سامانه صدور و پیگیری پروانه ساخت و پایان کار بهعنوان یکی از بخشهای کلیدی میز خدمت «قمیار» است که میتواند مراجعات حضوری به شهرداری را به طور محسوسی کاهش دهد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری به نقل از واحد خبر سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم، سامانه صدور و پیگیری پروانه ساخت و پایان کار بهعنوان یکی از بخشهای کلیدی میز خدمت «قمیار»، در اختیار شهروندان، مهندسان و فعالان حوزه ساختوساز قرار گرفته است.
علی مؤمنحجازی، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم با اعلام این خبر اظهار کرد: این سامانه با هدف کاهش مراجعات حضوری، افزایش سرعت رسیدگی و ارتقای شفافیت در فرآیند صدور مجوزهای ساختمانی طراحی و راهاندازی شده است. متقاضیان میتوانند از طریق این سامانه و بهصورت کاملاً برخط (آنلاین)، درخواستهای خود را در زمینه صدور پروانه ساخت، پایان کار، تمدید، اصلاح و سایر خدمات مرتبط ثبت کرده و بهصورت لحظهای وضعیت پرونده خود را پیگیری کنند.
وی در ادامه با اشاره به مزایای این سامانه افزود: دسترسی ۲۴ ساعته به خدمات، کاهش هزینه و زمان با حذف مراجعات حضوری، تسریع در صدور مجوزها، افزایش شفافیت از طریق ارائه کد رهگیری و اعلانهای مستمر وضعیت پرونده، و ارتباط مستقیم با کارشناسان از طریق بارگذاری مدارک و پاسخگویی به درخواستهای تکمیلی از جمله قابلیتهای مهم این سامانه بهشمار میرود.
مؤمنحجازی با تأکید بر نقش این سامانه در بهینهسازی فرآیندهای عمرانی شهرداری گفت: سامانه صدور و پیگیری پروانه ساخت و پایان کار توانسته در کاهش مراجعات حضوری، ارتقای بهرهوری در پاسخگویی و افزایش رضایتمندی شهروندان نقش مؤثری ایفا کند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: شهروندان محترم میتوانند با مراجعه به پرتال رسمی سامانه قمیار به نشانی qomyar.qom.ir و انتخاب بخش «میز خدمت»، از خدمات این سامانه بهرهمند شوند.
مدیرعامل سازمان فاوا در پایان با اشاره به رویکرد توسعهمحور شهرداری قم گفت: با هدف بهبود مستمر خدمات و ارتقای زیرساختهای دیجیتال، شهرداری قم بر بهروزرسانی و گسترش مداوم سامانه قمیار تأکید دارد تا مسیر تحقق کامل شهر هوشمند بیش از پیش هموار شود.