شهرداری قم بهعنوان نخستین کارفرما در حوزه متروی شهری، در مسیر توسعه ناوگان ریلی خود گام بلندی برداشته و در آستانه نهاییسازی قرارداد خرید واگن مترو با شرکت واگنپارس مپنا اراک است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری هادی شمسایی، مدیرعامل شرکت واگنپارس مپنا اراک، با اشاره به توانمندیهای این مجموعه در تولید واگنهای مترو، اظهار کرد: این شرکت ظرفیت انجام صفر تا صد مراحل طراحی و ساخت واگنهای مترو را دارد و هماکنون قرارداد اولیه با شهرداری قم در حال تبادل است.
وی افزود: با وجود ظرفیت فعلی کارخانه که به دلیل کمبود سفارش حدود ۴۰ درصد است، این همکاری میتواند زمینهساز افزایش قابل توجه ظرفیت تولید و ایجاد اشتغال شود.
در این میان، سیدمحمدحسین دهناد، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم، با اشاره به سابقه تلاشهای شهرداری قم برای تأمین واگنهای مترو گفت: پیش از این قراردادهایی با شرکتهای خارجی مانند پوژن چین بسته شده بود که به دلایلی از جمله پیچیدگیهای پرداخت وجه و ریسکهای قرارداد برای شهرداری، پروژه هنوز به مرحله تولید نرسیده است.
وی افزود: در ماههای اخیر، مکاتباتی با شرکتهای داخلی از جمله شرکت واگنپارس مپنا انجام شده و اعضای شورای شهر قم از خطوط تولید این شرکت بازدید کردهاند.
دهناد با بیان اینکه شرکت واگنپارس مپنا با سابقه ۵۰ ساله در ساخت واگن، در حال حاضر پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی یک رام قطار را اعلام کرده است، تصریح کرد: با توجه به تطابق طراحی این رام با طول خط متروی قم و انجام تستهای حیاتی روی آن، این گزینه بهعنوان راهکار اصلی تأمین واگن مترو در نظر گرفته شده است.
وی همچنین به قیمت هر واگن اشاره کرد و گفت: قیمت پیشنهادی ۳۰۰ هزار یورو برای هر واگن قیمت مناسبی است و با توجه به انجام تستهای استاتیک و دینامیک و تسریع در تست گرم، زمان تحویل واگنها نسبت به قراردادهای خارجی کمتر خواهد بود.