تاریخ انتشار :يکشنبه ۷ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۳۹
کد مطلب : 5155
مدیرکل انتقال خون قم، ضمن درخواست از همه شهروندان استان برای مشارکت در امر خداپسندانه اهدای خون گفت: اگر چه ذخایر خون در قم در وضعیت پایداری قرار دارد ولی ادامه روند کاهشی اهدای خون در این استان طی چند ماه اخیر نگرانی‌ها برای حفظ شرایط پایدار کنونی را افزایش داده است.
روند کاهشی اهدای خون در قم نگران کننده است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری مرتضی نوریان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اهدای خون را امری لازم، ضروری و همیشگی دانست و افزود: در پنج ماه اول امسال، با افت اهدای خون در استان مواجه هستیم به گونه ای که در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴.۶ درصد اهدای خون در قم کاهش یافته است.

وی افزود: در تیرماه سال جاری با کاهش ۲۰درصدی و در مرداد ماه نیز با کاهش ۱۱ درصدی اهدای خون نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه هستیم که ادامه این روند نزولی بسیار نگران کننده است.

مدیرکل انتقال خون قم اظهار داشت: در مرداد ماه سال جاری سه هزار و ۹۱۹ نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون استان مراجعه کردند که از این تعداد سه هزار و ۱۲۵ نفر موفق به اهدای خون شدند که این آمار از نظر تعداد مراجعه کننده ۸.۵ درصد و از نظر اهدا ۱۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

نوریان اظهار داشت: اگر چه میزان اهدای خون در پنج ماه نخست امسال در استان کاهش ۴.۶ درصدی را نشان می دهد ولی همزمان در این مدت با افزایش حدود ۱۳ درصدی مصرف خون در مراکز بیمارستانی استان مواجه هستیم.

وی حفظ پایداری شبکه خون رسانی کشور را یکی از الزام های مهم تامین خون مورد نیاز بیماران دانست و تاکید کرد: به دلیل کاهش اهدای خون و از طرفی افزایش مصرف خون در مراکز درمانی استان، ارسال خون از قم به شبکه خون رسانی کشور کاهش ۹۱ درصدی را در مردادماه جاری نسبت به سال گذشته به ثبت رسانده است.

مدیرکل انتقال خون قم گفت: با توجه به نیاز همیشگی بیماران به خون و فرآورده‌های آن و ضرورت اهدای مستمر خون در تمامی ایام سال درخواست ما ادامه استمرار اهدای خون در استان است.

نوریان اظهار داشت: خون و فرآورده‌های آن جایگزین مصنوعی ندارد و منبع دسترسی به آن تنها خون هم نوعان و انسان‌های دیگر است و چون زمان ماندگاری خون محدود است، امکان ذخیره خون در مدت طولانی وجود ندارد به همین دلیل باید اهدای خون به صورت مرتب، مستمر و در طول سال صورت گیرد.

وی، گرمای زیاد هوا و قرار گرفتن دوباره این استان در وضعیت قرمز کرونایی را دلیل کاهش اهدای خون دانست و گفت: توصیه و درخواست ما به اهداکنندگان و مردمی که از سلامت برخوردار هستند و علائم بیماری ندارند، این است که جهت اهدای خون به مراکز انتقال خون قم مراجعه و نسبت به اهدای خون اقدام کنند.

مدیرکل انتقال خون قم با تأکید بر رعایت مسائل بهداشتی در مراکز انتقال خون این استان گفت: این مراکز به‌صورت مستمر ضدعفونی و گندزدایی می‌شوند ضمن این‌که پیش از ورود اهداکنندگان به این مراکز، وسایل مراقبتی فردی شامل دستکش و ماسک نیز در اختیار آنان قرار می گیرد.

وی با تأکید بر لزوم به همراه داشتن کارت ملی توسط داوطلبان اهدای خون، افزود: تمام افراد بالای ۱۸ سال که از سلامت کامل برخوردار بوده و هیچ‌گونه علامتی از آنفلوانزا یا سرماخوردگی ندارند، امکان اهدای خون‌دارند.

مدیرکل انتقال خون قم ادامه داد: افراد علاقه مند برای مشارکت در این امر خدا پسندانه و ثبت اطلاعات خود در بانک اهداکنندگان قم ضروری است با به همراه داشتن کارت ملی به مراکز انتقال خون استان مراجعه کنند ضمن اینکه شهروندان برای تسهیل در اهدای خون می‌توانند برای دریافت زمان نوبت در سامانه www.IBTO.ir ثبت‌نام تا در زمان معین به پایگاه انتقال خون مراجعه کنند.

در شهر قم ۲ مرکز انتقال خون واقع در میدان روح‌الله و بلوار ۱۵ خرداد وجود دارد. علاوه بر بیماران نیاز به عمل جراحی و مجروح‌های ناشی از تصادف‌ها، بیش از یک هزار بیمار دیالیزی و حدود ۲۰۰ بیمار تالاسمی در قم وجود دارند که نیازمند دریافت مستمر خون هستند.

مرکز انتقال خون روح الله قم، در میدان روح الله جنب دبیرستان امام صادق(ع) واقع است.

 

 

 

انتهای پیام/

https://qomefori.ir/vdch.mnmt23nzmftd2.html
نام شما
آدرس ايميل شما