تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۰ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۴۹
کد مطلب : 10675
وقتی رهبر حکیم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر با مردم قم، «جهاد تبیین» را وظیفه‌ای عمومی دانستند و البته قمی‌ها را «پرچمدار انقلاب» و دارای «بینش روشن» توصیف کردند؛ می توان چنین نتیجه‌گیری کرد که مردم «شهر قیام و اقامه» باید در زمینه «جهاد تبیین» نیز پرچمدار و الگوساز باشند.
قم و اوّلین پرچم برافراشته‌ عملی انقلاب/ اکنون نوبت پرچمداری «جهاد تبیین» است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری حسن شیخ حایری: نوزدهم دی‌ماه هر سال یادآور حماسه نوزدهم دی‌ماه ۱۳۵۶ به عنوان یک حادثه‌ تحول‌‌آفرین و تاریخی و شروع و سرآغاز یک جهاد بزرگ است؛ جهادی که به پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی رسید.
تجربه تاریخی این حماسه به تعبیر رهبر بصیر انقلاب اسلامی، درس‌هایی از احساس تکلیف، به جان خریدن خطر، سرعت عمل و حرکت بهنگام قمی ها را به همراه دارد؛ همچنان که محتوای همخوانی اخیر جمعی از مردم این شهر در محضر حضرت آقا نشانه‌ای از تداوم این درس هاست:
«به پاس مردمی دلاور و صبور، به پاس شهر قم دیار علم و نور، می مانم
به پای کشورم، می مانم، کنار رهبرم، می مانم، مدافع حرم، می مانم
همیشه بوده قم شهر عزت و خروش، گرفته بیرقی از حماسه ها به دوش
ندای غیرت مردم غیور قم، همیشه وقت هنگامه ها رسد به گوش
منم فدایی راه سرخ انقلاب، فدای راه قرآن و غیرت و حجاب
منم مدافع اقتدار کشورم، به شوق لحظه های ظهور آفتاب ... .»
و اما رهبر خبیر انقلاب اسلامی در این دیدار، نکات مهمی را از جمله ضرورت زنده نگهداشتن حوادث تحولی تاریخ و ایام الله و درس گرفتن از این حوادث، اهمیت خواندن شرح حال خانواده های شهدا، لزوم عدم اتکاء به نیروی غیرخدا در عین مراوده های احتمالی با آنان و همچنین ضرورت پیگیری و اجرای کارهای بزرگ و تحولی برای جبران عقب ماندگی ها و کُندی های در پیشرفت بیان کردند، اما بدون تردید، مهم ترین بخش این بیانات، این نکته است:
«دشمن در رأس نقشه‌ هایش «تبلیغات» است؛ ‌به قول خودشان پروپاگاندا است. علاجِ پروپاگاندا «تبیین» است، تبیین حقیقت از زبان های مختلف، از حنجره‌ های مختلف، با تعبیرات مختلف، با ابتکارات مختلف. وسوسه‌ ای را که روی آن جوان یا نوجوان اثر می گذارد، چه می تواند برطرف کند؟ باتوم که نمی تواند برطرف کند، آن وسوسه را تبیین می تواند برطرف کند.
«جهاد تبیین» را جدّی باید گرفت. همه، در حوزه، در دانشگاه، در صداوسیما بالخصوص، در مطبوعات، در هر جایی که شما ایستاده اید و یک شعاع پیرامونی ای دارید و می توانید روی آن اثر بگذارید، باید تبیین انجام بگیرد، تبیین درست، تبیین صحیح ... .»
البته در زمینه «جهاد تبیین»، بسیار می‌توان گفت و نوشت، اما آخرین آیه سوره آل عمران – که بر تارک حسینیه امام خمینی (ره) و در دیدار مردم قم با رهبر و مقتدایشان می‌درخشید – می‌تواند به عنوان سرلوحه برنامه «جهاد تبیین» مورد توجه قرار گیرد: «یا ایّها الّذین آمَنوا اِصبروا و صابِروا و رابِطوا و اتّقوا الله لعلّکُم تُفلحون».
پروردگار متعال در این آیه، در چند مرحله به صبر در برابر انواع حوادث توصیه مى‌فرماید که «اصبروا» می تواند به معنای صبر در مسائل شخصی، «صابروا» صبر در مسائل اجتماعی و «رابطوا» حفظ مرزهای مختلف از جمله مرزهای اعتقادی و فکری و همچنین مرزهای جغرافیایی در برابر دشمن باشد.
در ذیل این آیه، روایاتی هم وارد شده که از آن جمله می توان به روایت امام باقر (ع) توجه داد: «اصبروا علی اداء الفرائض و صابروا عدوّکُم و رابطوا امامکم المُنتظَر/ در اجرای واجبات، تحمل و ایستادگی داشته باشید؛ در برابر دشمنانتان پایدار باشید و از امام منتظر خود نیز دفاع کنید»؛ ضمن آن که تعابیری مانند «اصبروا فی انفُسِکم»، «رابطوا علی الائمّه» و «رابطوا فی سبیل الله» هم در برخی دیگر از روایات اشاره شده است.
بنابراین صبر در ابتدای این آیه مبارکه شامل صبر در برابر مشکلات و شدائد، صبر در اطاعت و صبر بر ترک معصیت می شود و آن گاه امر به «صابروا» می تواند به معنای سفارش یکدیگر به صبر باشد، همچنان که «رابطوا» هم امر به پیوستگی همه نیروها و همه کارها در جمیع شئون زندگی اجتماعی، چه در حال شدت و چه در حال خوشی و حرکت در رسیدن به سعادت حقیقی است؛ به بیان دیگر اگر به هم پیوستگی اجتماعی در حرکت ها شکل نگیرد و هر کس به تنهایی به فکر صبر فردی و شخصی باشد؛ الزاما سعادت اجتماعی شکل نمی گیرد.
کوتاه سخن آن که پس از تعبیر چندی پیش رهبر خبیر انقلاب اسلامی از قم به «شهر قیام و اقامه»، این بار تعبیر همزمان از قم به «پرچمدار انقلاب» در کنار توجه ویژه به موضوع تبلیغات وسیع و همه جانبه دشمنان و ضرورت تعمیق «جهاد تبیین»، وظیفه مهم دیگری را بر دوش قمی‌ها قرار داده که امید است باز هم با احساس تکلیف، سرعت عمل و حرکت به‌هنگام مردم دیار کریمه اهل بیت(س)، نتیجه ای مطلوب و الگوساز را به دنبال داشته باشد.

انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdciwqaz.t1auy2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما