تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۴۰
کد مطلب : 11187
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم، ضمن تشریح برنامه‌های هفته درختکاری، از اجرای 525 هزار متر طول درختکاری در معابر اصلی قم خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری پیام جوادیان ظهر امروز در نشست خبری پیرامون اقدامات سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری طی یک سال اخیر و برنامه هفته درختکاری در سطح شهر اظهار داشت: توسعه کمربند سبز و لاین حفاظتی شهر قم، یکی از حساسیت‌ها طی سال‌های اخیر بوده که این موضوع در بحث تثبیت گردوغبار و ریز‌گرد‌ها به‌خصوص در مقطع کنونی، اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است.
وی در خصوص افزایش سرانه فضای سبز در شهر قم اظهار کرد: مطابق آخرین آمار و بررسی‌ها، سرانه فضای سبز تا پایان بهمن‌ماه بیش از 20 میلیون مترمربع ثبت‌شده است، که این آمار در سال 94 حدود 13 میلیون مترمربع بوده و همچنین کمربند حفاظتی قم ۵ میلیون و ۷۰۰ مترمربع است.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها فضای سبز شهرداری قم گفت: اگر بخواهیم وضعیت شهر قم را نسبت به آمار کشوری مقایسه کنیم، بعد از اصفهان و شیراز، شهر قم رتبه سوم سرانه فضای سبز را به دست آورده است.
وی در ادامه اذعان کرد: در این سال‌ها همواره ثابت کرده‌ایم که توسعه فضای سبز شهری و احداث بوستان‌های تفرجگاهی برای سازمان بسیار مهم است، چراکه یکی از دغدغه‌های مردم قم در چند دهه اخیر کمبود فضای سبز بوده که به لطف خدا سعی کردیم با اقداماتی که انجام داده‌ایم، این کمبودها را حتی‌الامکان کم کنیم.
* کمبود سرانه فضای سبز در مناطق 2 و 6
جوادیان با اشاره به مطالبه شهروندان مناطق 2 و 6 شهری قم در خصوص کمبود بوستان و پارک‌ها، عنوان کرد: مناطق ۲ و ۶ ما دارای تراکم جمعیتی بالاست و متأسفانه سال‌ها پیش در طرح تفصیلی که مطرح می‌کردند، بحث کاربری فضای سبز را در نظر نگرفته‌اند و یا تغییر کاربری صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه با همه مشکلاتی که در این مناطق وجود داشت، سعی کردیم مناطق هم‌جوار 2 و 6 را از نظر فضای سبز توسعه دهیم ادامه داد: در منطقه ۲ باغ اناری به مساحت ۹ هزار مترمربع با هزینه‌ای بالغ‌بر ۲۵ میلیارد تومان تملک کردیم و درحال ساماندهی آن‌ هستیم تا تبدیل به یک بوستان شود.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها فضای سبز شهرداری قم توضیح داد: در منطقه ۶ زمینی به مساحت ۵۰ هزار مترمربع واقع در بلوار شهید تهرانی‌مقدم درحال توافق با مالک هستیم تا بتوانیم برای شهروندان منطقه ۶ بوستانی را آماده کنیم.
* بوستان خضر نبی(ع) به‌زودی افتتاح می‌شود
مدیرعامل سازمان پارک‌های شهرداری قم با تأکید بر اینکه سعی داریم در مناطق 4 و 6 بوستان‌های بسیاری را راه‌اندازی کنیم، خاطرنشان کرد: در شهرک پردیسان در هر محله چند بوستان وجود دارد و مشکلی در این منطقه نداریم.
وی افزود: در منطقه ۴ نیز بوستان خضر نبی(ع) به مساحت ۵۵۰ هزار مترمربع که یکی از بوستان‌های بزرگ قم محسوب می‌شود که با اتمام عملیات عمرانی و فضای سبز آن در روزهای آینده افتتاح می‌شود.
*۱۰۰ درصد خیابان‌های اصلی شهر درخت‌کاری شده‌اند
جوادیان در ادامه اظهار داشت: توسعه فضای سبز معابر یکی دیگر از اقدامات طی این مدت بوده است، چراکه متأسفانه در گذشته خیابان‌های اصلی قم حالت خشکی داشتند و درختی در معابر دیده نمی‌شد.
