تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۲۲
کد مطلب : 2539
یکی از پروژه‌های مهم و کلیدی که در این سال‌ها شهرداری در حوزه ترافیکی به بهره‌برداری رسانده پروژه بزرگراه آیت‌الله بروجردی است که به عنوان یک کریدور مهم شهری، شهر قم را به پردیسان متصل می‌کند و از همان روزهای اول به محوری پرتردد تبدیل شد.
مسیری به سوی رونق و آبادانی قم
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری، همانطور که آینده مملکت، امروز در دست جوانان است، کودکان نیز آینده‌سازان این مرز و بوم هستند. میانسالان ارزش‌های کشور و خانواده‌ها نماد فرهنگ ایرانمان هستند. نظر به این موضوع باید نیاز تمامی اقشار جامعه اعم از کودک، جوان و پیر برطرف شود و برای این مسئله نیاز است منابع موردنظر برای پاسخگویی به نیاز جامعه را افزایش داد. باید توجه داشت نیازها تنها به خوراک، پوشاک، مسکن ختم نمی‌شوند و بلکه بسیاری موارد دیگر به عنوان نیازهای روانی و جسمی وجود دارد که شاید کمتر از مسائل دیگر به آن توجه شود، مانند تفریح.

تفریح و گردش لازمه زندگی هر انسان است تا او را از  بیماری‌های روانی مانند افسردگی، بی‌حوصلگی نجات دهد و همچنین در کنار آن زمانی برای شاد بودن به آن دهد. برای گذراندن تعطیلات تابستانی، تعطیلات آخر هفته، اوقات فراغت، برای دوری از کسلی و خستگی همه نیازمند گردش و تفریح هستند.

این موضوع در ارتباط با جوانان بسیار حساس‌تر است. اکنون که دوران فوران سایت‌های شرط بندی، عادی شدن مواد مخدر، سیگار، قلیان و مهمانی‌های نامناسب قرار داریم تنها راه نجات جوانان و در اصل نجات جامعه و قلب کشور ایجاد فضاهای تفریحی و گردشی مناسب است تا بتوان جامعه را سالم نگه داشت.

جدای از تمام این موضوعات تفریح و گردش جنبه دیگری هم دارد، آموزش. کودکان و نوجوانان نیازمند یادگیری و شناخت هستند. با اینکه این اتفاق در کلاس‌های درس هم رخ می‌دهد اما ذهن بازیگوش بسیاری از کودکان با یادگیری در طبیعت و محیط سازگارتر است. حضور فیزیکی فرد در طبیعت و حتی اماکن تاریخی هم لذت یادگیری را دوچندان می‌کند و هم به یادگیری عمق بیشتری می‌بخشد، خصوصاً که نیاز است کودکان را از همان ابتدا با اماکن دینی و تاریخی سرزمینمان آشنا کنیم تا تمدن کشور خود را خوب بشناسند. پس نتیجه می‌گیریم اگر چه اسم تفریح را در لیست نیازهای انسان کم شنیده یا اصلاً نشنیده‌ایم اما از مهم‌ترین نیازها برای شاد بودن، بقا و سلامت یک جامعه است.

جامعه‌ای که به خود و مردمش اهمیت دهد می‌کوشد فضاهای تفریحی و گردشی متنوعی را در دل خود ایجاد کند تا سرزندگی را به خودش و مردمش ببخشد. اگرچه مردم فرصت دارند در تعطیلات طولانی‌مدت به مسافرت و فضاهای تفریحی در شهرها و کشورهای دیگر بروند اما این دلیل بر عدم وجود و یا کمبود فضای تفریحی درون یک شهر نمی‌شود. چرا که برای تعطیلات کوتاه‌مدت به فضای تفریحی درون شهر نیاز است، جوانان و میانسالان می‌توان گفت به صورت مداوم به فضای تفریحی احتیاج دارند و جدای از این‌ها، فضاهای تفریحی روح یک شهر هستند. زیباسازی شهر، پاکیزه نگه‌داشتن هوا توسط پارک‌ها و فضای سبز از فواید دیگر فضاهای تفریحی است. لذا نیاز است در هر شهر فضاهای تفریحی متعدد و متنوع وجود داشته باشد. به صورتی که دسترسی به آن برای شهروندان آسان باشد. مانند سینما، پارک، موزه، استخر، شهربازی، اماکن تاریخی، اماکن مذهبی. حفاظت از اماکن تاریخی و نگهداری آن‌ها نیز جدای از وظیفه ملی، یکی از راه‌های ایجاد فضای تفریحی است.

در کشور عزیزمان ایران، شهرهای بسیاری وجود دارند که بار اماکن تاریخی که نشان از تمدن کشورمان است را به دوش می‌کشند مانند شیراز، همدان، اصفهان و… کویر و کوه از یک سو، دریا و جنگل از سوی دیگر به ایرانمان رنگ بخشیده‌اند. شهرهای مقدس قم و مشهد هم بار مذهبی کشور اسلامی‌مان را بر دوش دارند. می‌توان گفت ایران از لحاظ محیط تفریحی کشوری غنی و ثروتمند است که همین موجب جذب گردشگر از جای جای جهان و نشان دادن یکی دیگر از فواید وجود فضاهای تفریحی و گردشی هست.

اگر ذره‌بین نگاهمان را بر روی شهر مقدس قم بگیریم این شهر را شهری با رنگ و بوی اسلامی و دینی می‌بینیم. حرم کریمه اهل‌بیت حضرت معصومه (س)، مسجد مقدس جمکران، امامزاده‌های کوچک و بزرگ جزو مکان‌های شناخته شده و معروف این شهر به حساب می‌آیند. اما باید گفت این کافی نیست. شهر قم از کمبود فضاهای تفریحی رنج می‌برد، وجود چند بوستان، سینما، استخر و کوه نمی‌تواند پاسخگوی نیاز شهروندان قمی باشد. خصوصاً که قم به دلیل موقعیت جغرافیایی و جدا از آن به دلیل دومین شهر مذهبی ایران هرساله میزبان تعداد چشم‌گیری زائر و گردشگر از نقاط مختلف جهان است. بنابراین می‌توان با جدیت گفت که این میزان از فضای سبز، بوستان، سینما، استخر و موزه پاسخگوی نیاز جمعیت ثابت و متغیر قم نیست.

یکی از نیازهایی که طی سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به آن صورت گرفته، بحث توسعه فضای سبز و رفع کمبود سرانه‌های فضای سبز در این شهر و همچنین تأمین مکان‌هایی برای تفریح جوانان است. محوریت درختکاری در زمین‌های خالی شهر در برنامه‌های مدیریت شهری مشهود بوده و در پروژه‌های جدید نیز این محور و برنامه در دستور کار است.

یکی از پروژه‌های مهم و کلیدی که در این سال‌ها شهرداری در حوزه ترافیکی به بهره‌برداری رسانده پروژه بزرگراه آیت‌الله بروجردی است که به عنوان یک کریدور مهم شهری، شهر قم را به پردیسان متصل می‌کند و از همان روزهای اول به محوری پرتردد تبدیل شد.

این پروژه در زمین‌های بکر جنوب شهر قم ساخته شد که فرصتی شگرف برای توسعه فضای سبز محسوب می‌شود و در این زمینه شهرداری گام‌های بلندی نیز از همان ابتدا برداشت. این بلوار در سال ۹۷ به عنوان طولانی‌ترین بزرگراه درون‌شهری قم با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی به بهره‌برداری رسید.

این بلوار که شهرک پردیسان را به مناطق مرکزی شهری قم متصل می‌کند به طول بیش از ۹ کیلومتر در مدت سه سال و با هزینه ۱۳۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات شهرداری قم ساخته شده است.

در محدوده این بلوار که زمین‌های بکر قابل توجهی وجود دارد، شهرداری از همان ابتدا اقدام به درختکاری به طول ۲۰ متر کرده که می‌تواند در آینده به ظرفیتی ویژه برای شهر قم تبدیل شود. این پروژه درختکاری با مساحت بیش از ۳۰۰ هزار مترمربعی با هزینه‌ای بالغ بر ۲ میلیارد تومان انجام شده است.

پیام جوادیان با اشاره به اینکه به ازای شهروندان به سرانه ۲۰ مترمربع فضای سبز رسیده‌ایم، اظهار کرد: این افزایش سرانه استان قم را در رتبه سوم کلان‌شهرها قرار داده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم  به درختکاری حاشیه بلوار آیت‌الله بروجردی اشاره کرد و گفت: مساحت این پروژه ۳۰۰ هزار مترمربع است که در سال ۹۷ انجام شده و ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال نیز برای آن هزینه شده است.

وی با اشاره به احتمال تغییر کاربری زمین‌های حاشیه بلوار آیت‌الله بروجردی، خاطرنشان کرد: به همین خاطر به سرعت دو طرف بلوار آیت‌الله بروجردی به فاصله ۲۰۰ متر کاشت درخت صورت گرفته است.

جوادیان با بیان اینکه ۹۰ درصد کاشت حاشیه بلوار آیت‌الله بروجردی انجام شده است، اظهار کرد: کاشت حدود ۱۰ درصد از حاشیه بلوار باقی مانده که این کار هم به زودی تکمیل می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه شرایط کار در حاشیه این بلوار بسیار مشکل بود، تصریح کرد: خاک و منابع آبی حاشیه بلوار به هیچ‌وجه شرایط مطلوب کاشت را نداشت که در این زمینه تدابیر لازم اندیشیده شد و کاشت صورت گرفت.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم تصریح کرد: در این محدوده توتستان، انگورستان، زیتونستان و عنابستان نیز احداث شده تا بتوانیم بستری مطلوب و مثمر هم داشته باشیم.

یکی از نکات مهم در چنین پروژه‌هایی همانطور که در صحبت‌های جوادیان هم مشخص است احتمال تغییر کاربری زمین‌های اطراف این پروژه است. مسئله‌ای که باید مدیران امر نسبت به آن حساس بوده و به دنبال تأمین نیازهای عمومی برای این محور آینده دار در شهر قم باشند.

مرتضی اسماعیلی یکی از ساکنان منطقه پردیسان قم، با اشاره به تسهیل رفت و آمد ساکنین پردیسان با احداث بلوار آیت‌الله بروجردی گفت: این کار شهرداری قابل تقدیر بوده اما نیاز است به امکانات رفاهی در این بلوار هم توجه شود.

وی افزود: در روزهای ابتدایی افتتاح این بلوار به دلیل اینکه کنترل در آن نبود تصادفات شدید رخ می‌داد که به تازگی با نصب دوربین این مشکل کمتر شده؛ از طرف دیگر در این مسیر طولانی نیاز است امکاناتی چون پمپ‌بنزین، فضاهای رفاهی و غیره فراهم شود تا مردم به مشکل نخورند.

این شهروند قمی خاطرنشان کرد: البته درختکاری وسیعی در این بلوار انجام شده که امیدوارم باعث رفع کمبودهای شهر شده و در آینده پارک خوبی در آن احداث شود.

زهرا مطهرنژاد هم از ساکنین خیابان استقلال پردیسان قم در خصوص این بلوار و امکانات مجاور آن گفت: خداراشکر از وقتی این بلوار باز شده خیلی در تردد ما مؤثر بوده؛ امیدواریم مسئولان برای تأمین امکانات رفاهی و تفریحی پردیسان هم‌فکری کنند.

وی افزود: قم امکانات پارک و تفریحی خیلی کم دارد ولی در حاشیه این بلوار شاهد بودم که درختکاری خوبی انجام شده و امیدواریم این درختکاری مقدمه‌ای برای احداث پارک باشد و به تلطیف هوای شهر کمک کند.

امید است هرچه زودتر این پروژه توسعه پیدا کرده و این فضای سبز وسیع در نقش یک بوستان با کیفیت به بهره‌برداری برسد، تا شاهد بوستانی جدید و وسیع در شهر مقدس قم باشیم. این شهر لایق بهترین و جدیدترین فضاهای تفریحی و سرگرمی برای شهروندان و مسافران است و درست این است پس از این بوستان عملیات افزایش فضاهای تفریحی در قم به همکاری دیگر مسئولین کشور ادامه یابد.

 

 

 

انتهای پیام/

https://qomefori.ir/vdca.enuk49nmo5k14.html
نام شما
آدرس ايميل شما