه نیز می‌توان به بهسازی و زیباسازی منظر شهری، بهبود عبور و مرور عابر پیاده و همچنین افزایش سرانه فضای سبز شهری اشاره کرد.

درواقع پیاده‌راه فضایی جمعی است که می‌تواند نقش مهمی در ارتقای فعالیت‌های اجتماعی فرهنگی جامعه ایفا نماید ازاین‌رو طراحی درست و گسترش آن باعث غنی‌تر شدن زندگی اجتماعی و فرهنگی می‌شود. برنامه‌ریزی برای توسعه فضاهای پیاده در شهرها و همچنین ممنوعیت ورود خودروها به فضاهای شهری پرتردد محور اصلی برنامه‌ریزی‌های شهری در بسیاری از شهرهای جهان است.

همان‌طور که تجارب موفق جهانی نیز نشان داده است، برنامه‌ریزی و طراحی فضاهای پیاده زمانی موفق خواهد بود که علاوه بر عوامل کالبدی، شرایط اجتماعی، فرهنگی، اقلیمی و حتی الگوی روانی و رفتاری مردم در نظر گرفته شود. بنابراین، در برنامه‌ریزی و ساماندهی عابرین پیاده، لازم است روابط متقابل نظام حرکت پیاده با دیگر عرصه‌های حیات شناسایی و تحلیل گردد.

پیاده‌راه‌ها نه صرفاً برای کارکردهای فیزیکی و ترافیکی، یا پدیداری و گسترش برخی کاربری‌ها یا دلایل اقتصادی بلکه به‌منظور گسترش پیوندها و ارتباطات و کنش‌های اجتماعی- فرهنگی و ساخت فضای انسانی در عرصه همگانی موردتوجه قرارگرفته‌اند.

با توجه به مطالب فوق، شهرداری و شورای اسلامی شهر با حمایت و همراهی سایر دستگاه‌ها و نهادهای متولی ازجمله دستگاه‌های خدمات‌رسان، در عرصه آرام‌سازی عزم جدی دارد و این مهم را در اولویت برنامه‌ها قرار داده که با اجرای این طرح شرایطی را فراهم کند تا زائران و مجاوران بتوانند با آرامش خیال به زیارت بانوی کرامت حضرت معصومه (س) مشرف شده و از فیض زیارت بهره‌مند شوند.

در این راه نیز همدلی و همکاری شهروندان و به‌ویژه اصناف و همسایگان آستانه مقدسه حضرت معصومه (س) نیز جای بسی قدردانی کرد که با صبوری خود همراهی لازم را با مدیریت شهری داشته و تا به امروز توانسته‌اند به بهترین شکل ممکن اجرای طرح‌های خدمات شهری را همراهی کنند تا ارزشمند به زائران و مجاوران انجام شود.***/س

 

 

 

انتهای پیام/

https://qomefori.ir/vdcc.sqea2bqx0la82.html
نام شما
آدرس ايميل شما