تاریخ انتشار :دوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۵۱
کد مطلب : 10836
مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر از اختصاص اراضی به مساحت 48 هکتار در پردیسان به‌عنوان پشتوانه بازآفرینی بافت فرسوده پیرامون حرم مطهر خبر داد و گفت: برای این محدوده 10 پروژه اصلی پیش‌بینی‌شده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری علیرضا خاکی در گفت‌وگو با خبرنگار شهرنیوز، با اشاره به‌ضرورت بازآفرینی و بهسازی بافت فرسوده و تاریخی اطراف حرم مطهر اظهار داشت: اراضی ۴۸ هکتاری واقع در پردیسان به‌عنوان پشتوانه بازآفرینی بافت های پیرامون حرم و بافت های فرسوده تخصیص داده شده و خوشبختانه بعد از سال‌ها مشکلات اجرایی آن حل‌شده است.
وی از طراحی و پیش‌بینی ۱۰ پروژه اصلی در این محدوده خبر داد و افزود: این پروژه‌ها در هیئت اجرایی مصوب شده که از این تعداد، ۵ تفاهم‌نامه بین شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی برای اقدام اجرایی تنظیم‌شده است.
مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر در خصوص این پنج تفاهم‌نامه گفت: بازآفرینی محله چهل اختران و ساماندهی آستانه امام‌زاده موسی مبرقع(ع)، ساماندهی و بازآفرینی محله دروازه ری و اصلاح عبور و مرور این منطقه، بازآفرینی محلات خیابان معلم و اصلاح عبور و مرور فاز ۵ عمار یاسر، احداث آرامستان پارک قبرستان نو و اصلاح عبور و مرور در این قبرستان و بازآفرینی شهری محلات قم نو و آبشار ازجمله پروژه‌هایی هستند که تفاهم‌نامه مربوط به بهسازی و بازآفرینی آن‌ها تنظیم‌شده و در مرحله امضا قرار دارد.
وی با اشاره به کمبود خدمات شهری در این مناطق افزود: رویکرد افزایش سرانه‌های خدمات شهری، احداث بناها و فضای شهری موردنیاز در این محدوده‌ها مدنظر است که این طرح‌ها بر اساس این اهداف برنامه‌ریزی شده‌اند.
خاکی در خصوص استفاده از ظرفیت این اراضی اظهار داشت: چند روش برای استفاده از این اراضی در اجرای طرح‌ها مدنظر قرار دارد؛ بخشی از اراضی به‌صورت مستقیم به مالکان معوض داده می‌شود و در بخش دیگری در قالب پروژه سرمایه‌گذاری به خانه تبدیل‌شده و برای انتقال آماده می‌شود.
وی ادامه داد: این سیاست موجب می‌شود شهرداری نیز به تولید مسکن در شهر کمک کرده و از طرفی برای عده‌ای از شهروندان که امکان ساخت‌وساز ندارند، شرایط بهتری در تملکات فراهم شود و بسیاری از شهروندان، به دلیل آنکه در این خانه‌ها و بافت ها زندگی می‌کنند ممکن است برای آنان مشکل باشد که بخواهند زمین تحویل گرفته و بسازند.
مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر پلاک‌های پیش‌بینی‌شده برای این روش را حدود ۱۵ پلاک اعلام کرد و گفت: شهرداری در این خصوص اعلام آمادگی کرده و به دنبال سرمایه‌گذاری برای احداث است.
خاکی ادامه داد: در تمام این فرایند شهرداری به‌عنوان کارگزار وارد عمل شده و کار اصلی نقل‌وانتقال املاک معوض به‌صورت مستقیم توسط اداره کل راه و شهرسازی استان قم صورت می‌پذیرد.
وی در خصوص منابع تأمین اعتبار برخی از این پروژه‌ها گفت: برخی از پروژه‌ها از گذشته آغاز شده و از منابع داخلی شهرداری یا منابع استانی و ملی برای آن هزینه شده است؛ به‌عنوان‌مثال بخشی از اعتبار پروژه چهل اختران از استانداری و از منابع مصوبات سفر رهبری تأمین‌شده است و اکنون با پشتوانه اراضی ۴۸ هکتاری کار آن جدی‌تر دنبال می‌شود.
مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر ابراز امیدواری کرد تا ۸ ماه آینده تأثیر چشم‌گیری در شروع پروژه‌ها ایجاد شود و افزود: عمده تملکات فاز پنج عمار یاسر نیز توسط شهرداری انجام‌شده و هم‌زمان عملیات عمرانی و احداث تونل توسط شهرداری در حال انجام است.

انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdch-6nz.23nvxdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما