تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۰۳
کد مطلب : 12340
مدیرکل فنی و طراحی شهرداری قم، بوستان هزار هکتاری را فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری گردشگری در قم دانست و گفت: این بوستان شامل ۱۰ بوستان با کاربری‌های مختلف مانند زمین‌های بازی، رستوران، اقامتگاه‌های گردشگری و کافی‌شاپ و... است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری لیلی نیک خلق احمدی در حاشیه برگزاری تور رسانه‌ای بازدید از اقدامات زیست‌محیطی استان، اظهار داشت: مجموعه سبز و گردشگری جنوب قم که بوستان هزار هکتاری شناخته می‌شود شامل ۱۰ بوستان بوده که با توجه به توسعه شهر قم و نیاز شهر به فضای سبز و گردشگری طراحی و ساخته‌شده است.
وی افزود: بوستان هزار هکتاری شامل بوستان کوثر به مساحت ۳۵ هکتار، باغ پرندگان به مساحت ۱۵ هکتار، بوستان خضرنبی(ع) ۴۵ هکتار، محوطه ۱۴ شهید گمنام ۹ هکتار، بوستان زائر ۲۳۰ هکتار، باغ گیاه‌شناسی ۳۰ هکتار، بوستان کوهسار ۲۱ هکتار و بوستان کوه دوبرادران ۴۰۰ هکتار و بوستان یادمان شهدا ۴۵ هکتار است.
مدیرکل فنی و طراحی شهرداری قم ادامه داد: محدوده توسعه جنوبی نیز شامل ۲۰۰ هکتار است که هزار هکتاری این بوستان را از میدان مفید و کوه سرخه شروع  می‌شود و تا اراضی پشت کوه دو برادران ادامه دارد، بوستان هزار هکتاری با توپوگرافی خاص و چشم‌اندازهای زیبا یکی از مراکز گردشگری منحصربه‌فرد در قم و کشور است.
وی از طراحی دریاچه مصنوعی در بوستان کوثر خبر داد و گفت: در بوستان کوثر دریاچه مصنوعی با آب‌نمای موزیکال و مسیرهای سلامت، خانه سلامت، دم‌نوش خانه و رستوران، بخشی از طراحی این بوستان بوده و زیپ لاینی به طول ۷۵۰ متر نیز در بوستان کوثر طراحی‌شده که با پل معلق ابتدا و انتهای زیپ لاین را به هم وصل می‌کند.
احمدی، کاربری‌های باغ پرندگان را نیز تشریح کرد و گفت: در باغ پرندگان کلینیک پرندگان، سالن تکثیر پرندگان، زیستگاه شترمرغ، زیستگاه پرندگان شکاری، فضای بازی کودکان، زیستگاه پرندگان بلندپرواز و زیستگاه پرندگان گرمسیری به مساحت ۲ هزار مترمربع که پرندگان خاص و گیاهان گرمسیری در آن نگهداری می‌شود.
وی ادامه داد: بوستان خضر(ع) نیز به مساحت ۴۵ هکتار دارای مسیر دوچرخه‌سواری به طول ۳ کیلومتر است و مسیر پیاده‌روی نیز در مجاورت کوه طراحی‌شده است، همچنین آمفی‌تئاتر روباز، زمین‌های ورزشی مختلف شامل زمین‌های چند عملکردی، تنیس خاکی، زمین‌بازی مکانیکی، زمین فوتبال و بدمینتون و یک مجموعه  فرهنگی برای آن طراحی‌شده است.
مدیرکل فنی و طراحی شهرداری قم تأکید کرد: با توجه به جانمایی رستوران و کافی‌شاپ و همچنین زمین‌بازی بادی برای کودکان در بوستان‌ حضرت خضر(ع)، سرمایه‌گذاران می‌توانند برای مشارکت با شهرداری مراجعه کرده و از این فرصت بهره‌مند شده و اقدام به احداث کنند.
وی مختصات بوستان زائر را نیز مورد توجه قرار داد و مطرح کرد: این بوستان نیز شامل ۲۳۰ هکتار و در پایین‌دست بوستان هزار هکتاری طراحی‌شده که در فاز نخست آن ۲۰ هکتار احداث‌شده که شامل باغ ایرانی، آمفی‌تئاتر روباز، آب‌نمای خشک موزیکال و فوت کورد‌های مختلف است.
احمدی ادامه داد: در این بوستان اقامتگاه‌های گردشگری، راسته‌بازار، بازارچه، باغ گیاه‌شناسی که امسال عملیات عمرانی آن آغاز می‌شود دیده‌شده و سایر عرصه‌های این بوستان که شامل ۴۰۰ هکتاری و ۲۰۰ هکتاری نیز در حال طراحی بوده و مصوبات فاز یک را طی می‌کند.

انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdcjytev.uqe8xzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما