تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۰۰
کد مطلب : 14593
مدیرکل هواشناسی قم با بیان اینکه میانگین بارش باران از ابتدای سال‌جاری تا بیستم آذرماه درمقایسه با دوره بلندمدت ۶۵ درصد کاهش‌ یافته ،گفت: میانگین بارش‌های زراعی در سال آبی جدید نیز ۱۱ میلیمتر بوده که نشان می‌دهد تمامی نواحی استان با خشکسالی بسیار شدید مواجه شده‌است
تمام مناطق استان قم با خشکسالی شدید مواجه شده‌است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری مهران حیدری بنی روز دوشنبه درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، ادامه داد: امید می‌رود در دهه پایانی آذرماه سالجاری شاهد جبران بخشی از کم‌آبی و خشکسالی ادواری در این استان باشیم.
وی با اشاره به کاهش ۲۱ میلیمتری بارش‌ها در مقایسه با دوره بلندمدت درقم، خاطرنشان کرد:سال گذشته نیز استان قم بارش‌های اندکی را شاهد بود.

افزایش چهار درجه‌ای دمای قم

حیدری بنی با اشاره به پیش‌بینی افزایش بارش‌ها طی سالجاری، یادآور شد: از ابتدای سال آبی امسال دمای این استان چهار درجه افزایش‌ یافته‌است.
وی با اشاره به تغییر اقلیم در سطح کشور و استان قم، یادآور شد: متغیرهای تغییر اقلیم در افزایش دما، کاهش رطوبت و افزایش تولید گازهای گلخانه‌ای درمنطقه خاورمیانه پیش‌بینی افزایش حداقل چهار درجه‌ای دما و کاهش بارش‌ها را دارد.
حیدری بنی خشکسالی و بارش‌های سیلابی را از مصادیق تغییر اقلیم یاد کرد و گفت: کاهش منابع آبی و توسعه بیابان و فعال‌شدن کانون‌های گردوغبار در کنار خشک‌شدن تالاب‌ها استان، گویای وضعیت تغییر اقلیم است.
وی تصریح کرد: استان قم در مرکز حدود هشت سد بزرگ کشور محاصره شده و به‌خاطر عدم تخصیص حقابه‌ها توسط این سدها، وضعیت تغییر اقلیم بیش از همیشه خود را در قم نشان می‌دهد.

آغاز بارش‌ها در قم از چهارشنبه هفته جاری

مدیرکل هواشناسی قم اظهار امیدواری کرد که با ورود سامانه بارشی از چهارشنبه هفته جاری شاهد بارش و کاهش دما در استان قم باشیم.
حیدری بنی ادامه داد: همچنین هفته پایانی آذرماه امسال نیز پیش‌بینی بارش‌هایی در سطح کشور و همچنین استان قم می‌رود.
وی کاهش بارش‌ها را از مهم‌ترین عوامل وارونگی هوا یاد کرد و گفت: استفاده از گاز در نیروگاه سیکل ترکیبی به‌جای سوخت مایع در این شرایط می‌تواند ماندگاری آلودگی و وارونگی هوا را کاهش دهد.
حیدری بنی خاطرنشان کرد: به‌خاطر کاهش دما در سطح زمین و عدم عبور سامانه‌های بارشی، احتمال می‌رود وارونگی هوا با شدت کم تا اواخر بهمن‌ماه جاری ادامه یابد.
وی همچنین ابراز داشت: وضعیت سفره‌های زیرزمینی استان قم نیز با کاهش سطح آب روبه‌رو هستند و تخلیه آب افزایش‌یافته و با روند کنونی شاهد توسعه بیابان و فعال‌شدن کانون‌های ریزگرد خواهیم بود.
در استان قم ۱۰۹ ایستگاه هواشناسی شامل ۱۲ ایستگاه سینوپتیک خودکار و ۲ ایستگاه جاده‌ای، ۵۲ ایستگاه باران‌سنج خودکار، ۳۵ ایستگاه باران‌سنج سنتی و هشت ایستگاه سطح‌سنج که وضعیت سطح و دبی رودخانه‌ها را اندازه می‌گیرد، فعال است.
شهروندان برای کسب آخرین اطلاعات هواشناسی کشور می‌توانند با سامانه گویای هواگو با شماره تلفن ۱۳۴ تماس بگیرند و یا به تارنمای اداره کل هواشناسی استان قم به نشانی اینترنتی www.ghommet.ir مراجعه کنند.
 

انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdcbfsb8.rhba9piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما