کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

استاد حوزه و دانشگاه:

حضرت معصومه(س) چهره‌ای ماندگار و الگو برای تمام دختران جهان است

1 خرداد 1402 ساعت 1:18

استاد حوزه و دانشگاه گفت: حضرت فاطمه معصومه(س)‌ چهره‌ای ماندگار و الگویی تمام عیار برای تمامی دختران جهان است و از این رو شعار امسال برای ولادت آن حضرت «بهترین دختر دنیا» انتخاب شده‌است.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری معصومه ظهیری روز یکشنبه به مناسبت یکم ذی القعده سالروز ولادت حضرت معصومه (س) و روز دختر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آن حضرت هم در دنیا و هم بعد از وفاتشان تاثیرگذار بودند و مدفن حضرت معصومه(س) نیز در شهری است که حرم اهل بیت است و آرامش بخشی در کنار مضجع شریفشان را دوستداران اهلبیت عصمت و طهارت(ع) شاهد هستیم.
وی در پاسخ به این سئوال که نسل امروز چگونه می‌تواند پیوند با حضرت معصومه(س) برقرار کند گفت: آن حضرت بانویی عالمه و آگاه به زمان ، ولایت مدار و امام شناس بودند و نسبت به دشمن عکس العمل نشان می‌دادند از این رو نسل امروز نیز باید در این صفات از کریمه اهلبیت(س) الگوگیری کند.
استاد حوزه علمیه خواهران افزود: حضرت فاطمه معصومه(س) انسان امام شناس بودند و پیوند ایشان با امام به گونه‌ای بود که کسانی که در زمره اغیار و دشمنان بودند را دفع و دوستان را جذب می‌کردند بنابر این می‌توانیم ایشان را به عنوان یک همراه با امام و همراز و همدل امام عصر خود معرفی کنیم و نسل امروز باید با الگوگیری از حضرت، بسترهای ظهور را ایجاد و موانع ظهور حضرت ولی عصر(عج) را برطرف کند.
وی ادامه داد: میلاد کریمه اهل‌بیت(س) و آغاز دهه کرامت در روزشمار تقویم ایران به صورت نمادین روز دختر نامیده شده، که لازم است بیش از پیش شخصیت گهربار آن حضرت را برای نسل جوان تبیین کرد.
ظهیری افزود: یکی از مهمترین شاخصه‌های حضرت معصومه(س) آگاه به زمان بودن است، آن حضرت در عین حال دختر و خواهر امام است اما در محیط پیرامونی خود به عنوان یک بانوی تاثیرگذار حلقه اتصال به امام عصر خود مطرح می‌شود.
وی ادامه داد: حضرت معصومه(س)‌ چه در زمان پدر و چه در زمان امام رضا(ع) که حضرت در هجرت اجباری بودند به عنوان امین و حجت امام معرفی شدند و مورد اعتماد امام زمانشان بودند هم چنین مسئولیت ارتباط بین امام و امت به ایشان واگذار شده‌بود.
استاد حوزه علمیه قم افزود: پاکدامنی، عفاف، حیا و دوری از معصیت از ویژگی‌های آن حضرت بود و از این رو امام رضا(ع) حضرت را معصومه نامیدند این در حالیست که کمتر شخصیتی وجود دارد که امام معصوم برای او لقب قرار داده باشد.
وی صادق بودن ، زیست عفیفانه و بر اساس پاکی را از ویژگی‌های دوران حیات حضرت معصومه(س) ذکر کرد و گفت: آن حضرت جزو شخصیت هایی بودند که در عصر خود تاثیرگذار بودند و حتی قبل از تولدشان، جدشان امام صادق(ع) به شیعیان مژدگانی دادند دختری از دختران موسی متولد می‌شود که مدفن او قم است و به شفاعت او همه شیعیان وارد بهشت می‌شوند.
حضرت معصومه(س) در روز اول ذی‌القعده سال ۱۷۳ هجری در شهر مدینه چشم به جهان گشود، این بانوی بزرگوار از همان آغاز در محیطی پرورش یافت که پدر و مادر و فرزندان، همه به فضایل اخلاقی آراسته بودند، عبادت و زهد، پارسایی و تقوا، راستگویی و بردباری، استقامت در برابر ناملایمات، بخشندگی و پاکدامنی و نیز یاد خدا، از صفات برجسته این خاندان پاک‌سیرت و نیکو سرشت به شمار می‌رفت.
آن حضرت از دریای دانش بی‌کران پدر بزرگوارش حضرت امام موسی کاظم(ع) و برادرش پیشوای هشتم شیعیان امام رضا(ع) بهره برد و به فضایل اخلاقی از جمله طاهره (پاکیزه)، حمیده (ستوده)، رشیده(حد یافته)، تقیه(پرهیزگار)، رضیه(خشنود از خدا)، مرضیه(مورد رضایت خدا)، سیده صدیقه(بانوی بسیار راستگو)، سیده رضیه مرضیه(بانوی خشنود خدا و مورد رضای او)، سیده نساء العالمین(سرور زنان عالم)، محدثه و عابده لقب گرفت.
حضرت معصومه(س) یک سال بعد از هجرت هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت در سال ۲۰۱ هجری قمری به شوق دیدار برادر با همراهی بستگانش راهی خراسان شد که در نزدیکی ساوه به علت اتفاق‌هایی که افتاد از ادامه مسیر بازماند و در خصوص شهر قم پرس‌وجو کرد.
خبر حضور فاطمه معصومه(س) در ساوه و بیماری ایشان به قم رسید، بزرگان شهر از جمله موسی بن خزرج اشعری صحابه امام رضا(ع) به پیشواز آن حضرت شتافتند و به قم دعوت کردند.
مردم قم با شور و شادی از آن حضرت استقبال نمودند، خانه موسی بن خزرج محل آمد وشد و عیادت زنان و مردان دوستدار اهل‌بیت(ع) و محدثان و روایان حدیث و جویندگان حکمت و معنویت گردیده‌بود.
حضرت معصومه(س) سرانجام در روز دهم ربیع‌الثانی سال ٢٠١ هجری قمری دعوت حق را لبیک گفت و امروز مرقد مطهرش پناهگاه عاشقان و دلسوختگان مکتب اهل‌بیت(ع) است.

انتهای خبر/


کد مطلب: 12069

آدرس مطلب :
https://www.qomefori.ir/news/12069/حضرت-معصومه-س-چهره-ای-ماندگار-الگو-تمام-دختران-جهان

قم فوری
  https://www.qomefori.ir