تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۰ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۳۲
کد مطلب : 10673
همزمان با میلاد حضرت زهرا(س)، تونل و زیرگذر شهدای امنیت به طول 1100 متر که بخشی ازز است، افتتاح می‌شود.
تونل شهدای امنیت قم با هزینه‌ی ۳۳۳۰ میلیارد ریالی افتتاح می‌شود
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری قم شهری است با مساحت حدود ۱۳ هزار متر مربع که در این محدوده وسیع نیاز به انواع مختلفی از خدمات شهری دارد. ایجاد زیرساخت های عمرانی و احداث طرح‌های ترافیکی متناسب نیز یکی از جمله وظایفی است که شهرداری قم به آن اهتمام دارد.
اتصال محور غرب به شرق قم و ایجاد یک قطر ترافیکی در شهر یکی از برنامه‌ریزی‌های کلان شهری است که سال‌هاست تحت عنوان پروژه عظیم جمهوری اسلامی که شامل زیرگذر، بلوار، تونل و پل می‌شود، در حال پیگیری است. این محور شرقی – غربی بنا دارد بلوار مرجعیت در شرق قم را به کمربندی امام علی(ع) در غرب شهر متصل کند.
در این بین کار احداث تونل و زیرگذر شهدای امنیت که یکی از زیر مجموعه‌های این قطر ترافیکی شهری است از سال ۱۳۹۸ آغاز شد و اکنون در آستانه میلاد حضرت زهرا(س) به مرحله بهره‌برداری رسیده است.
این تونل که در محدوده شهرداری منطقه دو واقع شده، حد فاصل میدان امام حسین (ع) تا بلوار یادگار امام(ره) قرار گرفته است که به گفته رضا رحیمی شهردار منطقه دو طول این پروژه حدود ۱۱۰۰  متر بوده و یکی از ده‌ها پروژه بزرگ مدیریت شهری محسوب می‌شود.
رحیمی در خصوص تملکات صورت گرفته در این طرح گفت: در فاز دوم این طرح ۹۶ پلاک قرار داشت که ۱۰۰ درصد پلاک ها با هزینه ۱۸۰ میلیارد تومانی تملک و خریداری و تخریب شد، به‌گونه‌ای که معبری که قبلا ۲۰ متر عرض داشت اکنون به ۴۵ متر افزایش پیدا کرده است.

به گفته سید مرتضی حسام‌نژاد معاون مالی و اقتصادی شهرداری قم ارزش ریالی این تملکات به قیمت روز ۵۵۰ میلیارد تومان است که به صورت نقدی و ملکی پرداخت شده است. با وجود تغییر طرح برای کاهش تملکات، حجم عظیمی ریالی برای تکمیل این پروژه صرف شده است که کار مداوم و مستمر در حوزه املاک و تامین مالی را می‌طلبد.
همچنین در این خصوص لیلی نیک خلق احمدی سرپرست اداره کل فنی و طراحی شهرداری قم در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه تلاش شده تا در ساخت این پروژه از بهترین مهندسین و مشاورین کشور استفاده شود، گفت: بر اساس طرح تفصیلی و اولیه تملکات بیشتری باید انجام می‌شد، اما طبق طراحی که انجام و به مشاور پیشنهاد شد، در این تملکات صرفه‌جویی صورت گرفت و نسبت به طرح تفصیلی، ۵ هزار و ۶۰۰ مترمربع در تملکات صرفه‌جویی شد.
درادامه توضیحات این طرح، عباس حلوایی‌زاده معاون فنی و عمرانی شهرداری قم با اشاره به اینکه مبلغ قرار داد اولیه برای اجرای این پروژه ۸۷ میلیارد تومان بود گفت: در نهایت به انضمام تعدیل‌ها، حدود ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه عمرانی پروژه شد که از این میزان  ۱۰ میلیارد تومان صرف روشنایی پروژه شده است.
حلوایی زاده با بیان مشکلاتی که در مسیر احداث این پروژه قرار داشت گفت: در اواسط کار متوجه شدیم یکی از معضلات اصلی بلوار یادگار، برق دکل فشار قوی ۲۳۰ و ۶۳ کیلو ولت و دیگری آب اصلی شرب قم است که مناطق دو و سه و ۶ را پوشش می دهد که اگر تدبیری برای ساماندهی نمی‌شد، پروژه زمان‌بر و هزینه‌بر می‌شد.
وی با اشاره به واقع شدن این طرح در بافت قدیمی شهر و وجود تاسیسات متعدد از جمله فاضلاب، برق و آب در مسیر گفت: این پروژه طوری طراحی شد که تمام لوله‌های فاضلاب درون دیوار بتنی محفوظ شود و ما با کمترین جابه جایی و هزینه روبه‌رو شویم.
همان‌طور که گفته شد طول کل مسیر پروژه شهدای امنیت ۱۱۰۰ متر شامل زیرگذر، رمپ‌ها و تونل است که به گفته رضا خانه‌زاد یزدی سرپرست سازمان توسعه و عمران شهرداری قم طول مسیر تونل ۴۲۰ متر است.
خانه زاد یزدی در خصوص مشکلات و گلایه‌هایی که برخی از ساکنان و مالکانی که در مسیر طرح قرار دارند گفت: ما وقتی از مزایای یک بلوار ۴۵ متری استفاده می‌کنیم، مسلما دسترسی‌ها شبیه یک خیابان ۲۰ متری نخواهد بود، اما می‌توان این نوید را داد که اهالی محترم منطقه دو و حتی کل شهر عبور و مرور سهل تری را تجربه خواهند کرد چرا که ما توانستیم دو رینگ ترافیکی را به هم متصل کنیم که این دستاورد بسیار خوبی است.
سرپرست سازمان توسعه و عمران شهرداری قم به مشکلات پیش روی احداث این پروژه اشاره کرد و گفت: به دلیل عرض کمی که در اختیار بود باید برای تاسیسات شهری اعم از فاضلاب، برق ۲۰ کیلوولتی و لوله آب و جوی‌های انتقال آب‌های سطحی تمهیداتی می اندیشیدیم که با همفکری مشاوران و طراحان تصمیم گرفتیم عرشه را ۸۰ سانتیمتر پایین‌تر از آسفالت اجرا کنیم تا انهار و یا تاسیساتی که بخواهد در این پروژه رد و بدل شود در این ۸۰ سانتی متر منتقل شوند؛ ما با این اقدام با کمترین دخل و تصرف و زحمت، تاسیسات را اجرا کردیم.

وی ایجاد فاصله ۸۰ سانتیمتری عرشه تا آسفالت را یکی از مزایای این پروژه دانست که برای اولین بار در استان عملیاتی می‌شود و در ادامه افزود: در این پروژه ۹۶۰۰ مترمربع عرشه، ۵۰۳ عدد شمع، و حدود ۸ هزار مترمربع مساحت دیواره‌سازی احداث شد و حجم خاک‌برداری زیر گذر حدود ۱۲۵ هزار متر مکعب بود.
خانه زاد یزدی با بیان اینکه روشنایی تونل مجهز به برق اضطراری است و قطعی برق و تاریکی نخواهد داشت گفت: برای اینکه دیگر مشکلات تونل غدیر را نداشته باشیم از یک مشاور تخصصی مباحث روشنایی و تاسیسات استفاده کردیم که این مشاور با استفاده از آخرین متدهای روز تک تک چراغ‌ها را در محل مدل سازی کرد.
وی ادامه داد: امیدواریم پس از بهره‌برداری با آبشار نوری که در ورودی تونل ایجاد می شود، دیگر کوری لحظه‌ای راننده‌ها را نداشته باشیم و ایمنی تونل ایجاد شود.
تکمیل رینگ‌های ترافیکی شهر و اتصال آنها با یکدیگر یکی از مهم‌ترین دستاوردهای پروژه تونل شهدای امنیت قم محسوب می‌شود که مسئله استفاده از فکر و توان مهندسین بومی قم و اجرای آن با ظرفیت داخلی و حداقل قیمت از مهم‌ترین ویژگی‌های آن محسوب می‌شود.

انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdcgw39q.ak9zu4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما