تاریخ انتشار :دوشنبه ۳ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۱
کد مطلب : 1190
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به اینکه باید علم نشانه شناسی در ارتباط با قرآن کریم ایجاد و فعال شود، گفت: تجلی عظمت خداوند، حقانیت اسلام و خضوع در برابر خداوند از طریق علم نشانه شناسی و فعال کردن آن نسبت به قرآن قابل دسترسی است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری،آیت الله احمد مبلغی در جمع برخی از طلاب و فضلای لبنانی خاطرنشان کرد: اگر مجموعه از دانشمندان حوزوی و دانشگاهی در کنار هم، چارچوبی برای علم نشانه شناسی تعیین و روی آن کار کنند، قطعا به عنوان یک دانش بسیار بزرگ، می تواند حتی راهی جهت کشف بسیاری از اندیشه های اجتماعی قرآن باشد.

وی با اشاره به این که با فعال شدن علم نشانه شناسی،  تفسیر از حالت ایستایی و بی توجهی به نیازهای بشر امروز خارج و رفته رفته به سمت برقراری رابطه و پاسخ دقیق به نیازهای بشری می رود، گفت: نسل امروز از طریق تقویت نشانه شناسی، بیشتر می توانند با قرآن رابطه معنایی برقرار کند و اصولا بخشی از فلسفه تمرکز قرآن در سطح گسترده بر آیه بر اساس همین واقعیت است .

آیت الله مبلغی اظهار داشت: تفسیر مبتنی بر نشانه شناسی می تواند برای نسل های امروز پر جاذبه و پرمحتوا باشد  و به صورت گسترده ای فصل زیبایی از دقائق و ظرائف قرآن را نسبت به حقائق متافیزیکی و نیز حیات اجتماعی بشر به روی آنها بگشاید.

وی ادامه داد: ما از طریق نشانه ها می توانیم اصول اجتماعی، تربیتی، جایگاه و صفات خدا و بسیاری از حقایق دیگر حتی نسبت به معاد را به دست بیاوریم، و ابعادی از نظم و انسجام و هماهنگی بی نظیر در قرآن را کشف کنیم.

وی گفت البته چنین امر مهمی به صورت فله ای و بتره ای و بی‌نظم به انجام نمی رسد و حتی ممکن است مضر هم باشد، باید حوزه و دانشگاه بر اساس مطالعات بسیار دقیق و علمی آن هم با  حوصله ای زیاد و با روندی چارچوب مند اصول و روش و مباحث این علم را  ارائه نمایند. قطعاً تاخیر در این زمینه جفای به موضوع ارتباط جامعه با قرآن است و چنین اهمالی  در واقع، مهمل گذاشتن "کلید واژه آیه" در قران است؛ کلید واژه ای که واجد قابلیت های بسیار  برای ایجاد ارتباط بین انسان و خداوند است.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ادامه داد: خداوند چون حکیم مطلق، عالم مطلق و دارای صفات مطلق است، سخن او دارای نشانه هایی است که حکایت کننده از مفاهیم بلند مربوط به خداوند است.

وی گفت اگر ما بتوانیم علم نشانه ها را در ارتباط با قران در قالب مباحث منظم، چارچوب مند و علمی فعال کنیم، راههای جدیدی در زمینه های فهم اجتماعی، معنویت و تربیت و بسیاری از مسائل.. در پیش روی ما گشوده خواهد شد.

وی در پایان به عنوان نمونه به چندین آیه که حامل و حاوی نشانه هایی مهم هستند اشاره کرد وبا ذکر آن آیات به تشریح دلالت  آن نشانه ها بر اینکه خداوند فوق زمان، فوق تاریخ، فوق بشر و فوق ادیان است پرداخت. ونیز به آیاتی که بر اساس علم نشانه شناسی دلالت دارند بر توصیف نسبت خدا و معاد در چارچوبی تربیت ساز اشاره نمود.

https://qomefori.ir/vdcc.oqsa2bqsxla82.html
نام شما
آدرس ايميل شما