تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۵۲
کد مطلب : 15688
تولیت‌ آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به نقش مساجد در خنثی‌سازی توطئه‌های دشمن گفت: مسجد و محلی که درون آن محراب نماز وجود دارد تاکنون ظرفیت و استعداد زیادی برای مقابله با جنگ نرم دشمن داشته، ولی در شرایط فعلی باید به فعالیت‌های خود شتاب بیشتری بدهد.
فعالیت مساجد برای مقابله با جنگ نرم شتاب بیشتری پیدا کند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری آیت‌الله سید محمد سعیدی روز پنجشنبه در جلسه شورای اقامه نماز قم که در تالار امام جواد(ع) استانداری برگزار شد طی سخنانی اظهار داشت: دشمن از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، راه‌های مختلفی را برای مواجه با انقلاب‌ اسلامی آزمایش کرده است.
وی در ادامه افزود: دشمن چون دید که اقدام‌هایی توطئه‌آمیزی مانند کودتا، به هم ریختن اقوام و حمله نظامی جواب نمی‌دهد، به این نتیجه رسید که باید مردم را از نظام‌اسلامی جدا کند، لذا سرمایه‌گذاری بسیاری نیز انجام داد.
منتخب مردم قم در ششمین انتخابات مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: در انتخابات یازدهم اسفند، اگر لطف خدا و عنایت‌های امام زمان(عج) و حرکت پرشتاب و فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب نبود، به لحاظ برخی کاستی‌های بزرگ، نتیجه انتخابات خیلی پایین‌تر از این بود.
امام جمعه قم با بیان این نکته که دشمنان قبل از انتخابات، آمار مشارکت مردم را تعیین کردند گفت: دشمنان ما همواره تمام توان خود را بر علیه نظام‌اسلامی به کار می‌گیرند.
آیت‌الله سعیدی با تاکید بر اینکه اغلب مردم ایران متدین هستند خاطرنشان کرد: همین کسانی که در پوشش و حجاب مشکل دارند، قلب‌شان مومن است، حفظ‌شان کنیم و طردشان نکنیم.
امام جمعه قم همچنین اظهار کرد: البته کسانی که در دل‌ها مرضی دارند حساب‌شان جدا می‌باشد.
آیت‌الله سعیدی با بیان این مطلب که با نیروهای خودی خوب رفتار کنیم گفت: کسانی که در این مملکت کار می‌کنند قدرشان را بدانیم، و به خاطر حرف‌های جزیی معامله و معادله را به هم نزنیم.
وی همچنین گفت: باید مراقب باشیم چون شیطان و هوای نفس و دشمنان سراغ همه می‌آیند.
فعالیت مساجد برای مقابله با جنگ نرم شتاب بیشتری پیدا کند
زیرساخت‌های لازم برای مساجد بین‌راهی قم فراهم شود
استاندار قم نیز با اشاره به مساجد نمازخانه‌های مجتمع‌های رفاهی بین‌راهی این استان گفت: این مجتمع‌ها هر چند که خارج از محدوده شهری قرار دارند، ولی می‌توانیم در شورای اداری استان مصوب کنیم، که شرکت‌های گاز و آب و فاضلاب به مجتمع‌هایی که خدمات دهی مناسبی برای مسافران جهت اقامه نماز دارند، در ارائه خدمات مبتنی بر گاز و آب تسریع یا تسهیل کنند.
سید محمد آقامیری همچنین افزود: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید تمام مجتمع‌های رفاهی بین‌راهی را موظف کند که نمازخانه این مکان‌ها در تراز شهر بین المللی قم باشد.
وی با بیان این مطلب که مسجدهای بین‌راهی باید امکانات مورد نیاز را برای نمازگزاران فراهم کنند گفت: اداره‌کل میراث فرهنگی انجام بازرسی دوره‌ای از این مساجد را در دستورکار قرار دهد.
آقامیری همچنین با انتقاد از وضعیت مساجد بین‌راهی استان تصریح کرد: در بازدیدی که از مساجد بین‌راهی در مسیرهای قم - کاشان و قم - اراک انجام دادیم، وضعیت شایسته استان نبود.
وی اضافه کرد: فرش‌ها، دیوارها و فضای مسجدهای بین‌راهی باید تمیز، نظیف و معطر باشد.
این مقام مسئول یادآور شد: باید به موضوع ساماندهی مساجد بین‌راهی توجه ویژه داشته باشیم.
این مقام ارشد اجرایی استان همچنین با بیان اینکه قانونی که برای رسیدگی به مساجد بین‌راهی گذاشته می‌شود باید از ضمانت اجرایی برخوردار باشد گفت: اداره‌کل گردشگری این موضوع را در اولویت قرار دهد، اگر به مجتمع‌ها یک یا دو بار اخطار دادیم، انجام ندادند، متناسب با کم کاری صورت گرفته اقدامات مقتضی انجام شود.
استاندار قم همچنین اظهار کرد: از مجتمع‌های بین‌راهی تعهد لازم گرفته شود که برای مسجد و نمازخانه‌، نیروی خدماتی و نظافت‌چی بگیرند.
وی در بخش دیگری سخنان گفت: برخی مساجد بین‌راهی با مجتمع‌های بین‌راهی فاصله دارند، این ظرفیت وجود دارد که اداره‌کل راهداری جهت ساخت یک یا دو واحد تجاری در کنار مسجد، مجوزهای لازم را بدهد.
وی ادامه داد: برای تامین هزینه‌های مسجد، این واحد تجاری اجاره داده شود.
فعالیت مساجد برای مقابله با جنگ نرم شتاب بیشتری پیدا کند
باید از عنوان مساجد بین‌راهی استفاده کنیم
نماینده قم در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این نکته که عنوان نمازخانه‌های بین‌راهی را به مسجد تغییر دهیم گفت: با این اقدام برای این مکان‌های بین‌راهی بار حقوقی و شرعی ایجاد می‌شود و بخشی از مشکل‌ها حل خواهد شد.
احمد امیرآبادی فراهانی همچنین اظهار کرد: کسانی که برای احداث مجتمع‌های بین‌راهی، از اداره‌کل منابع طبیعی زمین تحویل می‌گیرند و مجوزهای بین‌راهی و گردشگری نیز صادر می‌شود، از نظر مکان‌یابی یک جایگاه بهتری وقف شود.
وی افزود: در اداره‌کل اوقاف نیز به عنوان وقف‌نامه مسجد، ثبت شود و صیغه مسجد هم خوانده شود تا امکان تغییر کاربری آن وجود نداشته باشد.
امیرآبادی همچنین با یادآوری این نکته که در مکان‌یابی نمازخانه‌های بین‌راهی دقت لازم صورت نمی‌گیرد گفت: نمازخانه‌های بین‌راهی متاسفانه معمولا در کنار سرویس بهداشتی
قرار دارند، بدترین مکان را برای نمازخانه انتخاب می‌کنند به نحوی که مردم به راحتی به آن دسترسی ندارند.
امیرآبادی بیان کرد: برای صدور تاییدیه در موضوع‌های گردشگری باید مواردی مانند ساخت مسجد و معرفی به اوقاف و نظارت دقیق بر نگهداری آن، توجه شود.
وی در بخش دیگری از سخنان همچنین اهمیت ایجاد نمازخانه در بوستان‌ها و پارک‌های سطح شهر را ضروری دانست و گفت: همزمان شدن ایام نوروز با ماه رمضان، مانع مسافرپذیری نیست، به همین علت از سوی شهرداری در ورودی پارک‌ها، مکانی برای نمازخانه تعبیه شود.
راهداری قم مجوز احداث ۳۰ باب مسجد بین‌راهی را صادر کرد
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان نیز با بیان اینکه این اداره‌کل مجوز ساخت ۳۰ باب مسجد بین‌راهی را صادر کرده است گفت: مسجد و نمازخانه از الزام‌های ساخت مجتمع‌های خدمات رفاهی است.
محمد پورتیموری یادآور شد: ما مجتمع خدمات رفاهی فاقد مسجد و نمازخانه نداریم.
وی خاطرنشان کرد: پس از آنکه مجتمع‌های رفاهی توسط سرمایه‌گذاران ساخته شد، پروانه بهره‌برداری صادر می‌شود، ولی برای برطرف کردن مسائل و مشکل‌ها، ضمانت اجرایی نیست.
این مسئول تاکید کرد: اگر دستگاه‌ها اجرایی و بانک‌ها قصد ارائه خدمات به مجتمع‌های بین‌راهی دارند باید در قالب یک پروانه بهره‌برداری معتبر باشد.
نمازخانه‌های بین‌راهی قم شرایط مطلوبی دارند
مدیر ستاد اقامه نماز قم نیز با تاکید بر نمازخانه‌ها و مساجد بین‌راهی و راه‌های مواصلاتی استان نسبت به سایر استان‌ها، وضعیت مطلوبی دارد گفت: برای مشکل‌های موجود که برخی نمازخانه‌ها و مساجد بین‌راهی با آن مواجه هستند باید تصمیم‌گیری شود.
حجت‌الاسلام علی عرب‌پور گفت: کمیته مساجد بین‌راهی، متشکل از دستگاه‌های مرتبط مانند اداره‌کل‌های راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین معاونت فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری در ایام مختلف سال از مجموعه‌های بین‌راهی و نمازخانه‌ها بازدید به عمل می‌آورد.
وی با بیان اینکه آزاد راه‌های قم - تهران و قم - کاشان از نظر نمازخانه‌ مشکل خاصی ندارند افزود: مهمترین مشکل‌هایی که در رابطه با نمازخانه‌های بین‌راهی داریم، مربوط به جاده قم - اراک است.
عرب‌پور در ادامه افزود: در این جاده، با همکاری مدیران مجتمع‌های بین‌راهی، برخی نمازخانه‌ها تخریب و بازسازی شد.
مدیر ستاد اقامه نماز استان همچنین قول مساعد مدیرکل میراث فرهنگی استان را مورد اشاره قرار داد و گفت: طبق وعده داده شده از طرف میراث فرهنگی، قرار است به مجتمع‌ها در زمینه ساخت نمازخانه، کمک‌هایی صورت گیرد.
وی با ذکر این نکته که در جاده اراک به‌ویژه کیلومتر ۲۰ به بعد، در خصوص برخی زیر ساخت‌ها از قبیل آب و گاز مشکل داریم گفت: شبکه اصلی گاز از این مسیر عبور کرده، ولی زیر ساخت هنوز آماده نشده، این امر مستلزم هزینه‌هایی است.
مدیرستاد اقامه نماز قم همچنین برگزاری آیین جشن تکلیف برای هزار و ۱۱۵ تَن از دانش‌آموزان در مناطق روستایی استان را مورد اشاره قرار داد و گفت: در تمام روستاهای کهک، قمرود، جعفریه، قاهان و خلجستان شاهد برپایی این آیین‌ها بودیم.
مدیرستاد اقامه نماز استان با اشاره به کمک ۱۰ میلیارد ریالی یکی از خیران برای توزیع بسته‌های فرهنگی بین دانش‌آموزان بیان کرد: همه هزینه‌ها جشن تکلیف دانش‌آموزان توسط خیران تامین شد.
 

انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdch6-nz.23nm6dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما