تاریخ انتشار :جمعه ۱۰ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۵۰
کد مطلب : 14467
آیین گرامیداشت چهلم ارتحال آیت‌الله محمدحسن فاضل گلپایگانی عضو فقید مجلس خبرگان رهبری پنجشنبه شب با حضور روحانیان، برخی مسوولان و قشرهای مختلف مردم در شبستان امام خمینی‌(ره) حرم کریمه اهل بیت‌(س) در قم برگزار شد.
آیین بزرگداشت چهلم ارتحال آیت‌الله فاضل گلپایگانی در قم برگزار شد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری در آیین که با قرائت دعای روح‌بخش و پرفیض کمیل همراه بود، تولیت حوزه علمیه مروی با تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا(س) اظهار داشت: آن بانوی گرامی اسلام دارای فضایل زیادی بودند، حضرت معصومه‌(س) نیز در بخشی از این فضایل به مادر بزرگوارشان اقتدا کرده‌اند.
حجت‌الاسلام محمدباقر تحریری با ذکر برخی ویژگی‌های حضرت فاطمه زهرا(س) خاطرنشان کرد: یکی از لقب‌های آن حضرت علیمه است، شخصیت بزرگی که از علوم گوناگون و علم‌الهی، لدنی و بی‌واسطه برخوردار است.
وی اظهار کرد: فاطمه زهرا(س) به دلیل نورانیت پدر بزرگوارشان حضرت محمد(ص) و در اثر تبعیت خالص از این بستر نورانی، به درجه‌های والایی از حقایق جهان راه پیدا کردند.
تولیت حوزه مروی همچنین اضافه کرد: این بانوی گران‌قدر گوشه‌ای از این علوم و پرتوی از حقایق و معارف را برای اُمت اسلامی به ارمغان گذاشته است.
تحریری با اشاره به خطبه حضرت زهرا(س) گفت: در خطبه‌ای که در مسجد ایراد کردند، معارف بلند توحیدی و ولایی و معرفی‌های بسیار خاصی از حضرت علی‌(ع) و وقایع زمان آینده را مطرح فرمودند.
این مقام حوزوی همچنین اهتمام حضرت زهرا به مساله علم و بازگو کردن معارف پیامبر اسلام را مورد اشاره قرار داد و گفت: دستگاه تربیت خانوادگی آن حضرت بر اساس بیان معارف گوناگون دین بود، و نه تنها عنوان عالمه را داشتند، بلکه موضوع علم را نیز در خاندان‌شان به همین صورت پرورش دادند.
وی با یادآوری اینکه در مکتب اسلام مساله آگاهی از معارف دین، جایگاه بسیار بالایی دارد خاطرنشان کرد: یکی از شاخصه‌های حضرت معصومه‌(س) این است که با ورود آن حضرت به قم، این شهر به‌ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی مرکز تعالیم اهل‌بیت و نشر این معارف در سراسر جهان اسلام و بلکه جهان امروز شد.
تولیت حوزه علمیه مروی در بخش دیگری از سخنان خود شخصیت مرحوم آیت‌الله فاضل گلپایگانی را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: آن فقید سعید از شخصیت‌های بزرگ علمی و معنوی همچنین عالمی عامل و از فضلا و علمای وارسته و صاحب کرسی‌های درسی در حوزه علمیه قم بود.
آیت‌الله محمدحسن زالی معروف به فاضل گلپایگانی نماینده تهران در مجلس خبرگان رهبری بیست‌وهشتم مهرماه سال جاری دارفانی را وداع کرد و پیکر مطهرش پس از یک تشییع باشکوه در امام‌زاده علی‌بن‌جعفر(ع) شهر مقدس قم به خاک سپرده شد.
وی متولد سال ۱۳۲۷ در گلپایگان و نماینده مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری بود.
آن عالم ربانی حدود نیم قرن سابقه تحصیل و تدریس سطوح عالی و خارج فقه و اصول، ادبیات عرب، فلسفه، کلام، حدیث و نهج‌البلاغه، عرفان، اخلاق و تفسیر در حوزه علمیه قم و دانشگاه‌های تهران، علوم پزشکی تهران و تربیت مدرس را در کارنامه فعالیت‌های دینی و علمی خود دارد.

انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdcbzab8.rhba0piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما