تاریخ انتشار :شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۴۸
کد مطلب : 5512
المان مرد ورزشکار(زورخانه‌ای) به همت سازمان زیباسازی شهرداری قم در یکی از تقاطع‌های شهر مقدس قم جانمایی و نصب شد.
تلاش سازمان زیباسازی شهرداری برای ترویج سنت‌های دیرین ایرانی/المان مرد زورخانه‌ای در قم نصب شد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری المان‌های شهری به مثابه یک نماد فرهنگی در مبلمان شهری استفاده می‌شوند که اغلب تلفیقی از هنر، صنعت و معماری بوده که بیانگر فرهنگ و هویت شهروندی است و از طرفی نشاط و سرزندگی شهری را نیز افزایش می‌دهد و سنت‌های دیرینه ملی و مذهبی یک ملت را یادآوری می‌کند و از نشستن گرد فراموشی بر برخی آیین‌های سنتی در تغییرات پیوسته عصر تکنولوژی می‌کاهد.

یکی از سنت‌ها و ورزش‌های باستانی و دیرینه ایران، ورزش پهلوانی است که نام آن با ایران شناخته می‌شود و پیوند عمیقی با فرهنگ و باورهای ایرانیان دارد. ورزش زورخانه‌ای تنها ورزشی است که به‌جای سوت داور با«بسم‌الله» مرشد آغاز می‌شود و روح فتوت و جوانمردی در این ورزش سنتی ایرانی موج می‌زند که از شخصیت و رفتار بزرگ‌مرد فتوت و مردانگی حضرت امیرالمومنان(ع) سرچشمه گرفته است.

طبق مرامنانه عرفی و سنتی ورزش زورخانه‌ای، ورزشکارانی که در این رشته به صفات والای اخلاقی و انسانی آراسته باشند«پهلوان» نامیده می‌شوند که پوریای ولی، حاج حسن رزاز و غلامرضا تختی از پهلوانان نام‌آوران ورزش پهلوانی هستند.

ورزش زورخانه‌ای همچنین سابقه طولانی‌مدتی در شهر مقدس قم دارد و ورزشکاران زیادی با پرداختن به این ورزش به تقویت جسم و روحشان پرداخته‌اند.

در همین زمینه المان مرد زورخانه‌ای به همت سازمان زیباسازی شهرداری قم در تقاطع بلوار محمدامین(ص) و شهید صدوقی نصب و در اختیار شهروندان قرار گرفته است.**

 

 

 

انتهای پیام/

https://qomefori.ir/vdce.z8nbjh8nw9bij.html
نام شما
آدرس ايميل شما