وی اذعان کرد: با اقداماتی که طی سال‌های اخیر انجام داده‌ایم موفق شدیم ۱۰۰ درصد خیابان‌های اصلی را مجهز به درخت کنیم و تا به امروز ۵۲۵ کیلومتر طول در حاشیه معابر درخت‌کاری داشته‌ایم.
مدیرعامل سازمان فضای سبز شهرداری قم خاطرنشان کرد: یکی از گله‌مندی‌های شهروندان قم در سال‌های گذشته در خصوص کاشت درخت کاج و سایر درخت‌های بی‌ثمر بوده است که از سال ۱۳۹۴ تا به امروز ما هیچ درخت اکالیپتوس و کاجی در داخل شهر قم نکاشته‌ایم.
*تعویض ۱۸ هزار لامپ پرمصرف پارک‌های قم
جوادیان توضیح داد: متأسفانه لامپ‌هایی که در پارک‌ها و بوستان‌ها نصب‌شده بودند به‌ظاهر کم‌مصرف بود، اما نسبت به لامپ‌هایLED حدود 3 برابر بیشتر مصرف داشتند که یکی از اقدامات خوبی که در این زمینه صورت گرفت بحث تعویض لامپ‌ها بود.
وی خاطرنشان کرد: در طول 3 سال گذشته 18 هزار لامپ پُرمصرف بوستان‌ها و پارک‌های قم تعویض شده و به کم‌مصرف‌ترین لامپ‌ها مجهز شده‌اند.
مدیرعامل سازمان پارک‌های شهرداری قم با بیان اینکه تمام توسعه‌هایی که امروز در پارک‌ها داشته‌ایم از پساب استفاده‌شده است، اظهار داشت: درحال حاضر ۴۰ لیتر بر ثانیه درحال تصفیه پساب هستیم و آن را در فضای سبز استفاده می‌کنیم.
وی ادامه داد: حدود ۱۸ درصد آبیاری فضای سبز شهری از آب شرب استفاده می‌شود و باقی را با ظرفیت پساب آبیاری می‌کنیم که با برنامه‌هایی که در حال عملیاتی بوده طی سال‌های آینده باید این مقدار به صفر درصد برسد.
جوادیان خاطرنشان کرد: پروژه‌ای با اعتباری بالغ‌بر ۸ میلیارد تومان در دست اقدام است که با راه‌اندازی آن ۳۵۰ لیتر بر ثانیه پساب تولیدشده و می‌توانیم آن را شبانه‌روز برای آبیاری فضای سبز استفاده کنیم. در سال جدید بوستان علوی به‌صورت کامل از آبیاری آب شرب خارج‌شده و از پساب استفاده می‌شود.
* سامانه ۱۳۷ شهرداری پاسخگوی مشکلات شهروندان است
مدیرعامل سازمان فضای سبز شهرداری قم مطرح کرد: شهروندان می‌توانند مشکلات و تخلفاتی که در سطح شهر در بحث فضای سبز و پارک‌ها رخ می‌دهد را با شماره‌گیری سامانه 137 به ما ارسال کنند.
وی برنامه‌های هفته درختکاری را تشریح کرد و گفت: 5 سال پیش پویش درخت دوستی بنشانیم از شهر قم آغاز و امروز این پویش وارد ششمین سال فعالیت خود شده است که برگزاری این پویش ثمرات و تأثیرات زیادی در حوزه فضای سبز شهر قم داشته است.
جوادیان با تأکید بر اینکه هفته درختکاری از 15 لغایت 21 اسفندماه در قم برگزار می‌شود، عنوان کرد: طرح بهارانه، طرح کاشانه، برگزاری مسابقات شهروندی، راه‌اندازی دفتر ارتباطات مردمی و... در قم اجرایی می‌شود.
وی یادآور شد: شهروندان می‌توانند در این هفته درخواست‌های مردمی برای کاشت درخت در مجتمع‌های بالای 5 واحد و دارای عرصه در قالب طرح کاشانه و دریافت نهال را در قالب طرح بهارانه اقدام کنند.

خبرنگار سیده زهرا موسوی

انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdchqznz.23nz6dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما