کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عاقبت خوش پسماندهای شهری قم/از تبدیل‌شدن قم به کلان‌شهری با دفن مستقیم صفر درصدی زباله تا تولید روزانه 120 تن کود کمپوست

31 ارديبهشت 1402 ساعت 21:08

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم گفت: قم به‌عنوان قطب موفق بازیافت پسماند در کشور، تنها کلان‌شهری است که 100 درصد پسماندهای آن بازیافت می‌شوند.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری بسیاری از کلان‌شهرهای دنیا و کشور به فراخور مدرن شدن زیست بشری و پیشرفت تکنولوژی و همچنین افزایش مصرف‌گرا شدن افراد نسبت به گذشته، با رشد روزافزون پسماندها مواجه هستند.
پسماندهایی که به خانگی، خطرناک، بیمارستانی و صنعتی تقسیم می‌شوند که باید برای هرکدام به‌صورت ویژه خود اندیشه کرد تا مشکلات زیست‌محیطی به حداقل برسد.
در این راستا تفکیک و امحا یا بازیافت پسماندهایی با حجم‌های بالا در کلان‌شهرها برنامه‌ریزی‌های دقیق و دوراندیشی‌های ویژه‌ای را می‌طلبد.
ازاین‌رو شهرداری قم نیز دست به عمل‌گرایی همزمان با رشد تکنولوژی و افزایش پسماند زده و خوشبختانه تاکنون توانسته موفق نیز عمل کند.
نفس تازه گیاهان و خاک کلان‌شهر قم با تبدیل پسماندها به کود کمپوست
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم در این زمینه وضعیت پسماند در این کلان‌شهر را مورد توجه قرارداد و افزود: روزانه ۶۹۰ تن پسماند در قم تولید می‌شود که ۱۰ درصد این پسماندها با همکاری ۲۰ هزار شهروند در مبدأ تفکیک می‌شوند.
میرابراهیمی با بیان اینکه باقی زباله‌ها نیز در مقصد تفکیک‌شده و به‌صورت ۱۰۰ درصدی به کود کمپوست تبدیل می‌شوند، گفت: روزانه ۱۲۰ تن کود کمپوست در قم تولید می‌شود.
کود کمپوست چیست؟
کود کمپوست ترکیبی از موادی است که به‌عنوان کود گیاهی و بهبود خواص فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی خاک استفاده می‌شود که معمولاً با تجزیه گیاهان، ضایعات غذایی، بازیافت مواد آلی و پسماندها همچنین کود دامی، تهیه و تولید می‌شود.
این کود با کاهش چگالی ظاهری خاک و بهبود ساختار و تراکم خاک، نفوذ آب در خاک را کاهش می‌دهد و این موضوع در کاهش روان آب‌های سطحی و افزایش نفوذ آب باران در خاک بسیار مؤثر است و از طرفی با افزایش نفوذپذیری خاک از فرسایش خاک نیز جلوگیری می‌کند.
در این راستا یادآوری می‌شود امروزه قم تنها کلان‌شهری است که توانسته ۱۰۰ درصد پسماندهای خود را بازیافت و به کود مفید کمپوست تبدیل کند.
رشد روزافزون زباله‌های خطرناک خانگی
زباله‌هایی مانند باتری، روغن ترمز، حشره‌کش، رنگ‌های روغنی، ضدیخ، لامپ‌های کم‌مصرف و فلورسنت، زباله‌های الکترونیکی مانند رایانه‌ها و تجهیزات جانبی آن‌ها، لوح‌های فشرده، گوشی‌های تلفن همراه هوشمند که زباله‌های خطرناک خانگی هستند.
این زباله‌ها را نه می‌توان در خانه نگه داشت و نه می‌توان در کنار باقی زباله‌ها و پسماندها قرار داد، چراکه خطرات تأثیرات شیمیایی و خورندگی، آتش‌زایی و انفجاری، پرتو زایی و سمی دارند.
با زباله‌های خطرناک خانگی چه کنیم؟
زباله‌های خطرناک خانگی را تنها می‌توان در مخازن مخصوص به محل‌های مخصوص تحویل داد.
خبر خوب دیگر میرابراهیمی چاره‌اندیشی برای عاقبت خوش پسماندهای خطرناک خانگی شهر قم است.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم گفت: بین تمام دانش آموزان مقطع دبستان کلان‌شهر قم مخازن پسماند خطرناک خانگی توزیع می‌شود.
شایان‌ذکر است چنین کاری درصد بالایی از رخدادهای خطرناکی که به‌وسیله پسماند خطرناک خانگی ایجاد می‌شوند و مضرات آن‌ها برای محیط را تا درصد بسیار بالا و قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.
قم؛ کلان‌شهری الگو در نظافت شهری
شهرداری قم در زمینه مدیریت پسماندها همچنین بازیافت و تفکیک زباله‌ها موفق عمل کرده و می‌تواند در این زمینه‌ها الگوی موفقی برای سایر کلان‌شهرهای کشور باشد.

انتهای خبر/


کد مطلب: 12060

آدرس مطلب :
https://www.qomefori.ir/news/12060/عاقبت-خوش-پسماندهای-شهری-قم-تبدیل-شدن-کلان-شهری-دفن-مستقیم-صفر-درصدی-زباله-تولید-روزانه-120-تن-کود-کمپوست

قم فوری
  https://www.qomefori.ir