تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۴۹
کد مطلب : 10524
بیست و نهمین نشست مدیران عامل سازمان‌های سیما، منظر و فضای سبز شهرداری‌های کلان‌شهرهای کشور به میزبانی شهرداری قم برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری بیست و نهمین نشست مدیران عامل سازمان‌های سیما، منظر و فضای سبز شهرداری‌های کلان‌شهرهای کشور با حضور برخی از مسئولین وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها، مدیران عامل سازمان‌های سیما و منظر و فضای سبز شهرداری‌های کشور و جمعی از مدیران شهری و استانی قم، در سالن رضوان شهرداری قم برگزار شد.
در این نشست مدیران عامل سازمان سیما و منظر کلان‌شهرهای تهران، اصفهان، اهواز، شیراز، مشهد، کرج، تبریز، کرمانشاه، ارومیه، رشت، زاهدان، یزد، کرمان، همدان، اردبیل، بندرعباس، اراک، زنجان و قزوین در این نشست حضور داشتند.
تدوین وظایف و مسئولیت کارگروه‌های کمیته سیما، منظر و فضای سبز مجمع کلان‌شهرهای کشور، تبادل‌نظر در خصوص قوانین حوزه فضای سبز و زیباسازی و قراردادهای جامع نگهداری فضای سبز، ارائه تجارب و گزارش اقدامات و برنامه‌ها و… ازجمله مواردی بود که در این نشست به آن پرداخته شد.
سید مجتبی سبحانی ثابت، رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی شهر قم نخستین سخنران این نشست بود. وی با بیان اینکه باید در راستای حفظ فضای سبز کنونی تلاش کنیم، عنوان کرد: متأسفانه با کم‌توجهی‌هایی که در گذشته انجام شد شاهد قطع کردن درختان باغات شهرها بودیم که آسیب‌های بسیاری در ادامه به دنبال داشته است.
وی با اشاره به اینکه توسعه فضای سبز مناسب با اقلیم شهرها نیز اهمیت بسیاری دارد، خاطرنشان کرد: مناسب‌سازی و بومی‌سازی کشت فضای سبز و درخت می‌تواند در راستای کاهش هزینه‌های نگهداری اثرگذار باشد.
سبحانی ثابت از تأکید مقام معظم رهبری بر کاشت درختان مثمر یاد کرد و گفت: خوشبختانه فرهنگ قوی‌ و غنی‌ای در کشور ما وجود دارد و باید در سیما و منظر شهری از آن بهره‌مند شویم.
معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم در این نشست از رسیدن سرانه فضای سبز شهر قم به ۲۰ مترمربع به ازای هر شهروند و تلاش برای افزایش آن به ۲۵ مترمربع خبر داد.
مهدی اصفهانیان مقدم با بیان اینکه مباحث سیما و منظر شهری ارتباط مستقیم با موضوعات فرهنگی و اجتماعی شهروندان پیدا کرده است، افزود: این دو مقوله در کشور از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و هدف از ادغام دو سازمان پارک‌ها و فضای سبز و زیباسازی، افزایش کیفیت و مطلوبیت شهرها در موضوعات مختلف بوده است.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز قم نیز به اهمیت استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای نگهداری فضای سبز و کاهش هزینه‌ها اشاره کرد.
معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی مجمع شهرداران کلان‌شهرهای کشور در این نشست با تأکید بر استفاده از ظرفیت بودجه‌ای ۱۴۰۲ گفت: در حال حاضر شهرداری‌ها مطالبات کلانی از دولت دارند.
حسین جعفری با اشاره به اینکه تفاهم‌نامه همکاری با شورای عالی استان‌ها منعقدشده است، گفت: این آمادگی را داریم که به میزبانی شورای عالی استان‌ها، جلسات مشترک معاونین خدمات شهری و رؤسای خدمات شهری شوراهای اسلامی شهرها را برگزار کنیم تا به یک اعتقاد واحد برسیم.
معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی مجمع خدمات شهرداران کلان‌شهرهای کشور با اشاره به اینکه کارگروه استفاده از ظرفیت‌های قانونی بودجه‌ای و ساختاری کشور باید ایجاد شود، خاطرنشان کرد: طبق برآوردهای انجام شده، شهرداری‌ها در تمام شهرها بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان از دولت و سازمان‌های دولتی طلب دارند.
