تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۴۹
کد مطلب : 11888
در جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم، لوایح و طرح‌های مختلفی ازجمله حذف و تأمین پارکینگ جایگزین، اعتبار دفترچه عوارض ماده 24 و 28، یکسان‌سازی عوارض اتباع خارجی مورد بررسی قرار گرفت.
اما و اگرهای تامین پارکینگ جایگزین در قم/ پیچیدگی‌های تدوین شیوه‌نامه اجرایی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری هشتاد و پنجمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم با حضور دکتر سقائیان نژاد شهردار، مسگری نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم، صدفی رئیس پلیس راهور استان، بهزادی نیا سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان و اعضای شورای اسلامی برگزار شد که لوایح و طرح‌های مختلفی مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.
در ابتدای جلسه اعتبار دفترچه عوارض ماده 24 و 28 توسط رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر قم مطرح شد.
سید عبدالله سلیمانی، مدیرکل املاک و دارایی‌های شهرداری اظهار داشت: با توجه به تغییراتی که در دفترچه عوارض ایجاد و ماده‌های  24 و 28 حذف شد، مردم معطل راهکار جدید هستند که از شورای شهر درخواست داریم مصوباتی که در سال گذشته تصویب‌شده چند ماهی به آن اعتبار بدهند تا مردم معطل نشوند.
محسن محرری رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: مصوبات سال گذشته تا پایان اسفند اعتبار دارد اما با توجه به حذف آن از دفترچه مشکلاتی ایجادشده است که به‌جای آن بندی نداریم و مردم در نقل و انتقالات خود دچار مشکلاتی شده‌اند که با تمدید آن مشکلات مردم حل خواهد شد.
**بررسی لایحه حذف و تأمین پارکینگ جایگزین
پس از تصویب این لایحه، طرح اخذ مجوز بهای تأمین پارکینگ در سطح شهر مطرح شد. در این موضوع ابتدا شهرداری قم لایحه‌ای تنظیم کرده بود که کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر به ایجاد تغییراتی در آن پرداخت.
مطابق این تغییرات در جریان ساخت و سازهای شهری، درصورتی‌که مالک نتواند پارکینگ مورد نیاز را تأمین کند این طرح این فرصت را به پارکینگ سازهای مجاز می‌دهد تا پارکینگ را تأمین کنند. پیشنهاد کمیسیون عمران در این زمینه، کارگزاری سازمان توسعه عمران شهرداری قم برای خرید پارکینگ از شهروند به قیمت تمام شده و ساخت آن بود.
در ادامه جلسه معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم در تشریح ابعاد این طرح گفت: در لایحه شهرداری سه محور اصلی در این طرح مورد توجه قرار گرفته است؛ یکی از موارد خرید پارکینگ از سازمان توسعه عمران به قیمت تمام‌شده است، دوم تأمین پارکینگ توسط خود مالک در شعاع 500 متری و سوم اخذ هزینه پارکینگ از مالک توسط شهرداری است.
سید ابوالفضل اسماعیلی ادامه داد: ما نیاز به یک شیوه‌نامه داریم که باید به‌زودی تدوین شود، همچنین باید به یاد داشته باشیم این لایحه شهرداری نیست و طرح شورای شهر است.
**اهمیت هماهنگی بخش‌های مختلف شهرداری
مجید متین‌فر، معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم نیز تأکید کرد: این طرح نیازمند ویرایش بیشتر و تدوین شیوه‌نامه دارد، زیرا در این لایحه چندین معاونت باید هماهنگ با هم باشند و نیاز داریم تمام دستورالعمل‌ها به‌صورت شفاف و کامل تدوین شود.
اما روح‌الله امرللهی رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر قم با تصویب طرح مخالفت کرد و یادآور شد: ما طرح‌های مشابه این لایحه داشته‌ایم که نتیجه‌ای نداشته و ابطال‌شده است؛ این لایحه باید از نظر حقوقی شفاف‌سازی شود تا مشکلی پیش نیاید و باید بدانیم قیمت تمام‌شده را بازار تعیین می‌کند و شهرداری نمی‌تواند قیمت‌گذاری کند.                                                            
در ادامه جلسه معاون فنی عمرانی شهرداری قم نیز مخالفت خود را با تصویب زودهنگام طرح بیان کرد و اظهار داشت: باید نحوه اجرایی آن شفاف‌تر بیان شود و سازوکار آن مشخص‌شده تا عملیاتی شود و در حال حاضر دستورالعمل اجرایی ندارد.
عباس حلوایی زاده با اشاره به تفاوت‌های تامین پارکینگ در املاک تجاری و مسکونی ابراز کرد: در صورت قطعی بودن این تصمیم نیاز است حتی بودجه سازمان توسعه عمران نیز اصلاح شود.
مجید اخوان عضو شورای اسلامی شهر قم در موافقت تصویب این طرح تأکید کرد و گفت: این طرح با هدف اجرایی بودن در تمام کمیسیون‌ها بررسی‌شده و با محوریت تأمین پارکینگ عمومی به‌جای جمع‌کردن منابع مالی تدوین‌شده است و باید تعیین تکلیف شود.
در پایان این لایحه شهرداری بدون اصلاحات شورای شهر به رأی گذاشته شد و تصویب نشد.
سپس لایحه اخذ مجوز توافق فی‌مابین شهرداری قم با ورثه فردی حقیقی مطرح شد و روح‌الله امراللهی توضیحات لازم را ارائه داد و بیان کرد: 17 درصد زمین به شهرداری واگذارشده است و سهم شهرداری با شارع 51 درصد است، که مورد موافقت قرار گرفت.
حسین صابری نیز لایحه اخذ مجوز در ردیف بودجه به مبلغ 2 میلیارد تومان جهت تجهیز مصلی قدس را مطرح و اضافه کرد: از محل اعتبارات استانی قرار بوده بیش از 13 میلیارد و 700 میلیون تومان به شهرداری پرداخت شود که امسال 9 میلیارد و 300 میلیون تومان آن پرداخت‌شده است.
رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر ادامه داد: از این مبلغ قرار شده 2 میلیارد تومان برای خرید فرش اختصاص پیدا کند و در کمیسیون با آن موافقت شد.
سبحانی ثابت نیز در این خصوص گفت: در حال حاضر ما دو مصلی داریم و با حذف قید مصلی قدس، امکان تأمین اعتبار برای هر دو مصلی باز خواهد بود.
شهردار قم در این خصوص یادآور شد: جلسه‌ای با استاندار قم و امامان جمعه برگزار شده که نیاز به 6 میلیارد تومان فرش مطرح‌شده است و در آن جلسه قرار شد 4 میلیارد تومان را خیرین پرداخت کرده و 2 میلیارد آن را شهرداری پرداخت کند.
در ادامه لایحه اخذ مجوز نرخ عوارض یکسان‌سازی اتباع خارجی مطرح شد که صابری تصریح کرد: مبلغ شهرداری مصوب شده و وزارت کشور برای یکسان بودن آن در سراسر کشور تأکید دارد زیرا 50 درصد آن به وزارت کشور تعلق دارد که جدولی مشخص‌شده است. با ارائه این توضیحات، لایحه یکسان‌سازی عوارض اتباع خارجی تصویب شد.

انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdcfccdy.w6dycagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما