تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۵۱
کد مطلب : 11324
شهردار قم گفت: از سال 94 تاکنون، 6 میلیون و 90 هزار اصله نهال، درخت و درختچه در شهر قم کاشته شده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری دکتر سیدمرتضی سقائیان‌نژاد در حاشیه برگزاری جشن درختکاری و آغاز عملیات اجرایی فاز دوم بوستان جنگلی مقداد، در گفت‌وگو با خبرنگار شهرنیوز، با بیان ضرورت توجه به مساله توسعه فضای سبز و درختکاری اظهار داشت: بوستان مقداد، یکی از بوستان‌های جدید در شهر قم و در حدود 11 هکتار است و ازجمله بوستان‌هایی به شمار می‌آید که اکثراً درخت‌های مثمر و بهشتی در آن غرس شده است.
وی با بیان اینکه این بوستان علیرغم خارج از محدوده بودن ولی می‌تواند به بوستانی بارور در شهر تبدیل شود، افزود: سهم قم از اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشور، حدود 8 میلیون درخت بوده که تلاش‌های زیادی در این زمینه در حال انجام است.
شهردار قم با تأکید بر اینکه از سال 1394 تاکنون، در حدود 6 میلیون و 90 هزار اصله نهال، درخت و درختچه در شهر قم کاشته شده که در حدود یک ونیم میلیون از این ظرفیت، درخت و در حدود 4 میلیون و 500 درختچه است و بالغ‌بر 6 میلیون اصله سهم خود را از 8 میلیون انجام داده‌ایم، گفت: فضای سرانه سبز قم از 13.8 مترمربع به بیش از 20.8 مترمربع به ازای هر شهروند رسیده و این بدین معناست که هر سال باید در حدود 150 هکتار به فضای قم افزوده‌شده باشد.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 380 بوستان در قم وجود دارد و در طول این سال‌ها احداث بوستان‌های جدیدی در بودجه شهرداری پیش‌بینی‌شده است و هر سال 20 تا 30 بوستان به بوستان‌های شهری اضافه می‌شود.
دکتر سقائیان نژاد با بیان اینکه مدیریت شهری قم، فضای سبز را امری حتمی و ضروری می‌داند تصریح کرد: باید یاد بگیریم با طبیعت خود زندگی کنیم و اگر روندی آشتی برقرار شود، لبخند طبیعت را می‌بینیم؛ درختان نقش زیادی در کاهش آلودگی، تولید اکسیژن، بحث گیاهان دارویی و نگهداری آب‌وخاک دارند و از نظر اقتصادی درختان جنگلی ظرفیت خوبی به شمار می‌رود.
وی ادامه داد: در دین مبین اسلام بر مساله درخت و درختکاری ارزش زیادی قائل شده‌اند و این موضوعات در زندگی روزمره ما مؤثر بوده و از نظر سیما و منظر و زیباسازی، روح انسان را آرامش می‌دهند.
شهردار قم بااشاره به اینکه در تکریم روز درختکاری، مشارکت شهروندان و همراهی همه ارگان‌ها اهمیت دارد، اذعان کرد: ما وظیفه داریم بوستان‌ها را برای شهروندان آماده کنیم و آنان نیز باید با مشارکت، مجموعه شهرداری را در افزایش سرانه‌ها و نگهداری فضای سبز یاری کنند.
وی در مورد صیانت از باغ‌های درون‌شهری عنوان کرد: برای افرادی که برای از بین بردن درختان دست به تخلف می‌زنند قوانین و مقررات داریم و کمیسیون ماده 7 به‌هیچ‌وجه مماشاتی با از بین بردن و خشک‌کردن درختان ندارند و حتی پرونده‌هایی داشتیم که افراد دارای نفوذ بودند، ولی به‌طور بسیار جدی برای حراست از فضای سبز و باغات مصمم هستیم.
انتهای خبر/ https://qomefori.ir/vdcayen6.49n6u15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما