کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم:

توسعه بوستان‌های درختان مثمر در اطراف قم در دست اجراست/برگزاری جشنواره گلاب‌گیری در سال آینده در قم

22 اسفند 1401 ساعت 20:39

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم گفت: توسعه بوستان‌های مثمر در اطراف شهر قم جزو اهداف سازمان است و بر اساس روایات اسلامی و تأکیدات رهبر انقلاب در کاشت درختان مثمر، این طرح‌ها در دستور کار قرار دارد.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فوری پیام جوادیان در حاشیه برگزاری جشن درختکاری و آغاز عملیات اجرایی فاز دوم بوستان جنگلی مقداد، در گفت‌وگو با خبرنگار شهرنیوز، با تشریح برنامه‌ها در هفته درختکاری اظهار داشت: درختان این بوستان، مثمر قرآنی است و با آب‌وهوای شهر قم سازگار و شامل انجیر، انار، زیتون، سنجد و کُنار بوده که درخت بومی و سازگار با شهر قم هستند و بحث ثمر دهی این بوستان را شاهد خواهیم بود.
وی با بیان اینکه پوشش اصلی این بوستان گل محمدی بوده و در فرودین ماه جشنواره گلاب‌گیری برای اولین بار در قم برگزار می‌شود، ابراز کرد: در این راستا توسعه بوستان‌های مثمر در اطراف شهر قم جزو اهداف سازمان است و بر اساس روایات اسلامی و تأکیدات رهبر انقلاب در کاشت درختان مثمر، این طرح‌ها در دستور کار قرار دارد.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم تصریح کرد: این درختان از نظر اقتصادی نیز مورد توجه است و در بوستان‌ها و باغات اطراف قم اجرایی شده و بوستان‌های خوبی برای شهروندان ایجادشده است.
وی با بیان اینکه امسال ششمین سال پویش ملی درخت دوستی بنشانیم را در دستور کار دادیم که این پویش 5سال قبل توسط شهرداری پیشنهاد و به سازمان‌های کلان‌شهرهای کشور ابلاغ شد، عنوان کرد: در هفته درختکاری که تا پایان سال تمدید شد، بحث تحویل رایگان نهال را به شهروندان  داریم که تا 21 اسفند آخرین‌مهلت برای ثبت‌نام بود و درختان به‌صورت رایگان تحویل شهروندان شد.
جوادیان خاطرنشان کرد: شهروندان با ثبت‌نام در سامانه کاشانه می‌توانند به‌صورت رایگان برای مجتمع‌های مسکونی بالاتر از 5 واحد درختان مثمر دریافت کرده و غرس این درختان نیز به‌صورت رایگان توسط سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم انجام می‌شود.
به گفته وی، همچنین در طرح اقاقیا نیز کاشت رایگان درخت در مراکز آموزشی و اداری ارگان‌ها و امامزادگان و سایر اماکن عمومی با مراجعه به سایت سازمان و ثبت‌نام و تکمیل فرم پس از جمع‌بندی انجام می‌شود.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم ادامه داد: سایر برنامه‌ها نیز تا پایان بهمن‌ماه سال 1402 ادامه دارد و مسابقات متعدد و متنوع شهروندی و کلاس‌های مختلف برای بانوان خانه‌دار و آقایان علاقه‌مند به باغداری و فضای سبز اجرایی می‌شود تا آنان حتی در آپارتمان‌های خودشان به پرورش گل و گیاه و سبزیجات و حتی قارچ بپردازند، که در این برنامه‌ها سعی داریم خانواده‌ها را با محیط‌زیست آشنا کنیم.
وی با تأکید بر اینکه نگهداری گل و گیاه چه در منزل و یا بیرون از منزل می‌تواند مؤثر باشد اذعان کرد: گیاهان کارخانه تصفیه هوا و اکسیژن ساز هستند و در پالایش و تصفیه فضاهای داخل و تعدیل درجه حرارت نقش دارند.
جوادیان اضافه کرد: تمامی 25 طرح‌ در نظر گرفته‌شده به‌صورت رایگان است و در مراجعه به سایت سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تمامی این طرح‌ها تشریح شده است و شهروندان می‌توانند اطلاعات لازم را کسب کنند.
وی با بیان اینکه آغاز کلاس‌های آموزشی پس از ماه مبارک رمضان و 25 اردیبهشت‌ماه به‌صورت رایگان با همکاری و مشارکت دانشگاه علمی و کاربردی شهرداری قم و همچنین جهاد دانشگاهی قم آغاز می‌شود اظهار داشت: یک سری کلاس‌های آموزشی برای کارگران و کارشناسان فضای سبز به‌صورت رایگان برگزار می‌شود که در جهت اخذ مدرک است که با سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی مشترکا انجام می‌گیرد.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم خاطرنشان کرد: شهروندان می‌توانند از سایر خدماتی که برای آن‌ها به‌طور رایگان در نظر گرفته‌شده استفاده کنند و در این برنامه‌ها مشارکت داشته و سطح علمی خود را در خصوص مباحث زیست‌محیطی و فضای سبز ارتقا دهند.
وی در خصوص احداث کتاب‌خانه تخصصی تصریح کرد: کتاب‌خانه جدید در محلی جدید در بوستان لاله نوزدهم اسفند افتتاح شد و مرکز ارتباطات مردمی در بوستان لاله واقع در حدفاصل میدان آزادگان و میدان شهدای 72 تن کتاب‌خانه‌ای تخصصی است.
جوادیان با تأکید بر اینکه علاقه‌مندان به گل و گیاه و مباحث فضای سبز می‌توانند به کتابخانه تخصصی مراجعه کرده و کتاب به‌صورت رایگان به امانت بگیرند و از سالن مطالعه نیز استفاده کنند، افزود: مرکز ارتباطات مردمی نیز فعال‌شده است و شهروندان اگر سؤالاتی در مورد فضای سبز، آفات و بیماری‌ها داشته باشند، می‌توانند از طریق تلفن و یا سایت و مراجعه حضوری از خدمات مشاوره‌ای گیاه‌پزشکی به‌طور رایگان استفاده کنند.
انتهای خبر/


کد مطلب: 11321

آدرس مطلب :
https://www.qomefori.ir/news/11321/توسعه-بوستان-های-درختان-مثمر-اطراف-قم-دست-اجراست-برگزاری-جشنواره-گلاب-گیری-سال-آینده

قم فوری
  https://www.qomefori.ir