تاریخ انتشار :يکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۳۵
کد مطلب : 12053
۳۱ اردیبهشت مصادف با اول ذی‌القعده روز میلاد بانوی آب و آیینه، حضرت فاطمه معصومه(س)، دختر گرامی امام موسی بن جعفر(ع) و خواهر بزرگوار امام رضا(ع) است، بانویی با معرفت و کرامات خاص که زندگی‌شان سراسر سرشار از عصمت، ایثار ولایت‌پذیری بود.
حضرت فاطمه معصومه(س)؛ تجلی ایثار و ولایت‌پذیری
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری حضرت فاطمه معصومه(س) در سال ۱۷۳ هجری قمری در مدینه منوره متولد شدند و بخشی از زندگانی‌شان تحت تربیت پدر بزرگوارش بود و پس از شهادت پدر، تحت تربیت برادرش امام رضا(ع) قرار گرفتند.
امام صادق(ع) پیش از تولد این بانوی بزرگوار، شان، مقام و منزلت وی را بیان کرده‌است؛ حضرت ویژگی‌هایی دارد و غیر از این‌که دختر، خواهر و عمه امام است، دارای کمالاتی است، علاوه بر شرافت خانوادگی و نسب جلیل‌القدری که دارد، او دارای مقام علم، معرفت، عبادت، مجاهدت و هجرت در راه خداست.
امام صادق (ع) می‌فرمایند: به شفاعت او همه شیعیانم، وارد بهشت خواهند شد؛ امام رضا(ع) فرمودند: کسی که فاطمه معصومه(س) را زیارت کند، در حالی که معرفت به حق او داشته باشد، پاداش او بهشت است.
درباره فضیلت زیارت حضرت معصومه(س) چندین روایت از امام جواد(ع) نقل شده که در یک حدیث فرمودند: «کسی که قبر عمه‌ام را در قم زیارت کند، بهشت برای او است».
او بنت رسول‌الله و بنت ولی‌الله و دخت ولی‌الله و عمه ولی‌الله است و این امر خود سرچشمه سایر فضایل و کمالات معنوی و روحانی آن بزرگوار است.
جایگاه حضرت معصومه(س) در دستگاه الهی و عرصه معنوی بسیار بالاست
مدیر حرم حضرت معصومه(س) درباره ویژگی‌های حضرت فاطمه معصومه(س) به خبرنگار ایرنا، گفت: هجرتی که کریمه اهل‌بیت(س) انجام دادند ،بسیار مهم بوده و معلوم است که از درایت، حساسیت و مقام شامخ امامت برخوردار است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین صفر فلاحی افزود: حضرت معصومه (س)‌ آسایش، آرامش و زندگی عادی خود در مدینه را کنار می‌گذارد و برای دفاع از امام رضا(ع) که به دستور حاکم وقت و جور آن زمان تبعید شده بودند، کاروانی تشکیل می‌دهند و به سمت سرزمین ایران حرکت می‌کند.
وی با بیان این‌که در مقام علمی، آن حضرت دارای مقام محدثه بودند، اضافه کرد: از پدر بزرگوار و اجداد طاهرینش روایت‌هایی درباره وی نقل کرده‌اند، به همین خاطر او را محدثه می‌گویند؛ همچنین او را در برخی آثار به‌عنوان عالمه معرفی کرده‌اند.
وی ادامه داد: درباره این بانو، زیارت‌نامه از امام رضا(ع) وارد شده‌است که باید با آداب خاصی خوانده شود و نشان می‌دهد که جایگاه او در دستگاه الهی و عرصه معنوی بسیار بالاست.
فلاحی با تاکید بر این‌که این بانوی بزرگوار از جهت شخصیتی، الگوست، گفت: الگویی هم برای مردان و هم برای زنان و از جهت ایمانی، عفاف، حجاب و سخت‌کوشی در راه خدا و از جهت این‌که آن‌قدر دایره وجودی او وسیع و اثرگذار است که می‌تواند محور قرار گیرد.
وی با بیان این‌که از زمانی که حضرت معصومه(س) به قم آمدند، این شهر مرکز تشیع شد، افزود: کنار مرقد آن حضرت مدرسه، مسجد، رواق و حوزه شکل گرفته؛ بسیاری از افراد فقط به‌واسطه وجود حضرت به قم آمدند و مجاور و ساکن شدند و زندگی کردند که نشان‌دهنده محور بودن و الگو بودن شخصیت است.
مدیر حرم حضرت معصومه(س) اضافه کرد: این بانو دختر بودو تشکیل خانواده ندادند، اما آن‌قدر در تاریخ اثرگذار شدند که امروز بزرگان و مراجع عظام از کرامات، فضائل و معنویت وجودی او استفاده می‌کنند.
حضرت معصومه(س) به تدبیر الهی بخشی از مدیریت معنوی و علمی جهان را عهده‌دار شد
استاد حوزه علمیه نیز درباره شخصیت حضرت معصومه(س) به خبرنگار ایرنا، گفت: حضرت فاطمه معصومه(س) یکی از زن‌های تاثیرگذار تاریخ اسلام هستند که به‌عنوان الگوی حسنه تاثیرگذاری ریشه‌ای و مبنایی در تاریخ روند حرکت جامعه اسلامی داشتند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین شهامت دهسرخی افزود: حضرت معصومه(س) نقش برجسته‌ای در دفاع از امامت ولایت ایفا کرد و هجرتش در ظاهرش برای دیدن امام، اما در حقیقت حمایت و پشتیبانی از امام معصوم بود.
وی اضافه کرد: خواهر و دختر امام معصوم و زن دانشمند که با اجاره پدر بزرگوارش پاسخگوی مسائل مختلف در مدینه بودند، صرفا برای دلتنگی حرکت نمی‌کند، بلکه برای دفاع از جریان امامت ولایت هجرت کردند که در این مسیر با موانع و سختی‌هایی روبه‌رو شدند و با دشمنانی که تعقیب می‌کردند در ساوه با مشکلاتی مواجه شدند.
وی با بیان این‌که حضرت معصومه(س) به تدبیر الهی بخشی از مدیریت معنوی و علمی جهان را عهده‌دار گردید، بیان کرد: یعنی این‌که خداوند مقدر کرده بود در قم بماند، در قم بدرود حیات بگوید و در این شهر دفن شوند و این‌همه آثار و برکات از خود به‌جای بگذارد.
دبیر مشاوران منطقه‌ای جامعه المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: قم به خودی خود جاذبه فیزیکی و مادی نداشت، بلکه به خاطر حضور حضرت معصومه(س) مرکز پررونق معنویت شیعه و پیروان اهل‌بیت(ع) شد؛ در حالی که جاذبه‌های دیگری چندان در قم نبود که این‌همه بزرگان و استوانه‌های علم و دانش را به خود جذب کند.
شهامت دهسرخی با بیان این‌که دشمنان اهل‌بیت(ع) و اسلام ناب متوجه هستند که از قم چه فکر، اندیشه و نظریه‌ای نشات می‌گیرد، تصریح کرد: فرزانگان، تحصیل‌کرده‌ها و نخبگان جهان اسلام از قم الهام می‌گیرند و حضرت تاثیرگذار این مساله است.
وی با تاکید بر این‌که دنیای فرهنگی امروز تحت تاثیر قم و حضرت معصومه(س) است، گفت: تفکر و اندیشه قم که حضرت معصومه(س) محور آن است، امروز جریان مقاومت را ساخته که فرمانده‌هان آن از تربیت‌شده‌های حوزه علمیه قم و دامن این حضرت است.
وی با بیان این‌که حضرت معصومه(س) جریان فکری منطقه را زیر و رو کرد و دنیا را تحت تاثیر قرار داد، گفت: آن حضرت نقش تاریخی بزرگی را ایفا کردند و برکت وجود او و برادر بزرگوارش، در حقیقت وسیله ماندگاری اسلام ناب شدند؛ یعنی دین خدا به‌وسیله این دو شخصیت بزرگ که به این منطقه آمدند تثبیت شد.
حضرت معصومه(س) دختر نمونه آل‌الله است
معاون فرهنگی حرم مطهر حضرت معصومه(س) نیز با بیان اینکه حرم کریمه اهل بیت(س) ظرفیت بی‌بدیلی دارد، افزود: حضرت معصومه(س) دختر نمونه آل‌الله است؛ ایشان مجاهده بودند و سختی راه را برای تبلیغ و ترویج مکتب ولایت تحمل کردند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی احمدی افزود: از حضرت معصومه(س) ۵ حدیث برجا مانده‌ که در مورد ولایت است و این نشان می‌دهد رویکرد حضرت چه بوده است.
وی با تاکید بر این‌که حضرت فاطمه معصومه(س) ظرفیت فوق‌العاده‌ای برای الگوبخشی به دختران ما دارند، ادامه داد: اینکه مکتب تشیع این‌قدر برای یک ایشان احترام قائل بوده که چنین حرم باشکوهی را برای آن حضرت ساخته و علمای بزرگ در محضر این بانو زانو می‌زنند و ارادت می‌ورزند ظرفیت عظیم حضرت معصومه(س) را بیشتر از قبل برای ما آشکار می‌کند.

انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdcaewn6.49num15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما