تحول بزرگ ترافیکی در قم؛ تقاطع کبیری به رینگ سوم جان میدهد/تقاطعهای غیرهمسطح؛ راهبردی کلیدی برای گشودن گره ترافیکی قم
شهر قم این روزها شاهد تحولی بزرگ در شبکه حمل و نقل خود است. پروژه تقاطع غیرهمسطح کبیری که با سرمایهگذاری ۳۳۸ میلیارد تومانی در حال اجراست، نویدبخش آیندهای روشن برای روانسازی ترافیک در رینگ سوم شهر است. این پروژه عظیم که تاکنون ۳۰ درصد پیشرفت داشته، نشان از عزم جدی مدیریت شهری برای بهبود وضعیت ترافیک دارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری کلانشهر قم، به عنوان نگین مذهبی ایران و میزبان سالانه میلیونها زائر و مسافر، با چالش فزاینده ترافیک دستوپنجه نرم میکند. رشد سریع جمعیت، افزایش ناوگان خودرویی و توسعه نامتوازن شهری، شبکه معابر این شهر را در سالهای اخیر با فشار بیسابقهای مواجه ساخته است. در این میان، تقاطعهای همسطح به کانون اصلی بحران تبدیل شدهاند؛ جایی که هجوم خودروها، زمان سفرهای درونشهری را تا ۴۰ درصد افزایش داده و پیامدهایی چون آلودگی هوا، اتلاف انرژی و کاهش کیفیت زندگی را به دنبال داشته است.
احداث تقاطعهای غیرهمسطح به عنوان راهکاری علمی و تجربهشده در کلانشهرهای پیشروی جهان، امروزه به یکی از اولویتهای اصلی مدیریت شهری قم تبدیل شده است. این سازههای مهندسیشده نه تنها جریان ترافیک را روانتر میکنند، بلکه با حذف چراغهای راهنمایی، احتمال تصادفات را تا ۶۰ درصد کم کرده و مصرف سوخت را بهینه میسازند.
شهرداری قم در سالهای اخیر گامهای بلندی در این مسیر برداشته است از ۳۵ تقاطع غیرهمسطح برنامهریزیشده، تاکنون ۲۵ پروژه به بهرهبرداری رسیده و ۷ پروژه دیگر در دست اجراست. این اقدامات در کنار هوشمندسازی ۳۰ تقاطع و نصب سامانههای کنترل ترافیک، نشاندهنده عزم جدی مسئولان برای تبدیل قم به الگویی موفق در مدیریت حملونقل شهری است.
با توجه به موقعیت ویژه قم به عنوان میزبان سالانه میلیونها زائر و مسافر، توسعه زیرساختهای ترافیکی به ویژه احداث تقاطعهای غیرهمسطح نه یک انتخاب، که ضرورتی اجتنابناپذیر برای مدیریت هوشمند حملونقل شهری است. سرمایهگذاری در این بخش علاوه بر بهبود کیفیت زندگی شهروندان، به ارتقای جایگاه گردشگری و اقتصادی این کلانشهر مقدس نیز کمک شایانی خواهد کرد.
محمدعلی کریمی از مغازه داران شهرقائم می باشد که در کنار پروژه به فعالیت می پردازد به خبرنگار ما می گوید: با وجود مشکلات موقت، ما کاملاً از این پروژه حمایت میکنیم. مدیریت شهری با برنامهریزی دقیق سعی کرده کمترین مزاحمت را برای ساکنان ایجاد کند. این سرمایهگذاری برای آینده فرزندانمان ضروری است.
وی ادامه می دهد: در ساعاتی از روز به علت ترافیک مزاحمتی برای شهروندان ایجاد می کند ولی در آینده که این پروژه افتتاح شود مطمئنا حجم ترافیک کاهش می یابد و کسب و کار ما نیز رونق پیدا می کند.
خانم احمدی، معلم و ساکن منطقه نیز می گوید: دیدن این حجم از فعالیتهای عمرانی در شهر خوشحالکننده است. مسئولان مرتباً در جلسات محله درباره روند کار توضیح میدهند و این نشان از شفافیت و مسئولیتپذیری آنان دارد.
وی افزود: یکی از مشکلاتی که برای رفت و آمد دانش اموزان وجود دارد عرض بالای معبر است که امیدواریم بعد از افتتاح تقاطع، برنامه ریزی لازم صورت گیرد تا عبور و مرور دانش آموزان با امنیت بیشتر انجام شود
حسین تقوی، راننده اتوبوس شهری نیز به خبرنگار ما می گوید: به عنوان کسی که روزانه از این مسیر عبور میکنم، بهبودهای تدریجی را مشاهده میکنم. هماهنگی بین بخشهای مختلف شهرداری برای مدیریت ترافیک حین اجرای پروژه قابل تقدیر است.
