تاریخ انتشار :يکشنبه ۴ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۳۴
کد مطلب : 10445
مدیر کل برنامه و بودجه شهرداری قم همزمان با آغاز هفته پژوهش از افزایش 40 درصدی بودجه بخش مطالعات و پژوهش شهرداری خبر داد و گفت: بر طبق قانون باید حداقل یک درصد و حداکثر 3 درصد از کل بودجه جاری شهرداری به بخش مطالعات و پژوهش اختصاص یابد.

علی طاهری در گفت و گو با شهرنیوز با اشاره به اینکه بخشنامه مربوط به تکالیف بودجه‌ای سازمان شهرداری‌ها هر ساله به شهرداری‌های کشور ابلاغ می‌شود، گفت: در چند سال اخیر بندی مربوط به پژوهش در این بخشنامه وجود داشته که پیش بینی اعتبار برای تهیه پروژه های مطالعاتی، برنامه های پژوهشی و اجرای برنامه های آموزشی مدیران و کارکنان شهرداری به میزان حداقل یک درصد و حداکثر ۳ درصد از اعتبارات هزینه ای، تعیین شده است.
وی با بیان اینکه پروژه‌های عمرانی در شهرداری‌ها بیشترین هزینه مطالعات را صرف می‌کنند افزود: در قسمت بودجه هزینه‌ای بخشی با عنوان هزینه‌های مطالعاتی و تحقیقاتی داریم که هزینه های مربوط به پژوهش در این قسمت قرار می گیرد.
طاهری کل بودجه جاری شهرداری را در سال جاری ۱۱۶۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: امسال در بخش عمرانی ۲۴ میلیارد تومان برای مطالعات و پژوهش تخصیص یافت و اگر بخواهیم درصد آن را نسبت به بودجه جاری حساب کنیم نزدیک به ۲ درصد از آن رقمی که در بخشنامه برای بودجه مطالعاتی و پژوهشی تعیین شده است را پوشش داده‌ایم.
مدیر کل برنامه و بودجه شهرداری در ادامه تاکید کرد: تا به حال سابقه نداشته که یک پژوهشی به دلیل نبود بودجه انجام نشده باشد؛ در واقع ما به عنوان معاونت برنامه‌ریزی تأکید داریم مطالعاتی که در مسیر رسیدن به اهداف برنامه راهبردی شهرداری قم هستند، اجرایی شود.
طاهری همچنین از ۳۰ پروژه مطالعاتی و پژوهشی در حال انجام در شهرداری خبر داد و گفت: برای هر پروژه؛ به‌ویژه پروژه های کلان، باید مطالعات اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی و اقتصادی انجام شود.
وی با اشاره به اینکه هر ساله بودجه هزینه‌ای شهرداری با توجه به تورم اضافه می شود گفت: سال گذشته در قسمت مطالعات و پژوهش مبلغ ۱۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان صرف شد و امسال این رقم ۲۴ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که در مجموع می توان گفت حدود ۴۰ درصد افزایش بودجه پژوهشی و مطالعاتی داشتیم.
مدیر کل برنامه و بودجه شهرداری در پاسخ به سوالی مبنی بر اولویت‌های تخصیص بودجه گفت: در شهرداری قم یک چشم انداز ۱۴۱۴ تدوین شده است و بر اساس آن، یک سری برنامه های میان مدت ۵ ساله نوشته می‌شود؛ اهداف برنامه‌های راهبردی از سند چشم انداز استخراج شده و اولویت‌ها بر همین اساس مشخص می‌شوند. در حال حاضر برنامه راهبردی پنج ساله دوم در شهرداری قم در حال اجرا است.
وی در این خصوص با اشاره به اولویت‌های پژوهشی در این برنامه میان مدت گفت: به عنوان مثال ما برنامه‌ای برای توسعه شهر خلاق و هوشمند داریم و راهبرد ارتقا آن را به مطالعات و پژوهش‌های شهری سپرده‌ایم که یک سری طرح‌ها زیر مجموعه آن قرار می‌گیرد.
  https://qomefori.ir/vdcdko0f.yt0zo6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما