کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قم در روز میلاد بانوی کرامت غرق در نور و شادمانی است

31 ارديبهشت 1402 ساعت 13:22

شهر مقدس قم در سالروز میلاد خجسته و باسعادت حضرت معصومه(س)، کریمه اهل‌بیت(س) غرق در نور و سرور و شادمانی است.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری حرم نورانی کریمه اهل‌بیت(س)، حضرت فاطمه معصومه(س) در سالروز میلاد آن حضرت حال و هوای ملکوتی به خود گرفته و به طرز باشکوهی آذین‌بندی شده است.
هزاران نفر از شیفتگان اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) از سراسر کشور با حضور در کنار مضجع شریف آن حضرت ضمن شرکت در آیین‌های جشن و سرور، این میلاد خجسته را با اهدای شاخه گل به آن حضرت و زائران بانوی کرامت تبریک می‌گویند.
شیفتگان خاندان عصمت و طهارت(ع) با چراغانی و آذین‌بندی مساجد، معابر و سردرمنازل و مغازه‌ها و برپایی آیین‌های جشن شب میلاد کریمه اهل‌بیت(ع) در جای‌جای قم، حال و هوای ویژه‌ای به این شهر داده‌اند.
بر اساس این گزارش، عصر روز گذشته آیین نقاره زنی و نیز رونمایی از پرچم جدید آستان مقدس و اهتزاز آن بر فراز گنبد حرم مطهر با حضور خادمان این بارگاه ملکوتی و عاشقان اهل‌بیت(ع) در صحن امام رضا(ع) حرم مطهر برگزار شد.
به همین مناسبت، آیین‌های جشن در مساجد، حسینیه‌ها، تکیه‌ها و بقاع متبرک امامزادگان(ع) در سراسر استان قم در حال برگزاری است و سخنرانان به بیان ویژگی‌ها و کرامت‌های آن حضرت پرداختند.
در مسجد مقدس جمکران نیز مراسم جشن و سرور میلاد حضرت معصومه(س) ترتیب یافته و زائران با شرکت در این مراسم، این عید را به یکدیگر تبریک می‌گویند.
در بسیاری از نقاط شهر قم به همت گروه‌های متعدد مردمی ایستگاه‌های صلواتی ایجادشده و با شیرینی و شربت از شهروندان پذیرایی می‌شود.
جشن‌های دهه کرامت امروز با برگزاری آیین خطبه‌خوانی با حضور مسوولان و تولیت‌های حرم حضرت معصومه(س) و آستان قدس رضوی در شبستان امام خمینی(ره) آغاز شد.
اول تا دهم ماه ذی‌القعده که با ولادت حضرت معصومه(س) آغاز و به ولادت حضرت علی ابن موسی‌الرضا (ع) ختم می‌شود، «دهه کرامت» نام‌گذاری شده ‌است.
نگاهی به زندگانی گوهربار حضرت فاطمه معصومه(س)
حضرت معصومه(س) در روز اول ذی‌القعده سال ۱۷۳ هجری در شهر مدینه چشم به جهان گشود، این بانوی بزرگوار از همان آغاز در محیطی پرورش یافت که پدر و مادر و فرزندان، همه به فضایل اخلاقی آراسته بودند. عبادت و زهد، پارسایی و تقوا، راستگویی و بردباری، استقامت در برابر ناملایمات، بخشندگی و پاکدامنی و نیز یاد خدا، از صفات برجسته این خاندان پاک‌سیرت و نیکو سرشت به شمار می‌آید.
آن حضرت از دریای دانش بی‌کران پدر بزرگوارش حضرت امام موسی کاظم(ع) و برادرش پیشوای هشتم شیعیان امام رضا(ع) بهره برد و به فضایل اخلاقی از جمله طاهره (پاکیزه)، حمیده (ستوده)، رشیده(حد یافته)، تقیه(پرهیزگار)، رضیه(خشنود از خدا)، مرضیه(مورد رضایت خدا)، سیده صدیقه(بانوی بسیار راستگو)، سیده رضیه مرضیه(بانوی خشنود خدا و مورد رضای او)، سیده نساء العالمین(سرور زنان عالم)، محدثه و عابده لقب گرفت.
یکی از عالی‌ترین فضایل آن حضرت انتساب ایشان به بیت وحی و رسالت و امامت است و این امر خود سرچشمه سایر فـضایل و کمالات معنوی و روحانی آن بزرگوار می‌باشد که زندگی در جوار امامان معصومی همچون امام موسی کاظم(ع) و علی بن موسی‌الرضا(ع) و بهره‌مند بـودن از تعالیم عالیه آن رهبران راه نور و سعادت خود عامل اساسی در تعالی روح و تکامل درجات علمی و عملی آن حضرت بوده است. بنابراین، می‌توان آن حضرت را الگو و نموداری از فضایل اهل‌بیت(ع) دانست.
حضرت فاطمه معصومه(س) ماه تابانی بود که پرتوافشانی را از خورشید فروزان امامت آموخته و از دریای بیکران علوم رضوی کسب فیض می‌نمود. آن حضرت در سنین کودکی به مقامی رسید که به‌راحتی می‌توانست به پرسش‌های فقهی و عقیدتی، پاسخ مناسب بگوید و پاسخ‌هایش مورد پذیرش و شگفت پدر بزرگوارش قرار بگیرد.
آن حضرت در همان سنین کودکی با مصیبت شهادت پدر گرامی خود در حبس هارون در شهر بغداد مواجه شد؛ از آن پس تحت مراقبت و تربیت برادر بزرگوارشان حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) قرار گرفت.
در سال ٢٠٠ هجری قمری با اصرار و تهدید مامون عباسی، حضرت امام رضا(ع) به مرو تبعید شد و آن حضرت بدون آن‌که کسی از بستگان و اهل‌بیت(ع) خود را همراه ببرد راهی خراسان شد.
حضرت معصومه(س) یک سال بعد از هجرت هشتمین اختر تابناک امامت و ولایت در سال ۲۰۱ هجری قمری به شوق دیدار برادر با همراهی بستگانش راهی خراسان شد که در نزدیکی ساوه به علت اتفاق‌هایی که افتاد از ادامه مسیر بازماند و در خصوص شهر قم پرس‌وجو کرد.
خبر حضور فاطمه معصومه(س) در ساوه و بیماری ایشان به قم رسید، بزرگان شهر از جمله موسی بن خزرج اشعری صحابه امام رضا(ع) به پیشواز آن حضرت شتافتند و به قم دعوت کردند، حضرت فاطمه معصومه(س) باشکوه و احترام به قم و در منزل وی وارد شد و افتخار میزبانی آن حضرت نصیب او گشت.
خانه موسی بن خزرج محل آمدوشد و عیادت زنان و مردان دوستدار اهل‌بیت(ع) و محدثان و روایان حدیث و جویندگان حکمت و معنویت گردیده بود.
حضرت معصومه(س) سرانجام در روز دهم ربیع‌الثانی سال ٢٠١ هجری قمری دعوت حق را لبیک گفت و امروز مرقد مطهرش پناهگاه عاشقان و دلسوختگان مکتب اهل‌بیت(ع) است.

انتهای خبر/


کد مطلب: 12051

آدرس مطلب :
https://www.qomefori.ir/news/12051/قم-روز-میلاد-بانوی-کرامت-غرق-نور-شادمانی

قم فوری
  https://www.qomefori.ir