وی افزود: امیدوارم دراین پروژه برای حرکت ناوگان حمل و نقل عمومی ماننند اتوبوس و تاکسی مسیر های ویژه ای ایجاد شود تا سرعت جابجایی و ایمنی مسافران افزایش یابد.

پروژه تقاطع غیرهمسطح شهید کبیری قم تا نیمه دوم ۱۴۰۵ به بهرهبرداری میرسد
مدیرکل فنی و طراحی شهرداری قم از جزئیات پروژه تقاطع غیرهمسطح شهید کبیری خبر داد و اعلام کرد :این پروژه تا نیمه دوم سال ۱۴۰۵ به بهرهبرداری خواهد رسید.
نیکی نیک خلق احمدی درباره نقش تقاطعهای غیرهمسطح در کاهش ترافیک گفت: این تقاطعها گرههای ترافیکی را حذف میکنند و در پروژه شهید کبیری علاوه بر این کارکرد، نقش یک تندری شهری را نیز ایفا خواهد کرد تا ترافیک عبوری با حداقل زمان تاخیر جابهجا شود.
احمدی مدت زمان اجرای پروژه را ۱۸ ماه و هزینه آن را ۳۴۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: پروژه به صورت ترانشه باز اجرا میشود و فقط در محدوده خیابان قائم به روش TOP-DOWN مسقف خواهد شد.
مدیرکل فنی و طراحی شهرداری قم در پایان با تشکر از همکاری پلیس راهور و شهروندان اظهار داشت: این پروژه در جهت رفاه حال شهروندان اجرا میشود و انتخاب مسیرهای جایگزین توسط عزیزان میتواند به تسریع در اجرای آن کمک کند.

پیشرفت ۳۰ درصدی احداث تقاطع غیرهمسطح کبیری
عباس حلواییزاده معاون فنی و عمرانی شهرداری قم در خصوص پروژه شهید کبیری در منطقه حد فاصل شهر قائم و بلوار پیامبر اعظم (ص)که در رینگ سوم ترافیکی این شهر قرار دارد اظهار کرد: این پروژه شامل احداث یک زیرگذر به طول حدود ۹۰۰ متر به همراه رمپهای مربوطه است که بلوار کبیری را از سطح منفی یک عبور میدهد ۳۰ درصد پیشرفت داشته است.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم تصریح کرد: دوستانی که به عنوان تندراه از آن استفاده میکنند از زیرگذر سطح منفی یک عبور میکنند و بافت محله شهر قائم، مساجد و محلههایش به انضمام کنارگذرها دسترسی محلی دارند؛ با احداث این پروژه و کنارگذرها دسترسیهای مردم و کسبه و محله که از زیر عبور میکنند به راحتی انجام میشود.
جزئیات فنی پروژه
حلواییزاده با اشاره به جزئیات فنی این پروژه عنوان کرد : حجم میلگرد مصرفی در این پروژه بالغ بر ۳۴ هزار تن خواهد بود که پروژه شامل ۶۰۰ حلقه شمع است که تاکنون ۱۵۰ حلقه آن حفاری و بتنریزی شده است. همچنین اعتبار قرارداد این پروژه ۳۳۸ میلیارد تومان است که تاکنون ۱۲۰ میلیارد تومان آن هزینه شده است.
چالشهای پیشرو
معاون فنی شهرداری قم به چالشهای پیشروی این پروژه اشاره کرد و گفت: جابجایی تاسیسات زیرزمینی و تملک ۹ پلاک باقیمانده از مهمترین مشکلات این پروژه است که امیدواریم در ۲ تا ۳ ماه آینده حل شود.
وی ادامه داد: با توجه به ترافیک سنگین در این منطقه، زمانبندی اجرای پروژه با هماهنگی شورای ترافیک استان انجام شده تا کمترین اختلال در تردد شهروندان ایجاد شود.
پیشبینی زمان افتتاح
حلواییزاده در پایان با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی پروژه به 30 درصد رسیده است، اظهار امیدواری کرد با رفع موانع موجود، شاهد تسریع در روند اجرایی و افتتاح به موقع این پروژه باشند.
پروژه تقاطع غیرهمسطح کبیری قم نمونه بارز مدیریت جهادی و برنامهریزی هوشمندانه در حوزه عمران شهری است. با وجود چالشهای طبیعی هر پروژه بزرگ، شاهد هماهنگی قابل تقدیر بین دستگاههای اجرایی و همراهی ارزشمند مردم هستیم. این پروژه نه تنها گره ترافیکی منطقه را باز خواهد کرد، بلکه الگویی موفق از اجرای پروژههای عمرانی با کمترین اختلال برای شهروندان ارائه میدهد. بدون شک با تداوم این روند، شاهد افتتاح به موقع و موفقیتآمیز این طرح خواهیم بود.
انتهای خبر/