جعفری با بیان اینکه در وصول مطالبات شاهد مشکلاتی هستیم، تصریح کرد: در بودجه ۱۴۰۲ ظرفیت‌های قانونی‌ای برای شهرداری‌ها دیده خواهد شد که وظیفه داریم تفاهم‌نامه‌ها و مبادلات آن را به‌موقع انجام دهیم.
مشاور رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با تأکید بر اینکه نباید با پوشش گیاهی و حیات‌وحش بی‌رحمانه برخورد شود گفت: تنها هشت درصد از مساحت کشور جنگل دارد.
رضا احمدی اظهار کرد: متأسفانه در کشوری هستیم که وسعت جنگل‌ها در آن بسیار کم است.
وی با اشاره به اینکه نباید با حیات‌وحش و پوشش گیاهی بی‌رحمانه برخورد کنیم، افزود: هر چیزی که ساخته دست بشر است زائده‌هایی دارد که در آینده زندگی خودمان را به خطر می‌اندازد.
معاون خدمات شهری شهرداری مشهد با اشاره به بی‌توجهی دولت به شهرداری‌ها گفت: در برخی کشورهای همسایه وزیر شهرداری وجود دارد.
علی نجفی با اشاره به اینکه در کشور به مجموعه شهرداری‌ها کم‌ترین توجهات نیز نمی‌شود، عنوان کرد: در برخی از کشورهای همسایه وزارت شهرداری‌ها وجود دارد ولی در کشور ما هیچ وزیر و یا معاونت خاص مدیریت شهری وجود ندارد.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد با اشاره به اهمیت جایگاه سیما و منظر شهری در شهرداری‌ها بر غافل نشدن از این حوزه تأکید کرد.
حسین مختاری با اشاره به اینکه امکان احداث پارک‌های چند هکتاری بدون کاشت چمن وجود ندارد، گفت: در این راستا باید آئین‌نامه مشخصی تدوین شود که به درصد مشخصی از یک پارک چند هکتاری اجازه کاشت چمن داده شود.
مدیرعامل سازمان سیما و منظر شهری شهرداری تبریز هم در این نشست گفت: باید برای معضل آب در کلان‌شهرها چاره‌ای پیدا کرد چراکه توسعه فضای سبز بدون آب ممکن نیست.
اکبر امجدی با اشاره به اینکه باید مسائل اساسی و کلیدی فضای سبز را مورد توجه قرار دهیم، خاطرنشان کرد: با ساختار فعلی نمی‌توانیم به موفقیت برسیم و باید هرچه سریع‌تر ساختار کاربردی و جدیدی را ایجاد کنیم.
مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری اردبیل هم در این نشست گفت: دولت در ساخت‌وسازهای جدید شهری باید موضوع سرانه فضای سبز را در نظر بگیرد.
حمید رفیعی با انتقاد از تصمیم برای ادغام دو سازمان زیباسازی و فضای سبز در کلانشهرها اظهار کرد: اختیارات تصمیم‌گیری در سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری کاهش یافته است.
وی با اشاره به اینکه با این روند تصمیم‌گیری در این سازمان دچار مشکلات حادی شده است، مطرح کرد: باید اصلاح ساختار هرچه سریع‌تر در این راستا انجام شود تا شاهد پیامدهای بیش‌تری نباشیم.
مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری اردبیل با بیان اینکه عدم رعایت سرانه فضای سبز در توسعه شهرها یکی از ایرادات اساسی است، خاطرنشان کرد: وزارت راه و شهرسازی یکی از متولیان اصلی توسعه شهرهای جدید است و تا زمانی که تأمین زمین انجام نشود، امکان توسعه سرانه فضای سبز وجود ندارد.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان هم در این نشست با اشاره به نیاز شهرداری‌ها به حضور و استفاده از نیروهای متخصص گفت: بدون نیروی متخصص و کارشناس شهرداری‌ها به سمت زوال می‌روند.
مجید عرفان منش با اشاره به اینکه ۱۷ عرصه شهر اصفهان ناظر ندارد، مطرح کرد: چمن جزوی از الزامات فضای سبز شهری است و وظیفه داریم برای مردم حال خوب ایجاد کنیم.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان ادامه داد: در سطح کلان کشور تنها مجموعه پارک‌ها و فضای سبز هستند که حال خوب برای مردم ایجاد می‌کنند که باید به آن توجه ویژه شود.
انتهای پیام/
  https://qomefori.ir/vdcbasb8.rhbg5piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما