تاریخ انتشار :جمعه ۱۲ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۰۱
کد مطلب : 5204
ناوگان حمل‌ونقل عمومی قم گرچه جوان‌تر شده است اما با مسئله کاهش اقبال شهروندان و کمبود سرانه اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها مواجه است.
شهرداری قم پیشگام نوسازی اتوبوس‌های فرسوده در کشور/قفل بزرگ بر نوسازی تاکسی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری با وجود تحریم‌ها و توقف خط تولید اتوبوس در کشور و قطع تسهیلات دولتی، امکان خرید اتوبوس برای شهرداری‌ها در سال‌های گذشته غیرممکن بود که در این شرایط اقدامات و تدابیر شهرداری قم برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی قابل‌توجه بوده است.

گام نخست شهرداری در این شرایط خرید ۱۱۰ دستگاه اتوبوس جدید موجود در کشور بود. در سال ۱۴۰۰ هم با جذب ۲۰۰ میلیارد تومان در قالب اوراق مشارکت خرید ۵۲ دستگاه اتوبوس جدید دیگر در دستور کار قرار گرفت که به‌زودی به ناوگان اضافه می‌شود.

شهرداری قم به‌عنوان پیشگام در نوسازی اتوبوس‌های فرسوده و با تغییر سیاست توانست ناوگان اتوبوسرانی را به شرایط مطلوب‌تری برساند. حدود ۲۷۰ دستگاه اتوبوس فرسوده در قم وجود داشت که تعدادی از این‌ها به دلیل اتمام تعهد ۱۰ ساله از ناوگان حمل‌ونقل عمومی خارج و تعدادی دیگر نوسازی شده‌اند.

در سال ۹۹ با دو قرارداد، نوسازی ۱۰۰ دستگاه اتوبوس آغازشده و تا امروز ۵۰ دستگاه اتوبوس به مدار وارد شده و بقیه به‌مرور به ناوگان وارد می‌شود که با اقداماتی که انجام‌شده، متوسط عمر ناوگان اتوبوسرانی به ۲ سال کاهش‌یافته است.

کاهش ۱۰ درصدی استفاده از حمل‌ونقل عمومی

یکی از دلایل مهم کاهش سهم سفرهای حمل‌ونقل همگانی، افزایش سرانه مالکیت خودروهای شخصی بوده است. طی ۱۰ سال گذشته با سیاست‌گذاری اشتباه و بی‌توجهی به ناوگان اتوبوسرانی، سهم اتوبوس در سفرهای درون‌شهری از ۱۸ درصد به ۸ درصد با احتساب سفرهای پیاده کاهش‌یافته است.

درحالی‌که طبق برنامه‌های کلانشهر، در این مدت باید سهم ۱۰ درصدی اتوبوسرانی به ۲۸ درصد افزایش می‌یافت. در حال حاضر با اصلاح خطوط اتوبوسرانی از قطری به شعاعی و کاهش زمان سفر و همچنین ایجاد نظم در سرفاصله اتوبوس‌ها در کنار خرید و نوسازی اتوبوس‌ها برای ارائه خدمات مطلوب مدیران شهری تلاش می‌کنند اعتماد شهروندان به ناوگان حمل‌ونقل عمومی را بازگردانند.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی و سرپرست سازمان تاکسیرانی شهرداری قم با اشاره به اقدامات و فعالیت‌ها در حوزه ناوگان حمل‌ونقل عمومی در شهر قم اظهار داشت: در حال حاضر ۱۶۴ دستگاه اتوبوس در شهر قم فعال است که روزانه حدود ۲۰ دستگاه از این تعداد به دلیل شست‌وشو، ضدعفونی و تعویض روغن در خطوط اتوبوسرانی فعال نیستند.

علی نیک افزود: برای جابجایی مسافران در شرایط کرونایی که مردم به استفاده از خودرو شخصی توصیه می‌شوند قم باید در شرایط عادی ۳۰۰ دستگاه اتوبوس داشته باشد.

قفل شدن نوسازی تاکسی در کشور

در حال حاضر در شهر قم بیش از ۶ هزار تاکسی تردد می‌کند که از سال ۹۶ امکان نوسازی این ناوگان وجود نداشته است. امروز مدیران شهری در این حوزه به چالش‌های بزرگی دچار هستند.

شهرداری قم در سال ۹۶ با توجه به قیمت ۳۰ میلیون تومانی تاکسی و تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی دولت به صاحبان تاکسی توانست هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی را در شهر قم نوسازی کند که عمر ناوگان تاکسیرانی از ۱۰ سال به ۶ و نیم سال کاهش یافت و چنانچه این روند ادامه داشت، می‌توانست علاوه بر نوسازی کامل، عمر ناوگان را به ۵ سال کاهش دهد.**

 

 

 

انتهای پیام/

https://qomefori.ir/vdcc.xqpa2bqi0la82.html
نام شما
آدرس ايميل شما