تاریخ انتشار :يکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۳۶
کد مطلب : 12054
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قم گفت:‌ ۹ شرکت تولید کننده انواع کودهای میکرو و ریزمغذی در این استان وجود دارد که با شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قرارداد دارند و تامین کننده بخش اعظمی از انواع کودهای آلی، زیستی و شیمیایی در سطح کشور هستند.
۹ شرکت تولید کننده کودهای ریزمغذی در قم فعال است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری حسین زند روز یکشنبه درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا پیرامون این موضوع، بیان کرد: همچنین در همین راستا شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم با سه شرکت بزرگ تولید کننده کودهای اصلی نیز قرارداد دارد که تامین کننده کودهای یارانه‌ای اصلی برای استان قم و سایر استان‌هاست.
وی تاکید کرد: ناگفته پیداست که کودهای کشاورزی، یکی از موثرترین نهاده های کشاورزی است که نقش مهمی در افزایش کمیت و کیفیت تولید محصولات کشاورزی دارد و خوشبختانه علی رغم مشکلات بسیار در این مسیر، توانستیم سهم تولید داخلی را در سبد مصرفی یارانه ای کود کشاورزی کشور به ۹۰ درصد برسانیم و صرفا ۱۰ درصد مجموع کودهای کشاورزی یارانه ای تامین وتوزیع شده از محل واردات است.
وی با اشاره به روند رو به رشد تولید داخلی کودهای کشاورزی در ایران گفت: این نکته نیز بسیار مهم است که در دهه ۸۰ معادله‌ سهم تولید داخل و واردات کودهای کشاورزی دقیقا برعکس بود. یعنی، در ابتدای سال های دهه ۸۰ تقریبا ۹۰ درصد کودهای کشاورزی مورد نیاز کشور از محل واردات تامین می‌شد و ظرفیت تولید داخلی کودهای کشاورزی در ایران تقریبا ۱۰ درصد مقدار تامین و تدارک سالیانه بود.
زند ادامه داد:‌ درحوزه نهاده‌های کشاورزی خاص کودهای کشاورزی، کودهای شیمیایی و غیر شیمیایی یکی از اقدام‌های اصلی که می‌تواند در مهار تورم و ثبات قیمت‌ها نقش اساسی خود را ایفا کند، افزایش تولید است؛ در همین رابطه تا سال ۱۴۰۱ درچارچوب خودکفایی کودهای کشاورزی در کشور، ۲۵ طرح خودکفایی در زمینه تولید کودهای کشاورزی تعریف شده که خوشبختانه تاکنون ۱۷ طرح به تولید رسیده‌است.
وی همچنین با اشاره به روند اجرای برنامه خودکفائی در این زمینه گفت: برنامه این است که در سال ۱۴۰۲ میزان تولید داخل را به بیش از ۹۰ درصد افزایش داده و طبق برنامه‌ای که تعریف شده‌است طی سه سال آینده، صددرصد نیاز کشور به کودهای کشاورزی از تولید داخلی تامین شود و نیازی به واردات نداشته باشیم.
وی ادامه داد: البته، خوشبختانه در حال حاضر نیز کشور در بعضی از کودهای کشاورزی نظیر کود اوره – که نزدیک به ۷۰ درصد سبد کودی مصرفی کشاورزی کشور به آن اختصاص دارد، نه تنها وارد کننده نیست که از صادرکنندگان بزرگ منطقه هم به شمار می‌آید.
گفتنی‌است در سال ۱۴۰۱ از مجموع سه میلیون و ۲۰۰ هزار تُن کودهای کشاورزی، کودهای یارانه‌ای - شامل کودهای فسفاته، پتاسه، ازته و البته کودهای غیرشیمیایی - تامین و توزیع شده در بخش کشاورزی کشور، به طور مشخص سهم واردات تنها ۶/۱۰ درصد بوده‌است، یعنی نزدیک به ۹۰ درصد کودهای کشاورزی یارانه ای تامین و توزیع شده، تولید داخل هستند.
۱۰۴ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان قم وجود دارد که از این میزان ۶۴ هزار هکتار زیر کشت می‌باشد که ۴۲ هزار هکتار آن مزرعه و ۲۲ هزار هکتار آن باغ است.
به طور کلی بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است؛ بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.

انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdcbagb8.rhb5spiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما